Hankinta, ruokapalvelut, Töölön monipuolinen palvelukeskus

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-004121
More recent handlings
Case 3. / 124 §
This decisionmaker is no longer active

Töölön monipuolisen palvelukeskuksen asukkaiden ja päivätoiminnan asiakkaiden ruoka- ja kahvilapalvelujen hankinta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

A hyväksyä Töölön monipuolisen palvelukeskuksen asukkaiden sekä Töölön päivätoiminnan asiakkaiden ruoka- ja kahvilapalvelujen koskevan hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarjouspyyntöasiakirjoihin tarvittaessa välttämättömiä vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa hallintojohtajan

- tekemään hankinnasta päätöksen

- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat käyttöoikeussopimuksen

- päättämään tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta

- päättämään optiokauden käyttöönotosta.

Käsittely

Tukipalvelupäällikkö Ann-Marie Turtiainen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä. Häntä kuultiin samassa yhteydessä asiantuntijana myös Kampin palvelukeskuksen ruokapalvelujen hankintaa koskevassa asiassa (tämän pöytäkirjan § 125).

Esittelijä Juha Jolkkonen korjasi esittelijän perusteluissa kohdan "Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta" ensimmäisen kappaleen viimeisen virkkeen kuulumaan seuraavasti: "Vertailuperusteena on halvin hinta eli tarjouskilpailun voittaa halvimman tarjoushinnan antanut tarjoaja."

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Tukipalvelupäällikkö Ann-Marie Turtiainen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 12.12.2017 § 334 sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että hallintojohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa hallintojohtajan tekemään käydyn kilpailutuksen perusteella hankintapäätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnan taustaa

Hankinnan kohteena on Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan Töölön monipuolisen palvelukeskuksen asukkaiden sekä Töölön päivätoiminnan asiakkaiden ruoka- ja kahvilapalvelut.

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 8.10.2014 § 322 silloisen Palmia-liikelaitoksen ruokapalvelutoiminnan jatkamisen liikelaitosmuodossa. Kaupunginvaltuusto kehotti sosiaali- ja terveyslautakuntaa lisäämään ruokapalvelujen kilpailuttamisen määrän viiden vuoden kuluessa suunnitellusti ja vaiheittain korkeintaan 20 prosenttiin viraston tarvitsemista ruokapalveluista. Valtuusto edellytti lisäksi, että kilpailun voittanut palveluntuottaja on velvollinen ottamaan palvelukseensa liikkeenluovutuksen periaatteen mukaisesti kilpailun kohteessa mahdollisesti ilman työtä jäävän henkilöstön.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 24.11.2015 § 344 ruokapalvelujen kilpailutussuunnitelman kilpailutettavista kohteista, joilla ruokapalvelujen määrä lisätään noin 20 prosenttiin viiden vuoden aikana. Suunnitelman mukaan Töölön monipuolisen palvelukeskuksen ruokapalvelut kilpailutetaan vuonna 2018.

Töölön monipuolisen palvelukeskuksen asukkaat ja asiakkaat ovat ikääntyneitä. Asumispalveluissa suositaan kuntouttavaa työotetta ja pyritään kannustamaan asukkaita aktiivisuuteen sekä toimintakyvyn ylläpitämiseen. Päivätoiminnan tavoitteena on tukea asiakkaiden toimintakykyä ja tarjota kotona asumista tukevia palveluita. Päivätoiminnan asiakkaat ovat kotona asuvia ikääntyneitä kaupunkilaisia.

Palvelukeskuksessa myynti asiakkaille on verohallinnon päätöksen mukaan arvonlisäverollista, pois lukien ne asiakkaat, joilla on sosiaalihuoltolain mukainen erillinen päätös sosiaalihuollon tarpeesta. Helsingin kaupungin henkilöstö voi nauttia ravintolassa henkilöstölounaan, jonka subventio veloitetaan erikseen työnantajalta. Ravintolassa avustavilla vapaaehtoistyöntekijöillä on mahdollisuus aterioida henkilöstöaterian hinnalla. Hinnat sisältävät arvonlisäveron.

Palveluntuottaja ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala tekevät keittiö- ja kahvilatilojen vuokraamisesta keskenään vuokrasopimuksen.

