Päiväkoti Hiekkalinnassa esiintyvän terveyshaitan poistaminen, Hiekkalaiturintie 10

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-004714
More recent handlings
Case 11. / 236 §

Päiväkoti Hiekkalinnassa esiintyvän terveyshaitan poistaminen, Hiekkalaiturintie 10

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti osoitteessa Hiekkalaiturintie 10 (kiinteistötunnus 091-054-0136-0002) sijaitsevan lasten päiväkoti Hiekkalinnan terveyshaitan poistamisesta seuraavaa.

Velvoitetut

Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka), Viipurinkatu 2, 00510 Helsinki, y-tunnus 2379058-6 (kiinteistönomistaja)

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, varhaiskasvatus ja esiopetus, varhaiskasvatus- ja esiopetusalue 2, itäinen 2, varhaiskasvatusyksikkö Ahti-Hiekkalinna-Vellamo, päiväkoti Hiekkalinna, PL 98941, 00099 Helsingin kaupunki, y-tunnus 0201256-6 (toiminnanharjoittaja)

Vireilletulo, tarkastus ja muuta taustaa

Ympäristöpalveluihin tuli yhteydenotto toukokuussa 2017 koskien päiväkodissa esiintyvää sisäilmaan mahdollisesti liittyvää oireilua. Päiväkodin terveydellisiä olosuhteita oli tutkittu (Rakennustekninen ja sisäilmaolosuhteiden tutkimusraportti, päivätty 3.2.2017) ja tutkimusraportin mukaan päiväkodissa esiintyi terveyshaittaa aiheuttavia olosuhteita, joiden poistamiseksi Heka Itä Oy ei ollut ryhtynyt toimenpiteisiin. Ympäristöpalvelut pyysi Heka Itä Oy:ltä selvitystä toimenpiteistä ja niiden aikataulusta 11.5.2017 ja muistutti selvitysten toimittamisesta 10.7.2017. Toiminnanharjoittajalta 7.8.2017 saadun palaverimuistion (toiminnanharjoittaja / Heka Itä Oy, 20.6.2017) mukaan Heka Itä Oy ryhtyy välttämättömiin korjaustoimenpiteisiin terveyshaittaa aiheuttavien olosuhteiden poistamiseksi kesän 2017 aikana. Lisäksi Heka Itä Oy ilmoitti Helsingin kaupungin tekniselle isännöitsijälle suunnittelevansa päiväkotiin rakennuksen peruskorjausta, joka alkaisi syksyllä 2018. Ympäristöpalvelut katsoi, ettei yhteydenoton perusteella ollut tarvetta enempiin jatkotoimenpiteisiin.

Ympäristöpalvelut teki lasten päiväkoti Hiekkalinnaan terveydensuojelun valvontasuunnitelman mukaisen tarkastuksen 5.4.2018.

Tarkastuksen ja asiakirjatarkastuksen perusteella päiväkodissa todettiin muun muassa, että sisätiloihin kulkeutui epäpuhtauksia ryömintätilasta, ilmanvaihto oli alipaineinen ulko- ja ryömintätiloihin nähden sekä ilmanvaihto oli käyttäjämääriin nähden riittämätön. Lisäksi seinä- ja ikkunarakenteissa oli todettuja kosteus- ja mikrobivaurioita sekä niiden mahdollisuus kattorakenteissa rakenteissa. Hule- ja sadevesijärjestelmien kunto sekä niiden huolto todettiin osittain puutteelliseksi.

Tarkastuksella tilojen käyttäjät ilmoittivat sisäilmaan ja ilmanvaihtoon liittyvistä epäkohdista päiväkodissa sekä mahdollisesti sisäilmaan liittyvästä oireilusta. Tarkastuksella tehdyn hetkellisen hiilidioksidipitoisuusmittauksen aikana ryhmätiloissa ei ollut tavanomaista henkilökuormitusta ja päiväkodin tiloja tuuletettiin, minkä vuoksi ilmanvaihdon riittävyyttä ei voitu arvioida pelkän tarkastuksen perusteella. Aistinvaraisesti arvioituna sisäilman laatu oli yläkerrassa tunkkainen.

