Optiokauden käyttöönotto: lääkkeiden annosjakelu ja toimitus kotihoidon ja palveluasumisen asiakkaille
Lääkkeiden annosjakelun ja kuljetuksen hankinta kotihoidon ja palveluasumisen asiakkaille
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Kotihoitopäällikkö Sanna Numminen oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Jäsen Seija Muurinen pyysi asian pöydälle.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää
A. vahvistaa esityslistalla esitetyin perustein tarjouskilpailutuksen periaatteet, joilla kilpailutetaan lääkeannosjakelu- ja toimituspalvelut seuraavalle sopimuskaudelle.
B. oikeuttaa toimialajohtajan:
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Kotihoitopäällikkö Sanna Numminen on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankintavaltuudet
Kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 § mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta päättää ja hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää toimialan hankinnoista, lukuun ottamatta osakkeita.
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.12.2017 § 334 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.
Hankinnan taustaa
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan lääkkeiden koneellisen ja manuaalisen (ns. dosettijako) annosjakelun palveluiden nykyinen sopimuskausi päättyy 31.12.2018. Pääosa palvelusta koskee koneellisen annosjakelun palvelua. Palvelu on terveydenhuoltolaissa määriteltyä sairaanhoitopalvelua. Lääkkeiden annosjakelun palveluja hankitaan kotihoidon ja palveluasumisen asiakkaille, joilla on todettu tarve lääkkeiden annosjakeluun ja se on merkitty palvelu- ja hoitosuunnitelmaan.
Hankintamenettely ja valinnan perusteet
Tarjouspyynnössä ja sen palvelukuvauksessa asetettujen laadullisten vähimmäisvaatimusten nähtiin takaavan hankittavalle palvelulle riittävän korkeatasoisen laatutason, joten tarjousvertailussa vertailuperusteena oli halvin hinta.
Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä on esitetty tarjousten vertailuperusteet sekä esitetty tarjoajalle että tarjoukselle asetetut laadulliset vähimmäisvaatimukset (kelpoisuusvaatimukset), joiden on ehdottomasti
täytyttävä koko sopimuskauden ajan. Tilaaja valvoo sopimusehtojen noudattamista. Puitejärjestelyyn hyväksytään niin monta tarjoajaa, että arvioitu palveluntarve saadaan täytettyä. Arvio puitejärjestelyyn valittavien palveluntuottajien määrästä käy ilmi tarjouspyynnöstä.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on tämän esityksen liitteinä. Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Tehtävät sopimukset
Palvelu kilpailutetaan kahden (2) vuoden sopimuskaudelle. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2019. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista, Tilaajan niin päättäessä, jatketaan sopimusta kahdella (2) vuodella.
Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimuksen kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu hankkimaan tiettyä määrää palvelua, vaan hankkii palvelun tarpeen mukaisesti.
This decision was published on 19.09.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Tuomas Ikävalko, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 6639684
Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 0403340591