Hankinta, 6Aika tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkeen nopeat kokeilut yrityksille, Helsingin kaupunginmuseo

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-004640
More recent handlings
§ 45

Hankinta, 6Aika tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkeen nopeat kokeilut yrityksille, Helsingin kaupunginmuseo

Elinkeinojohtaja

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Exove Oy:n ja Zoan Oy:n tarjoukset Helsingin kaupunginmuseon pienoismallin pelillistämisestä nopean kokeilun kautta.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 15 965 euroa. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 1 50 04 keskitetty hanketoiminta, kaupunginkanslian käytettäväksi, projektinumero 10980010040702 (6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt).

Päätöksen perustelut

6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt -hankkeen päätavoitteena on vahvistaa oppimiseen sekä erilaisiin älykkäisiin fyysisiin ja virtuaalisiin oppimisympäristöihin liittyviä palveluja, tuotteita ja teknologioita kehittävien ja tarjoavien yritysten liiketoimintamahdollisuuksia.

Hankkeen puitteissa hankitaan kokeilu Helsingin kaupunginmuseossa sijaitsevan kaupungin 1878 pienoismallin pelillistämiseen lisätyn todellisuuden (AR) teknologian avulla.

Hankintaprosessi oli kolmivaiheinen. Ensin 5.3.2018 lähetettiin avoin tarjouspyyntö kiinnostuksesta osallistua nopeaan kokeiluun. Tarjouspyyntöön määräaikaan 2.3.2018 klo 16 mennessä tuli 11 vastausta. Vastauksen lähettäneille järjestettiin lyhyet tapaamiset 9.4.2018 ja 11.4.2018 kokeilusta vastaavan tiimin kanssa, johon kuului edustajia Helsingin kaupunginmuseosta ja 6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt –hankkeesta. Lopulliset tarjoukset tuli jättää perjantaihin 13.4. klo 16 mennessä. Määräaikaan mennessä saapui sähköpostitse 10 tarjousta:

-Zoan
-CS Control Software
-WSP Gaming Studios
-Memorandum
-CTRL Reality
-Stolen Shoes
-3D Bear Oy
-Exove Design
-Avains
-Bioscope Oy

Tarjouksen valintaperusteena olivat tarjouspyynnössä mainitut valintakriteerit.

  1. Kaupungin pienoismallin pelillistäminen, 25 pistettä
  1. pelilliset elementit soveltuvat erityisesti koululaisille
  2. palvelu huomioi yhteisöllisyyden ja on helppokäyttöinen
  3. palvelu ei edellytä ohjausta (ei tarvetta opettajan tai oppaan jatkuvalle ohjaukselle)
2. Kokeilun innovatiivisuus, 25 pistettä
  1. kokeilu tuo uudenlaisia käytäntöjä tai näkökulmia ar-teknologian hyödyntämisestä museoon
  2. ratkaisun tulisi tarjota sekä elämyksiä että tietoa, mutta olla kiinnostava myös teknologian aikaansaaman wow-efektin jälkeen
  3. oppimisympäristön täytyy kestää aikaa ja sen on oltava helposti päivitettävissä
 
3. Palvelun skaalautuvuus, 20 pistettä
  1. palvelun ja liiketoimintamallin toimivuus
  2. palvelu on mahdollista skaalata muiden Suomen museoiden pienoismalleihin (tekniikka, käyttöliittymä ja pelilliset elementit skaalautuvat, sisältö vaihtuu)
  3. valmiin kaupallisesti myytävän palvelun hinta kokonaisuudessaan on kohtuullinen (esimerkiksi alle 50 000 eur (+alv) hankintakustannus ja pieni ylläpitokustannus)
4. Toteuttajat ja resurssit, 10 pistettä
  1. toteuttajalla on mahdollisuudet viedä palvelua eteenpäin kokeilun jälkeen

Kokeiluun valittavien ratkaisujen tuli vastata edellä mainittuihin kriteereihin. Kaikki lähetetyt tarjoukset eivät vastanneet tarjouspyynnön vaatimuksiin pelillisyydestä tai innovatiivisuudesta. Kokeiluun haluttiin mukaan kokeilun aikana yhteiskehitettäviä tuotteita eikä valmiita ratkaisuja, jotka kaikissa tapauksissa eivät ottaneet riittävällä tavalla huomioon kokeilun keskiössä olevaa pienoismallia tai edellytettyä lisätyn todellisuuden (AR) teknologiaa.

Exove ja Zoan esittivät innovatiivisimmat ja pelillisimmät ratkaisut, jotka vastasivat parhaiten tarjouspyyntöön. Lisäksi molemmilla on hyvät referenssit ja resurssit viedä palvelua mahdollisesti eteenpäin kokeilun jälkeen.

Vertailun perusteella Exoven ja Zoanin tarjoukset vastasivat parhaiten tarjouspyynnössä esitettyihin vaatimuksiin ja olivat kokonaistaloudellisesti edullisimmat.

This decision was published on 11.05.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Anna Rantapero-Laine, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36123

anna.rantapero-laine@hel.fi

Hanne Laasonen, projektikoordinaattori, puhelin: 09 310 36155

hanne.laasonen@hel.fi

Decisionmaker

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Kimmo Heinonen
elinkeinoasiamies