Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ympäristönsuojelulaissa ym. säädöksissä sekä niiden nojalla annetun asetuksen tai päätöksen perusteella kunnalle annettuja tehtäviä koskevan toimivallan siirtäminen

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-003930
More recent handlings
Case 5. / 100 §

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ympäristönsuojelulaissa ym. säädöksissä sekä niiden nojalla annetun asetuksen tai päätöksen perusteella kunnalle annettuja tehtäviä koskevan toimivallan siirtäminen

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti siirtää hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa päätti ympäristönsuojelulaissa, jätelaissa, vesihuoltolaissa, terveydensuojelulaissa, maastoliikennelaissa, vesiliikennelaissa, ulkoilulaissa, merenkulun ympäristönsuojelulaissa, elintarvikelaissa, tupakkalaissa, lääkelaissa ja maa-aineslaissa sekä näiden säädösten nojalla annetun asetuksen tai päätöksen perusteella kunnalle annetusta tehtävästä kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden ympäristöjohtajalle, ympäristönsuojeluyksikön päällikölle, elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle ja ympäristöterveysyksikön
päällikölle sekä näiden yksiköiden tiimien päälliköille ja muille tarvittaville viranhaltijoille tämän päätöksen liitteenä nro 1 olevan taulukon mukaisesti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsingin kaupunginvaltuuston 3.5.2017 (206 §) hyväksymän ja 29.11.2017 (413 §) tarkistaman hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, ympäristönsuojelulaissa, jätelaissa, vesihuoltolaissa, terveydensuojelulaissa, maastoliikennelaissa, vesiliikennelaissa, ulkoilulaissa, merenkulun ympäristönsuojelulaissa, elintarvikelaissa, tupakkalaissa, lääkelaissa, maa-aineslaissa sekä näiden säädösten nojalla annetun asetuksen tai päätöksen perusteella kunnalle annetusta tehtävästä.

Kaupunginvaltuusto päätti 22.6.2016 (196 §), että kaupunginhallituksen johtamisen jaosto voi tehdä hallintosäännön toimeenpanoon liittyviä muiden toimielinten kuin kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen toimivaltaan kuuluvia päätöksiä ennen hallintosäännön voimaantuloa.

Kaupunginhallituksen johtamisen jaosto päätti 22.5.2017 (93 §) siirtää 1.6.2017 alkaen ja 31.5.2018 saakka kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaa päättää ympäristönsuojelulaissa, jätelaissa, vesihuoltolaissa, terveydensuojelulaissa, maastoliikennelaissa, vesiliikennelaissa, ulkoilulaissa, merenkulun ympäristönsuojelulaissa, elintarvikelaissa, tupakkalaissa, lääkelaissa, maa-aineslaissa sekä näiden säädösten nojalla annetun asetuksen tai päätöksen perusteella kunnalle annetusta tehtävästä kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden ympäristöjohtajalle, ympäristönsuojeluyksikön päällikölle, elintarviketurvallisuusyksikön päällikölle ja ympäristöterveysyksikön päällikölle sekä näiden yksiköiden tiimien päälliköille ja muille tarvittaville viranhaltijoille. Päätöksen määräaikaisuuden vuoksi asiasta päätetään nyt uudelleen.

Ehdotetun toimivallan siirron tarkoituksena on, että päätöksenteko tapahtuu hallinnollisesti ja toiminnallisesti tarkoituksenmukaisella tasolla. Se vastaa pääosin toimielinten ja viranhaltijoiden nykyistä sekä pääosin myös ennen kaupungin organisaatiouudistusta voimassa ollutta toimivaltajakoa, jossa toimivaltaa on erityislainsäädännön mukaisissa tehtävissä siirretty paljolti viranhaltijoille. Tämä menettely on todettu toimivaksi ja tarkoituksenmukaiseksi ratkaisuksi muun muassa siksi, että päätökset koskevat usein jonkin yksittäistapauksen erityispiirteitä ja intressi toimielinkäsittelylle on tällöin varsin pieni. Joissakin tapauksissa kyse on taas erityisasiantuntemusta vaativista päätöksistä tai toimenpiteistä, joiden vaikutukset ulottuvat lähinnä yksittäisiin asianosaisiin. Tapaukset voivat edellyttää myös nopeaa toimintaa ja tällöin viranhaltijan antama päätös asiasta on joustavampi menettely kuin toimielinkäsittely. Päätösten vuosittainen määrä on merkittävä. Tietyt, laajempaa merkitystä omaavat asiat, kuten ympäristölupien myöntäminen, säilyvät edelleen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston toimivallassa.