Tarkastuksella lisäksi todettiin, että päiväkodissa oli tapahtunut toiminnan olennaisia muutoksia lasten käytössä olevia tiloja lisäämällä ja nostamalla yhtäaikaista enimmäislapsimäärää, mutta terveydensuojelulain 13 §:n mukaista ilmoitusta ei ollut toimitettu ympäristöpalveluille. Tilojen ilmanvaihdon riittävyydestä henkilömäärään nähden ei ollut varmistuttu ennen tehtyjä muutoksia. Toiminnanharjoittajaa kehotettiin toimittamaan ilmoitus ja sen liitteenä ajantasainen pohjapiirros ja ilmanvaihtoselvitys.

Tarkastuksella toimitettiin poistoilmamäärien mittauspöytäkirja (päivätty 24.11.2016), mutta tuloilmamääristä Heka Itä Oy:llä ei ollut tietoa, minkä vuoksi Heka Itä Oy ilmoitti teettävänsä päiväkotiin uudet ilmamäärien mittaukset ja säädöt. Ilmanvaihtoselvityksen ilmanvaihtopiirros saapui ympäristöpalveluihin 12.4.2018 ja ilmamäärien mittauspöytäkirja 13.4.2018. Selvityksen perusteella ympäristöpalvelut totesi, että päiväkodin ilmanvaihto oli henkilömäärään nähden osittain riittämätön (ulkoilmavirta alle 4 l/s/hlö) ja osittain ilmanvaihdon riittävyyttä oli syytä epäillä (ulkoilmavirta alle 6 l/s/hlö).

Tarkastuksen ja asiakirjojen perusteella ympäristöpalvelut arvioi päiväkodin olosuhteiden olevan sellaiset, että niistä voi aiheutua terveydensuojelulain 1 §:n tarkoittamaa terveyshaittaa tiloissa oleskeleville.

Kuuleminen

Hallintolain 34 §:n mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selvityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Ympäristöpalvelut on kuullut kirjeellään 2.7.2018 Heka Itä Oy:tä ja Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan varhaiskasvatus ja esiopetus -palvelua tarkastuksessa ja asiakirjoista todetuista terveydensuojelulain 1 §:n mukaista terveyshaittaa aiheuttavista puutteista ja uhkasakoista. Vastineessaan 17.8.2018 Heka Itä Oy ilmoitti muun muassa, että päiväkodin omistajana ja korjaustöiden tilaajana / rakennuttajana toimii Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka). Heka Itä Oy vastaa Hekan omistamien kiinteistöjen ylläpidosta ja hoitaa käytännön projektinjohto- ja rakennuttajatehtävät Heka Oy:n päättämissä korjaushankkeissa.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan varhaiskasvatus ja esiopetus -palvelu toimitti 22.8.2018 ja 24.8.2018 vastineensa, joissa todettiin muun muassa, että toiminnanharjoittaja ja kiinteistönomistaja selvittävät yhdessä ilmanvaihdon riittävyyden tiloissa. Ennen uusia mittauksia käyttäjät pitävät ryhmätilojen ovia auki, mikäli tämänhetkisten ilmamäärien mukaan tiloissa on ilmanvaihtoon nähden liikaa ihmisiä. Vastineen mukaan ilmanvaihdon riittävyyteen pyritään vaikuttamaan myös jakamalla lapsia pienempiin ryhmiin. Lisäksi toiminnanharjoittaja toimitti terveydensuojelulain 13 §:n mukaisen ilmoituksen toiminnan olennaisesta muutoksesta ympäristöpalveluihin 22.8.2018. Ilmoitus on rekisteröity 4.9.2018. Ilmanvaihtoselvitykseksi katsottiin riittävän Heka Itä Oy:n toimittama ilmanvaihtopiirros (12.4.2018) ja ilmamäärien mittauspöytäkirja (toimitettu 13.4.2018).

