Hakaniemen kauppahalli, pohjarakennusurakka
Hakaniemen kauppahallin pohjarakennusurakka: optioiden 1-6 (optiourakka) käyttöönotto
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan tekemään sopimuksen pohjarakennusurakkaan sisältyvän option käyttöönotosta E. M. Pekkinen Oy:n kanssa. Hankinnan arvo on 5 763 000 euroa (alv 0 %).
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan rakennusprojektien projektipäällikön tilaamaan mahdollisia lisä- ja muutostöitä 864 450 eurolla (lisätyövaraus 15 %). Hankinnan ennakoitu arvo lisä- ja muutostyövaraukset mukaan lukien on 6 627 450 euroa.
Sopimus option käyttöönotosta ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen optiosta.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen toimitetaan Staran rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Staran rakennustekniikka on kilpailuttanut Hakaniemen kauppahallin pohjarakennusurakan noudattaen julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007, jäljempänä hankintalaki) mukaista kilpailullista neuvottelumenettelyä. Hankinnasta on 4.3.2016 toimitettu julkaistavaksi EU-hankintailmoitus Tenders Electronic Daily-tietokantaan (TED). Hankintailmoitus on lisäksi julkaistu kansallisessa HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service).
Hankintamenettelyn perusteella tarjouskilpailun voittajaksi on rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan 26.4.2018 § 66 tekemällä päätöksellä valittu E. M. Pekkinen Oy.
Ensimmäinen päätösvaihe
Johtokunnan päätös 26.4.2018 § 66 on koskenut Hakaniemen kauppahallin pohjarakennusurakan perusurakkaa. Perusurakan kiinteä hinta on 3 879 000 € (alv 0 %). Lisäksi hankintaan on sisältynyt lisätyövaraus 581 850 € (15 %) ja yksikköhinnoilla suoritettavien töiden varaus 387 900 € (10 %). Pohjarakennustöiden perusurakan ennakoitu arvo lisä- ja muutostyövaraukset huomioiden on 4 848 750 € (alv 0 %).
Toinen päätösvaihe
Pohjarakennusurakan tarjouspyyntöön on sisältynyt perusurakan lisäksi optiona mahdolliset hankittavat työt (tarjouspyynnön optiot 1-6). Tarjouspyyntöön sisältyneiden optioiden käyttöönoton tarve arvioidaan aina suunnitelmien ja töiden edetessä. Myös optioiden laajuus arvioidaan suunnitelmien tarkentumisen yhteydessä. Yhtenä optiona tarjouspyyntöön on sisältynyt Hakaniemen pysäköintilaitokseen rakennettava yhteys (tarjouspyynnön optio 6).
Hakaniemen kauppahallin perusurakan edetessä pysäköintilaitokseen rakennettavan yhteyden suunnitelmia ja hankittavien töiden laajuutta on tarkennettu. Täsmennettyjen suunnitelmien perusteella E. M. Pekkinen Oy:ltä on pyydetty täsmennetty tarjous tarjouspyynnön optioista 1-6 (optiourakka) Hakaniemen pysäköintilaitokseen tehtävän yhteyden rakentamisesta sekä perustusten lisävahvistamisesta ja kellarin lisäsyventämisestä. Option laajuus on kuvattu tarjouspyynnössä 17.9.2018 liitteineen.
Hakaniemen kauppahallin optiourakka esitetään hankittavan E. M. Pekkinen Oy:ltä. Optiourakkaa ei ole tarkoituksenmukaista kilpailuttaa erillisenä urakkana, koska yhteyksien vaatimat kaivuu- ym. rakennustyöt on toteutettava pohjarakennusurakkatöiden yhteydessä samanaikaisesti saman urakoitsijan toimesta. Tämä on välttämätön edellytys koko Hakaniemen kauppahallia koskevan peruskorjausurakan toteuttamiselle asetetun aikataulun puitteissa. Töiden suorittaminen pohjarakennusurakan yhteydessä turvaa myös sen, että toriparkin rakentamisen yhteydessä ei tarvitse koskea kauppahallin rakenteisiin ja työnaikaiset haitat Hakaniemen halli- ja torikaupalle ovat mahdollisimman lyhytaikaisia ja vähäisiä.
Staran rakennustekniikka esittää, että Hakaniemen kauppahallin pohjarakennusurakan hankintaan sisältyneet optiot 1-6 (optiourakka) otetaan käyttöön tarjouspyynnössä 17.9.2018 esitetyssä laajuudessa, ja optiourakan urakoitsijaksi valitaan E. M. Pekkinen Oy. Urakan arvo on 5 763 000 € (alv 0 %). Lisäksi hankintaan sisältyy mahdollisia lisä- ja muutostöitä 864 450 eurolla (lisätyövaraus 15 %). Hankinnan ennakoitu arvo lisä- ja muutostyövaraukset mukaan lukien on 6 627 450 euroa.
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 26.04.2018 § 66
Päätös
Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan tekemään sopimuksen tarjouskilpailussa parhaiten sijoittuneen urakoitsijan kanssa. Pohjarakennusurakan arvo on 3 879 000 euroa (alv 0 %).
Tarjouskilpailussa parhaiten sijoittui E. M. Pekkinen Oy.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan rakennusprojektien projektipäällikön tilaamaan mahdollisia lisä- ja muutostöitä 581 850 eurolla (lisätyövaraus 15 %) sekä yksikköhinnoilla tehtäviä töitä 387 900 eurolla (lisätyövaraus 10 %) Pohjarakennusurakan ennakoitu arvo lisä- ja muutostyövaraukset mukaan lukien on 4 848 750 euroa.
Hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta, kun valitusaika ja odotusaika (21 päivää) on päättynyt ja vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen toimitetaan Staran rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Esittelijä
Lisätiedot
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630
Jukka Tiainen, projektipäällikkö, puhelin: 310 39725
This decision was published on 12.10.2018
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630
Jukka Tiainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39725