Hankinta, ruokapalvelu, Kampin palvelukeskus

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-004120
More recent handlings
Case 4. / 125 §
This decisionmaker is no longer active

Kampin palvelukeskuksen ruokapalvelujen hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä Kampin palvelukeskuksen ruokapalveluja koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa hallintojohtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavan käyttöoikeussopimuksen

- päättämään tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta

- päättämään optiokauden käyttöönotosta.

Käsittely

Esittelijä Juha Jolkkonen korjasi esittelijän perusteluissa kohdan "Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta" ensimmäisen kappaleen viimeisen virkkeen kuulumaan seuraavasti: "Vertailuperusteena on halvin hinta eli tarjouskilpailun voittaa halvimman tarjoushinnan antanut tarjoaja."

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Tukipalvelupäällikkö Ann-Marie Turtiainen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 12.12.2017 § 334 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että hallintojohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa hallintojohtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnan taustaa

Hankinnan kohteena on Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan Kampin palvelukeskuksen asiakkaiden lounas- ja kahvilapalvelut. Myös palvelukeskuksen henkilöstö käyttää ravintola- ja kahvilapalveluita.

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi lokakuussa 2014 silloisen Palmia-liikelaitoksen henkilöstöruokailu-, kiinteistö-, siivous-sekä turvapalvelutoimintoja välittömästi jatkavan palveluyhtiön perustamisen ja liikelaitoksen näiden palvelutoimintojen siirtämisen perustettavalle Palmia Oy:lle. Silloiset kaupungin virastot ja laitokset solmivat siirtymäaikajärjestelyn mukaisesti Palmia Oy:n kanssa määräaikaiset sopimukset yhtiön tuottamista palveluista. Sopimusten pituus on sovitusta palvelukokonaisuudesta riippuen 3–7 vuotta. Kampin palvelukeskuksen henkilöstöruokailusopimus Palmia Oy:n kanssa on päättymässä vuoden 2018 ja 2019 vaiheessa. Tästä johtuen käyttöoikeussopimus ollaan kilpailuttamassa.

Kampin palvelukeskuksen asiakkaat ovat pääosin kotona asuvia ikääntyneitä ja työttömiä kaupunkilaisia, jotka harrastavat, osallistuvat tapahtumiin ja saavat tarvitsemaansa tukea kotona asumiseen. Kaikissa palvelukeskuksen tarjoamissa palveluissa suositaan kuntouttavaa työotetta ja pyritään kannustamaan asiakkaita aktiivisuuteen sekä toimintakyvyn ylläpitämiseen. Iltaisin tiloja käyttävät järjestöt, vertaistukiryhmät ym. eri-ikäiset henkilöt. Muiden toimijoiden toimesta järjestetään iltaisin luentoja ja konsertteja.

Helsingin kaupungin henkilöstö voi nauttia ravintolassa henkilöstölounaan, jonka subventio veloitetaan erikseen työnantajalta. Ravintolassa avustavilla vapaaehtoistyöntekijöillä on mahdollisuus aterioida henkilöstöaterian hinnalla. Hinnat sisältävät arvonlisäveron.

Tarkempi asiakaskunnan ja käyttöoikeuden kohteesta on esitetty liitteen 1 palvelukuvauksessa.

Tarjouskilpailu

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu sosiaali- ja terveystoimialan tukipalvelujen ja hankintapalvelujen yhteistyönä. Lisäksi valmistelussa on kuultu Kampin palvelukeskuksen edustajia.

Tarjouskilpailu järjestetään julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouspyynnössä määritellään tarjoajille asetettavat vaatimukset, joiden tulee ehdottomasti täyttyä. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajien edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt teknistä suorituskykyä ja kokemusta koskevat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu ja palvelun vähimmäisvaatimukset.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteinä 1–7.

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 60 §:n mukaan hankintailmoitusta tai tarjouspyyntöasiakirjoja ei saa julkaista ennen kuin se on julkaistu ensin Euroopan unionin virallisessa lehdessä ja tämän jälkeen HILMA-ilmoituskanava Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Tästä syystä tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Osatarjoukset

Tarjouspyynnössä ei sallita osatarjouksia. Sopimuksen jakaminen osiin tekee palvelun toteuttamisesta teknisesti vaikeaa, koska Palveluntuottaja ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala tekevät ravintolatilojen vuokraamisesta keskenään vuokrasopimuksen ennen palvelutuotannon aloittamista.

Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta

Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Vertailuperusteena on halvin hinta eli tarjouskilpailun voittaa tarjoushinnan antanut tarjoaja.

Tarjouspyyntöasiakirjojen laadullisten vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.

Sopimuskausi ja muut ehdot

Sopimuskausi on neljä (4) vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2019. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhteen enintään kahden (2) vuoden optiokauteen. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja neljä kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä. Optiokaudella sovelletaan sopimusehtoja sellaisenaan kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä.

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.

Close

This decision was published on 16.05.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 122, 123, 124 (A), 125 (A), 126 (A), 127, 128, 129, 130, 131, 132, 137 ja 138 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 124 (B), 125 (B), 126 (B), 133, 134, 135 ja 136 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 509 7358

eevaliisa.rintala@hel.fi

Ann-Marie Turtiainen , tukipalvelupäällikkö , puhelin: 09 310 42373

ann-marie.turtiainen@hel.fi

Kaija-Leena Kristola, ruokapalveluohjaaja , puhelin: 09 310 43030

kaijaleena.kristola@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60§, 138§
2. Confidential: HankL 60§, 138§
3. Confidential: HankL 60§, 138§
4. Confidential: HankL 60§, 138§
5. Confidential: HankL 60§, 138§
6. Confidential: HankL 60§, 138§
7. Confidential: HankL 60§, 138§

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.