Henkilöstön liikkeenluovutus tapahtuu palveluntuottajalle vuoden 2019 alussa työskentelevän ruokapalveluhenkilöstön mukaisesti. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala edellyttää, että kilpailun voittanut yritys ottaa liikkeenluovutusta koskevien työsopimuslain 1 luvun 10 §:ssä mainittujen periaatteiden mukaan palvelukseensa kilpailutuksen kohteessa olevan Helsingin Palvelukeskusliikelaitoksen henkilöstön kaikkine Kunnallisessa virka- ja työehtosopimuksessa (KVTES) mainittuine sopimusvelvoitteineen virka- ja työehtosopimuksen voimassaolokauden loppuun 31.3.2020 saakka. Vakinaisia tehtäviä ovat:

- Ravintolapäällikkö

- Kokki, 3 tehtävää

- Ruokapalvelutyöntekijä, 4 tehtävää

Tarkempi asiakaskunnan ja käyttöoikeuden kohteesta on esitetty liitteen 1 palvelukuvauksessa.

Tarjouskilpailu

Tarjouspyyntöasiakirjat on valmisteltu sosiaali- ja terveystoimialan tukipalvelujen ja hankintapalvelujen yhteistyönä. Lisäksi valmistelussa on kuultu Töölön monipuolisen palvelukeskuksen edustajia.

Tarjouskilpailu järjestetään julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouspyynnössä määritellään tarjoajille asetettavat vaatimukset, joiden tulee ehdottomasti täyttyä. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajien edellytetään täyttävän tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt teknistä suorituskykyä ja kokemusta koskevat vaatimukset. Lisäksi tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu ja palvelun vähimmäisvaatimukset.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän asian liitteinä 1-13.

Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 60 §:n mukaan hankintailmoitusta tai tarjouspyyntöasiakirjoja ei saa julkaista ennen kuin se on julkaistu ensin Euroopan unionin virallisessa lehdessä ja tämän jälkeen HILMA-ilmoituskanava Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service).

Tästä syystä tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.

Osatarjoukset

Tarjouspyynnössä ei sallita osatarjouksia. Sopimuksen jakaminen osiin tekee palvelun toteuttamisesta teknisesti vaikeaa, koska Palveluntuottaja ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala tekevät ravintolatilojen vuokraamisesta keskenään vuokrasopimuksen ennen palvelutuotannon aloittamista.

Tarjousvertailu ja palveluntuottajien lopullinen valinta

Tarjousvertailuun otetaan ne tarjoukset, jotka täyttävät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Vertailuperusteena on halvin hinta eli tarjouskilpailun voittaa tarjoushinnan antanut tarjoaja.

Tarjouspyyntöasiakirjojen laadullisten vähimmäisvaatimusten katsotaan takaavan riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.

Sopimuskausi ja muut ehdot

Sopimuskausi on neljä (4) vuotta ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2019. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus yhteen enintään kahden (2) vuoden optiokauteen. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja neljä kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden päättymistä. Optiokaudella sovelletaan sopimusehtoja sellaisenaan kuin ne ovat voimassa sopimuskauden päättyessä.

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi välttämätöntä.

Close

This decision was published on 16.05.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 122, 123, 124 (A), 125 (A), 126 (A), 127, 128, 129, 130, 131, 132, 137 ja 138 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 124 (B), 125 (B), 126 (B), 133, 134, 135 ja 136 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 509 7358

eevaliisa.rintala@hel.fi

Kaija-Leena Kristola, ruokapalveluohjaaja, puhelin: 09 310 43030

kaijaleena.kristola@hel.fi

Ann-Marie Turtiainen, tukipalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42373

ann-marie.turtiainen@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60§, 138§
2. Confidential: HankL 60§, 138§
3. Confidential: HankL 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 60§, 138§
5. Confidential: HankL 60§, 138§
6. Confidential: HankL 60§, 138§
7. Confidential: HankL 60§, 138§
8. Confidential: HankL 60§, 138§
9. Confidential: HankL 60§, 138§
10. Confidential: HankL 60§, 138§
11. Confidential: HankL 60§, 138§

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.