Nykyiseen toimivallanjakoon on tehty eräitä muutoksia sellaisiin asiaryhmiin, joissa asian laatu vaatii nopeaa asian käsittelyä tai joissa intressi toimielinkäsittelylle on vähäinen. Uutena toimivallan siirtona esitetään elintarvike-, ympäristönsuojelu-, jäte- ja maa-aineslaeissa viranomaisen tehtäväksi säädettyjen esitutkintapyyntöjen tekemistä koskevan toimivaltuuden siirtoa viranhaltijoille. Esitutkintapyyntöjen tekemistä ei laeissa rajoiteta, vaan niitä on voinut nykyisinkin tehdä myös viranhaltija. Toimivallan delegointi on kuitenkin tarpeellinen, koska edellä mainituissa laeissa esitutkintapyynnön tekeminen on säädetty nimenomaan viranomaisen velvollisuudeksi. Toimivallan siirto ei muuta nykyistä käytäntöä, jossa viranhaltijat ovat tehneet esitutkintapyynnöt ja asia on näin tullut mahdollisimman nopeasti esitutkintaviranomaisen tietoon. Lisäksi toimivaltaa ehdotetaan siirrettäväksi seuraavissa asioissa, joissa intressi toimielinkäsittelylle on vähäinen: maasto- ja vesiliikenneluvat, ns. nitraattiasetuksen (1250/2014) mukainen raportointi, ympäristö- ja maa-aineslupien vakuuksien palauttaminen ja talousveden riskinarvioinnin hyväksyminen. Näissä asiaryhmissä on kyse satunnaisista ja ympäristövaikutuksiltaan vähäisistä toiminnoista. Esimerkiksi maasto- ja vesiliikennelupia käsitellään vuosittain noin 0-2 kpl. Lisäksi esitetään maa-aineslain mukaisen tarkastustoimivallan siirtoa viranhaltijoille, mitä voidaan pitää käytännön toiminnan kannalta välttämättömänä. Myös maa-aineslain mukaisen maa-ainesten ottamisen keskeyttämistä koskevan toimivallan siirtoa voidaan pitää perusteltuna, koska keskeyttämistoimet edellyttävät usein maastokäyntejä sekä nopeita toimia, ja ne soveltuvat näin paremmin viranhaltijan tehtäviksi. Edellä mainittujen lisäksi toimivallanjakoa koskevaan taulukkoon on tehty virkanimikemuutoksista johtuvia tarkistuksia. Nämä muutokset koskevat asiaryhmiä, joissa toimivalta on jo aikaisemmin ollut siirrettynä viranhaltijoille.

Liitteenä nro 1 olevassa taulukossa on esitetty informatiivisuuden vuoksi myös ne tehtävät, jotka jäävät kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston toimivaltaan. Taulukossa on lueteltu myös muu ympäristönsuojelun ja ympäristöterveydenhuollon erityislainsäädännön mukainen toimivalta, vaikka se ei olisikaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolla. Näin taulukkoa voidaan käyttää jatkossa myös toimivallan tarkistustaulukkona, kun siihen on koottu koko ympäristöpalvelujen erityislainsäädännön kokonaisuus.

Close

This decision was published on 23.05.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

ympäristöjohtaja
Esa Nikunen

Ask for more info

Kristina Montell, yksikön vs. päällikkö, puhelin: +358 9 310 36421

kristina.montell@hel.fi

Tiina Tikkala, vs. ympäristölakimies, puhelin: +358 9 310 32082

tiina.tikkala@hel.fi