Hankinta, yksilölliset ortopediset apuvälineet, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2018-004505
More recent handlings
Case 7. / 267 §
This decisionmaker is no longer active

Oikaisuvaatimus yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankinnasta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta lautakunta päätti hylätä perusteettomana ********** oikaisuvaatimuksen, joka liittyy sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätökseen 39 §, 20.8.2018 yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankinnasta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja on tehnyt 20.8.2018 (§ 39) yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankintapäätöksen. Muutoksenhaku hankintapäätöksestä on päättynyt 20.9.2018.

********** on tehnyt 6.9.2018 hankintapäätöksestä sosiaali- ja terveyslautakunnalle osoitetun oikaisuvaatimuksen, jota oikaisuvaatimuksen esittäjä on täydentänyt 10.9.2018 ja ilmoittanut samalla päätöksen valittamisesta markkinaoikeuteen. Nämä asiakirjat ovat toimitettu Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan sisällä. Oikaisuvaatimus on liitteessä 1 ja oikaisuvaatimuksen täydennys sekä ilmoitus valituksesta markkinaoikeudelle ovat liitteessä 2.

********** on oikaisuvaatimuksessaan sosiaali- ja terveyslautakunnalle luetteloinut työkokemus- ja koulutushistorian. Oikaisuvaatimuksessa ********** mainitsee seuraavaa: ”ammatillinen pätevyys perustuu myös 44 vuoden yhtäjaksoiseen työkokemukseen jalkineiden valmistuksessa”.

Mainituilla perusteilla ********** pyytää muuttamaan tehtyä hankintapäätöstä siten, että laaditun tarjouksen ammatilliset pätevyysvaatimukset täyttyvät.

Tarjouspyynnön liitteessä 2 on määritelty ja yksilöity ammatilliset pätevyysvaatimukset (tuoteryhmät 2A, 2B ja 3). Ammatillisissa vähimmäisvaatimuksissa edellytetään apuvälineteknikon tai jalkaterapeutin perustutkintoja. Vaaditut koulutukset ovat korkeakoulututkintoja (AMK). ********** on pyydetty lisäselvitys tutkinnosta. Sekä lisäselvityksessä että oikaisuvaatimuksessa esitetty tutkinto on opistotasoinen. Tämän perusteella sosiaali- ja terveyslautakunta katsoo, ettei ********** täytä kaikilta osin tarjouspyynnön liitteessä esitettyjä ammatillisia vähimmäisvaatimuksia.

Close

Sosiaali- ja terveystoimiala Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuus Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 20.08.2018 § 39

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä yksilöllisistä ortopedisistä apuvälineistä seuraavat tarjoukset.

1) Mekaaniset alaraajaproteesit
1. Respecta Oy
2. Össur Finland Oy
3. HALTIJA Group Oy

2a) Ortopediset jalkineet - Valmiina saatavat ja puolivalmiit
1. Suomen Ortotiikka ja Protetiikka Oy
2. HALTIJA Group Oy
3. Respecta Oy
4. Meilahden ortopediatekniikka
5. Soleus Oy

2b) Ortopediset jalkineet – Yksilöllisesti valmistetut
1. Suomen Ortotiikka ja Protetiikka Oy
2. Haltija Group Oy
3. Respecta Oy

3) Yksilölliset tukipohjalliset
1. HALTIJA Group Oy
2. Suomen Ortotiikka ja Protetiikka Oy
3. Meilahden ortopediatekniikka
4. Respecta Oy
5. Apuvälinetekniikka Rehatech Oy

4) Tukituotteet
1. Mediteam Oy
2. Terttu Lilja Oy
3. HALTIJA Group Oy

5) Ortoosit
1. Camp Scandinavia Oy
2. HALTIJA Group Oy
3. Respecta Oy
4. Mediteam Oy
5. KIR-FIX Oy

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti. Tarjouspyynnön 3. liitteessä on esitetty tuoteryhmäkohtaisesti tarjoajien enimmäismäärä, joista valinnat tehdään.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että kaikki valitut palveluntuottajat toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Kilpailutuksen taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2018-004505 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään (8.5.2018). Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista sekä päättämään mahdollisesta optiokaudesta.

