Päätös optiokauden käyttöönotosta: kotihoidon saunapalvelujen hankinta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-004548
More recent handlings
Case 6. / 266 §
This decisionmaker is no longer active

Oikaisuvaatimus kotihoidon saunapalvelujen hankinnasta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta lautakunta päätti hylätä perusteettomana Betesda-säätiö sr:n oikaisuvaatimuksen, joka liittyy sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätökseen 24.8.2018 § 40 kotihoidon saunapalvelujen hankinnasta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja on tehnyt 24.8.2018 (§ 40) kotihoidon saunapalvelujen hankintapäätöksen. Muutoksenhaku hankintapäätöksestä on päättynyt 22.9.2018.

Betesda-säätiö sr on tehnyt hankintapäätöksestä sosiaali- ja terveyslautakunnalle osoitetun oikaisuvaatimuksen 18.9.2018, joka toimitettiin Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan sisällä. Oikaisuvaatimus on liitteessä 1. Kotihoidon saunapalveluiden hankintapäätöksestä ei ole tehty muita hankintaoikaisuvaatimuksia.

Betesda-säätiö sr on esittänyt oikaisuvaatimuksessaan sosiaali- ja terveyslautakunnalle pyynnön muuttaa tehtyä hankintapäätöstä seuraavasti:
-Muuttaa tehtyä hankintapäätöstä siltä osin, kun Betesdan hakemus on hylätty.
-Valita Betesda-säätiö sr annetun tarjouksen mukaisin ehdoin läntisen palvelualueen palveluntarjoajaksi.

Oikaisuvaatimuksen perusteissa on esitetty: ”Tarjouspyynnössä, sen tarkentaviin kysymyksiin annetuissa vastauksissa saati hankintalaissa ei ole rajattu tai määritelty sitä, minkä kunnan alueella palvelu tulisi järjestää”.

Vastoin oikaisuvaatimuksessa esitettyjä perusteita, tarjouspyynnön suorituspaikkaa koskevassa kohdassa II.2.3, tarjouspyynnön sivu 5/14, on yksilöity Helsinki (NUTS-koodi) ja täsmennetty Helsingin läntinen palvelualue. Palvelualueen kaupunginosat osat ovat mainittu tarjouspyynnön liitteenä olevassa palvelukuvauksessa. Tämän perusteella sosiaali- ja terveyslautakunta katsoo, että jokaisella tarjouksen antajalla on ollut käytössään tarpeellinen tieto kodinhoidon saunapalvelun suorituspaikkaa koskevasta sijainnista.

Close

Sosiaali- ja terveyslautakunta 09.10.2018 § 254

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle jäsen Ahto Apajalahden pyynnöstä.

Esittelijä
vs. sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Tiina Mäki
Lisätiedot

Tuomas Ikävalko, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 6639684

tuomas.ikavalko@hel.fi

Sosiaali- ja terveystoimiala Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut -palvelukokonaisuus Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja 24.08.2018 § 40

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä kotihoidon saunapalvelujen palveluntuottajiksi seuraavat tarjoukset

1) Eteläinen palvelualue
Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy

2) Pohjoinen palvelualue
Saga Care Finland Oy

3) Itäinen palvelualue
(ei tarjousta)

4) Läntinen palvelualue
(ei kelpoisuusvaatimukset täyttäviä tarjouksia)

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti tarjotun hinnan mukaan. Valinta ja järjestys tehtiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että kaikki valitut palveluntuottajat toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut
Tarjouskilpailu

Kotihoidon saunapalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntarjoajat. Tarjouskilpailu käynnistettiin 2.5.2018 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Kilpailutuksessa oli neljä (4) hankinnan kohdetta:
1. Eteläinen palvelualue
2. Pohjoinen palvelualue
3. Itäinen palvelualue
4. Läntinen palvelualue

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajalle tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousten jätön määräaikaan 08.06.2018 klo 12:00 mennessä saapui yhteensä 4 tarjousta.

Tarjouksensa jättivät:
- Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy
- Hoiva Mehiläinen Oy
- Saga Care Finland Oy
- Betesda-säätiö

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoajat eivät täyttäneet tarjouspyynnössä tarjoukselle esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Betesda-säätiön tarjous ei täyttänyt kaikilta osin tarjouspyynnön liitteen palvelukuvauksessa esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia: tarjotun saunapalveluiden sijaintipaikka on kohdealueen ulkopuolella, Vantaalla. Siksi Betesda-säätiön tarjous hylätään.

Muut saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön asiakirjoissa asetettujen soveltuvuusvaatimusten mukaisia.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousvertailu tehtiin hyväksyttävistä tarjouksista. Valintaperusteena oli hinta. Kotihoidon saunapalvelujen pohjoiselle palvelualueelle palveluntuottajaksi valitaan Saga Care Finland Oy ja eteläiselle palvelualueelle Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy.

Kilpailutuksen tuloksena Helsingin läntinen palvelualue ei saanut soveltuvuusvaatimuksen täyttäviä tarjouksia. Lisäksi Helsingin itäinen palvelualue ei saanut tarjouksia. Näissä kahdessa palvelualueessa kotihoidon saunapalvelut hankitaan suorahankintana. Edellytyksenä on, että alkuperäisiä tarjouspyynnön ehtoja ei olennaisesti muuteta (HankL 40 §:n 2 mom. 1 kohta).

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kaksivuotinen (2) sopimus. Sopimuskauden on suunniteltu alkavaksi 01.11.2018. Sopimukseen sisältyy enintään kahden (2) vuoden optiokausi, joka voidaan ottaa käyttöön yksi (1) vuosi kerrallaan tai koko kaksi (2) vuotta kerrallaan. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Lisätiedot

Tuomas Ikävalko, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 6639684

tuomas.ikavalko@hel.fi

Suvi Kan, kotihoitopäällikkö, puhelin: 040 3341812

suvi.kan@hel.fi
Close

This decision was published on 31.10.2018

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 146 §

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Tuomas Ikävalko, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 6639684

tuomas.ikavalko@hel.fi

Attachments

1. Hankintaoikaisuvaatimus 18.9.2018, Juramentum Oy
The attachment will not be published on the internet.
2. Saate 18.9.2018, hankintaoikaisuvaatimus.pdf
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.