Ympäristöpalvelut toimitti 14.9.2018 Heka Itä Oy:n ja Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vastineet kummallekin osapuolelle, jotta osapuolilla oli mahdollisuus lausua mielipiteensä vastineista. Osapuolet eivät lausuneet mielipidettään.

Koska Heka Itä Oy:n vastineesta ilmeni Heka Oy:n olevan päiväkotirakennuksen omistaja, ympäristöpalvelut kuuli Heka Oy:tä kirjeellään 2.11.2018:

1. tarkastuksessa 5.4.2018 ja asiakirjoista (tutkimusraportti, ilmanvaihtoselvitys) todetuista, terveyshaittaa aiheuttavista puutteista (sisäilmaan kulkeutuvat epäpuhtaudet ryömintätilasta ja kosteus- ja mikrobivaurioituneista ikkuna- ja seinärakenteista, muissa rakenteissa (yläkatto, alakattolevyt) olevat mahdolliset korjaamattomat kosteus- ja mikrobivauriot, alipaineinen ja ilmoitettuun käyttäjämäärään nähden puutteellinen ilmanvaihto, puutteelliset hule- ja sadevesijärjestelmät ja niiden puutteellinen huolto sekä kasvillisuus ulkoseinien pinnoilla ja vierustoilla),

2. toimenpiteistä, joihin Heka Oy ryhtyy kohdassa 1 kerrottujen puutteiden ja vaurioiden korjaamiseksi,

3. korjaavien toimenpiteiden aikataulusta, esimerkiksi 15.2.2019 mennessä,

4. mahdollisista terveydensuojeluviranomaisen korjausmääräysten antamisesta ja niiden tehosteeksi asetettavista uhkasakoista,

5. muista asiaan liittyvistä seikoista.

Kuulemiskirjeen liitteenä toimitettiin edellinen kuulemiskirje (2.7.2018) sekä Heka Itä Oy:n ja Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan vastineet.

Heka Oy toimitti vastineensa ympäristöpalveluihin 20.11.2018. Vastineen mukaan toimenpiteet terveyshaitan poistamiseksi oli aloitettu kiinteistönomistajan toimesta ja akuutit toimenpiteet sisäilman laadun parantamiseksi oli suoritettu. Rakennukseen suunnitellaan peruskorjausta, jonka aloitusajankohdaksi on suunniteltu elokuuta 2019. Tiloja ei voi käyttää peruskorjauksen aikana ja peruskorjauksen aloitusaikataulu oli sovittu yhdessä toiminnanharjoittajan kanssa. Vastineen mukaan tilojen käyttäjillä ei ollut esiintynyt mahdollisesti sisäilmaan liitettävää akuuttia oireilua.

Vastineen mukaan ilmanvaihto oli säädetty ylipaineiseksi, millä estetään epäpuhtauksien kulkeutuminen ryömintätilasta ja kosteus- ja mikrobivaurioituneista rakenteista sisäilmaan. Rakenteissa havaitut kosteus- ja mikrobivauriot poistetaan peruskorjauksen yhteydessä. Muissa rakenteissa tai rakenteiden pinnoilla ei ollut havaittu korjaamattomia aktiivisia mikrobilähteitä. Lisäksi Heka Itä Oy ilmoitti vastineessaan (17.8.2018), että Heka Itä Oy oli ryhtynyt välittömästi muun muassa tiivistyskorjauksiin epäpuhtauksien kulkeutumisen estämiseksi sisäilmaan ja näiden onnistuminen oli tarkoitus varmistaa tarvittaessa merkkiainekokein. Korjausten suunniteltiin olevan valmiit 31.12.2018 mennessä. Tiivistyskorjauksia ei kuitenkaan mainittu Heka Oy:n vastineessa.

