Potilassänkyhuoltojen väliaikainen järjestäminen markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-003992
More recent handlings
Case 7. / 165 §
This decisionmaker is no longer active

Potilassänkyjen huolto- ja korjauspalvelujen hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A) hyväksyä potilassänkyjen määräaikaishuoltoja ja korjauspalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemän tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B) valtuuttaa Helsingin kaupungin sosiaali-ja terveystoimialan tekemään hankinnan yhteishankintana HUS logistiikan kanssa.

C) oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta poikkeaa nyt tehtävässä päätöksessään lautakunnan 12.12.2017 § 334 tekemästä hankintoihin liittyvästä päätöksestä, jossa hallintojohtajan hankintavaltuudet on vahvistettu 500 000 euroon. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa hallintojohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnan taustaa

Hankinnassa on kyseessä potilassänkyjen määräaikaishuoltojen sekä korjauspalvelujen kilpailutus.

Voimassaoleva sopimus sänkyhuolloista on tehty kolmen palveluntuottajan kanssa. Kahden palveluntuottajan kanssa solmittu sopimus päättyy 15.3.2019 ja yhden palveluntuottajan sopimus päättyy 23.11.2019.

Edellinen, vuonna 2014 tehty sänkyhuoltojen kilpailutus tehtiin yhteishankintana Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa.

Nyt kilpailutettava hankinta on myös tarkoitus tehdä yhteishankintana HUS logistiikan kanssa siten, että HUS logistiikka vastaa kilpailutuksen järjestelyistä (tarjouspyynnön julkaisemisesta, tarjousten vastaanottamisesta ja vertailujen tekemisestä).

Potilassängyt ja lainsäädäntö

Potilassängyt luokitellaan lääkintälaitteiksi.

Laki terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista (24.6.2010/629, 24 §) määrää muun muassa, että lääkintälaitteiden ammattimaisen käyttäjän tulee varmistua siitä, että laite säädetään, ylläpidetään ja huolletaan valmistajan ohjeistuksen mukaisesti ja muutoin asianmukaisesti. Lisäksi laki määrää, että laitteen asentaa, huoltaa ja korjaa vain henkilö, jolla on tarvittava ammattitaito ja asiantuntemus.

Hankinnan kohde

Hankinnassa on kyseessä potilassänkyjen määräaikaishuoltojen ja korjaushuoltopalvelun kilpailutuksesta.

Potilassänkyjen vuosittain suoritettavan määräaikaishuollon sisältö (liite 2) ja sosiaali- ja terveystoimialan sänkykanta 5.4.2018 käyvät ilmi esityksen liitteistä (liite 4b). Ajantasainen raportti sosiaali- ja terveystoimialan sänkyjen määrästä ajetaan lääkintälaiterekisteristä ennen tarjouspyynnön julkaisua tarjouspyynnön liitteeksi.

Lääkintälaiterekisterin mukaan Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan eri toimipisteissä on yhteensä noin 4 300 potilassänkyä sekä lisäksi potilaiden kotiosoitteissa noin 670 sänkyä. Yhteensä toimialalla on tällä hetkellä noin 4 970 tämän hankinnan piiriin kuuluvaa potilassänkyä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arviot määristä eivät sido sosiaali- ja terveystoimialaa.

Hankintamenettely ja valinnan perusteet

Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset.

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu ja hankintamenettelynä on hankintalain 32 §:ssä kuvattua avointa menettelyä (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016). Valinnan perusteena kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 %.

Osatarjoukset hyväksytään siten, että tarjoaja voi tarjota vain osioon 1 tai 2.

Asiakirjat

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu yhdessä HUS logistiikan kanssa.

Asiakirjoissa on kuvattu hankittavan palvelun sisältö ja laatu sekä määritelty tarjoajalle ja palvelulle vähimmäis- ja laatuvaatimukset. Esitys Helsingin sosiaali- ja terveystoimialaa koskevista asiakirjoista on päätösesityksen liitteenä, liitteet 1−3, 4b, 5, 10–14.

Sopimuskausi ja muut ehdot

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan osalta sopimuskauden on suunniteltu alkavan aikaisintaan 16.3.2019 ja viimeistään 24.11.2019, kun voimassaolevat sopimukset nykyisten palveluntuottajien kanssa päättyvät. Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kaksi vuotta. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta tilaaja päättää viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyihin hankintamääriin palvelua hankitaan tilaajan tarpeiden mukaan.

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden neuvotella muutoksista tähän sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttaa terveydenhuollon toimintaympäristöä.

Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin tuomien mahdollisten muutosten vuoksi välttämätöntä.

Close

This decision was published on 27.06.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 159, 160, 163 (A), 164 (A), 165 (A, B), 168, 169, 170, 171, 172, 173, 177 ja 178 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 161, 162, 163 (B), 164 (B), 165 (C), 167, 174, 175 ja 176 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
2. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
3. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
5. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
6. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
7. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
8. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
9. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §
10. Confidential: HankL 1397/2016, 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.