Vahingonkorvausvaatimus vahingoittuneesta autosta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-003717
More recent handlings
§ 13
This decisionmaker is no longer active

Vahingonkorvausvaatimus vahingoittuneesta autosta

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hylätä ********** (jäljempänä hakija) vaatimuksen saada korvausta 21.11.2017 vahingoittuneesta autosta.

Päätöksen perustelut

Hakijan korvausvaatimuksessa korvausta vaaditaan 800,00 euroa auton JEK-797 vahingoittumisesta 21.11.2017 Meri-Rastilan kujalla. Hakija kertoo hakemuksessaan, että hänen korvausvaatimuksensa perustuu autokorjaamon tekemään arvioon. Korvaushakemuksessa hakija toteaa, että Helsingin kaupungin kotipalvelun työntekijä oli peruuttaessaan kotihoidon autoa törmännyt hakijan kuljettamaan autoon.

Hakija toteaa lisäselvityksessään (liite 5), että hän ei ole saanut mitään korvausta vakuutusyhtiöstä. Hän on tehnyt myös rikosilmoituksen tapahtuneesta. Syyttäjä ei lähtenyt viemään asiaa eteenpäin, koska vakuutusyhtiön piti hoitaa asia. Hän on odottanut kaupungin vastausta ennen kuin lähtee hakemaan korvauksia muualta.

Kotihoidon lausunnossa työntekijä kertoo (liite 6), että lähtiessään asiakaskäynneille hän peruutti tavalliseen tapaan kotihoidon auton UZS-480 autokatoksesta Meri-Rastilan kujalle. Autoa JEK-797 kuljettanut hakija peruutti toisella puolella kujaa olevasta parkkiruudusta, jolloin autojen takaosat ottivat yhteen. Molemmat kuljettajat nousivat autoista ja katsoivat, ettei autoihin tullut vahinkoja. Työntekijä jatkoi matkaa asiakaskäyneille sen jälkeen, kun oli todettu ettei autoissa ollut vahinkoja. Kotihoidon ohjaaja toteaa, että hänen mielestään tilanne on edelleen epäselvä eikä voida osoittaa syyllistä tapahtumaan.

Syyttäjä on 9.3.2018 tekemässään päätöksessä (liite 4) todennut, että esitutkintaa ei toimiteta vähäisyysperusteella. Epäillyn rikoksen selvittäminen poliisi- ja syyttäjäviranomaisen toimesta on päättynyt.

Vahingonkorvauslain 2 luvun 1 §:n 1 momentti kuuluu seuraavasti: "Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä mitä tässä laissa säädetään, muuta johdu. Tällä tarkoitetaan sitä, ettei puhtaasti vahinkona aiheutuneita vahinkoja korvata. Vahingon korvaaminen edellyttää siis tuottamusta tai tahallisuutta. Tuottamuksella tarkoitetaan yleisimmin huolimattomuutta.

Asiakirjoista ilmenevä selvitys ei osoita, että sosiaali- ja terveystoimialan henkilökunta olisi aiheuttanut hakijan auton vahingoittumisen virheellään tai laiminlyönnillään. Koska korvausvastuun perustetta ei ole näytetty, sosiaali- ja terveystoimiala ei ole vahingonkorvausvelvollinen hakija auton vahingoittumisesta aiheutuneesta vahingosta.

Edellä todetun perusteella hakijalla ei vahingonkorvauslakiin perustuvaa oikeutta saada korvausta vahingoittuneesta autosta.

Hakija voi halutessaan ottaa yhteyttä tässä asiassa omaan liikennevakuutusyhtiöönsä korvausvastuun selvittämiseksi.

This decision was published on 02.10.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Pekka Mäki, lakimies, puhelin: 09 310 44182

pekka.maki@hel.fi

Decisionmaker

Harri J. Lehtonen
vs.yksikön päällikkö

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus, 12.12.2017
The attachment will not be published on the internet.
2. Kustannuslaskelma 4.12.2017
The attachment will not be published on the internet.
3. Confidential: Muu salassapidon peruste, HeTiL 13 §
4. Confidential: Muu salassapidon peruste, HeTiL 13 §
5. Hakijan lisäselvitys
The attachment will not be published on the internet.
6. Kotihoidon lisäselvitys
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.