Tarjouskilpailu

Yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu. Tarjouskilpailun perusteella syntyi puitejärjestely, jonka kaikki ehdot vahvistettiin. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Hankinnan kohde oli jaettu kuuteen (6) osaan tarjouspyynnön mukaisesti ja tarjouksen oli mahdollista jättää yhteen tai useampaan kuudesta (6) osasta:

Osa 1: Mekaaniset alaraajaproteesit
Osa 2a: Ortopediset jalkineet - Valmiina saatavat ja puolivalmiit
Osa 2b: Ortopediset jalkineet - Yksilöllisesti valmistetut
Osa 3: Yksilölliset tukipohjalliset
Osa 4: Tukituotteet
Osa 5: Ortoosit

Tarjousten jätön määräaikaan mennessä 19.6.2018 klo 23.59 saapui yhteensä 16 tarjousta.

Tarjouksensa jättivät:
Apuvälinetekniikka Rehatech Oy
Camp Scandinavia Oy
Erikoisjalkinesuunnittelu A. Hilpinen Oy
HALTIJA Group Oy
KIR-FIX Oy
Lymed Oy
Mediteam Oy
Meilahden ortopediatekniikka
Orthonova Oy
Ortto-kenkä Oy
Respecta Oy
Savonlinnan FysioKulma Oy
Soleus Oy
Suomen Ortotiikka ja Protetiikka Oy
Terttu Lilja Oy
Össur Finland Oy

Tarjoukset vertailtiin hankinnan osa-alueittain [kuusi (6) osaa].
Parhaan tarjouksen valintaperusteena oli kaikissa hankinnan osissa hinnaltaan edullisin tarjous. Tarjouspyynnössä ja palvelukuvauksessa asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset takaavat riittävän laatutason, eikä laadun osuutta ole tarpeen painottaa vertailussa erikseen.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Lymed Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnössä asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, sillä tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan osatarjoukset hankinnan kohderyhmien sisällä eivät ole sallittuja, kts. tarjouspyynnön liite 3. ohjeen kohdat 1, 2 ja 4. Ossür Finland Oy ei ole lisäselvityspyynnöstä huolimatta toimittanut tuoteryhmässä 5 vaadittavaa suomenkielistä käyttöohjetta. Erikoisjalkinesuunnittelu A. Hilpinen Oy ja Ortto kenkä Oy eivät täytä tuoteryhmissä 2A, 2B, 3. edellytettävää ammatillista pätevyysvaatimusta. Nämä tarjoukset hylätään. Muut saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaisia.

Sopimus

Sopimuskausi on neljä vuotta, ja suunniteltu alkavaksi 1.10.2018. Sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa yhdellä (1) optiovuodella. Tilaaja päättää optiokauden käyttämisestä viimeistään neljä (4) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista.

Tilaajalla on oikeus siirtää sopimus sellaiselle kolmannelle osapuolelle, esimerkiksi maakunnalle, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, esimerkiksi maakunnalla, jolle tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan palveluntuottajalta tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun Helsingissä esiintyvän tarpeen mukaisesti.

Lisätiedot

Tuomas Ikävalko, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 6639684

tuomas.ikavalko@hel.fi

Minna Salmi, johtava kuntoutussuunnittelija, puhelin: 050 4025749

minna.salmi@hel.fi

Sosiaali- ja terveyslautakunta 08.05.2018 § 126

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksilöllisten ortopedisten apuvälineiden kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista sekä päättämään mahdollisesta optiokaudesta.

Käsittely

Johtava kuntoutussuunnittelija Minna Salmi oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Ninna Katajainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43241

ninna.katajainen@hel.fi

Minna Salmi, johtava kuntoutussuunnittelija, puhelin: 310 50970

minna.salmi@hel.fi
Close

This decision was published on 31.10.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Tuomas Ikävalko, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 6639684

tuomas.ikavalko@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnan tarjouspyyntöön 6.9.2018
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimuksen täydennys ja ilmoitus valituksesta markkinaoikeudelle 10.9.2018,
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.