Kiinteistö oli varustettu jatkuvatoimisin etäluettavin mittarein, joilla seurataan sisäilman lämpötilaa, ilmankosteutta ja hiilidioksidipitoisuutta sekä paine-eroa rakennuksen vaipan yli ulkoilmaan. Mittari oli sijoitettu tilaan, jossa oli pinta-alaan nähden suurin henkilömäärä. Vastineen liitteenä oli hiilidioksidipitoisuus- ja paine-erojen mittaustuloksia, joiden mukaan sisäilman hiilidioksidipitoisuus oli pääasiassa alle 800 ppm, painesuhteissa oli vaihtelua ja toisinaan ilmanvaihto oli useita tunteja alipaineinen.

Vastineen mukaan sade- ja hulevesijärjestelmät sekä vesikatto uusitaan sekä kasvillisuus poistetaan ulkoseinien pinnoilta ja vierustoilta peruskorjauksen yhteydessä. Vesikaton uusimisen yhteydessä korjataan mahdolliset kosteusvauriot yläkattorakenteista.

Ympäristöpalvelut totesi vastineen puutteelliseksi muun muassa mittausten ja mittaustulosten osalta, minkä vuoksi kiinteistönomistajalta pyydettiin lisätietoja vastineesta 23.11.2018. Heka Itä Oy toimitti ympäristöpalveluihin lisätietoja sähköpostilla 3.12.2018. Sähköpostin mukaan paine-ero- ja sisäilmaston olosuhdemittarit on sijoitettu Meritähtien kerhohuoneeseen. Sähköpostin liitteenä toimitettiin mittaustuloksia (hiilidioksidipitoisuus, sisäilman lämpötila ja suhteellinen kosteuspitoisuus, paine-erot) 7 viimeisen vuorokauden ajalta. Käyttäjiä oli haastateltu kohdekäyntien yhteydessä, eikä tiloissa ollut tehty ikkunatuuletusta. Tiloissa oleskelleista henkilömääristä ei ollut kuitenkaan pidetty kirjanpitoa, minkä vuoksi ilmanvaihdon riittävyyteen ei voitu ympäristöpalveluissa ottaa kantaa. Paine-eroja oli jälleen säädetty 3.12.2018.

Ympäristöpalvelut antoi lisäksi toiminnanharjoittajalle 26.11.2018 mahdollisuuden lausua mielipiteensä kiinteistönomistajan vastineesta. Toiminnanharjoittaja ei lausunut mielipidettään.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Päävelvoitteet

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto antaa kiinteistönomistajalle ja toiminnanharjoittajalle terveydensuojelulain 27 ja 53 §:n nojalla seuraavat määräykset:

1. Heka Oy:n tulee estää epäpuhtauksien kulkeutuminen oleskelutilojen sisäilmaan. Toimenpiteistä ja niiden onnistumisesta tulee toimittaa selvitys ympäristöpalveluihin.

2. Heka Oy:n tulee korjata korjaamattomat kosteus- ja mikrobivauriot seinä- ja ikkunarakenteista asianmukaisesti sekä poistaa vaurioiden syy. Toimenpiteistä tulee toimittaa selvitys ympäristöpalveluihin.

3. Heka Oy:n tulee varmistaa kunkin oleskelutilan ilmanvaihdon riittävyys tilojen enimmäishenkilömäärään nähden ja ilmoittaa tilojen enimmäishenkilömäärät ilmamäärien mittauspöytäkirjassa. Ilmanvaihdon toiminta tulee olla asumisterveysasetuksen edellyttämällä tasolla. Tilakohtaisen ilmanvaihdon ulkoilmavirran tulee olla käytön aikana vähintään 6 dm3/s henkilöä kohden. Ulkoilmavirta saa kuitenkin olla 4 dm3/s henkilöä kohden, jos varmistutaan siitä, etteivät sisäilman epäpuhtauspitoisuudet tai lämpötila nouse niin suuriksi, että ne aiheuttavat terveyshaittaa. Tällöin ilmanvaihdon riittävyys tulee varmistaa esimerkiksi pitkäaikaisin hiilidioksidipitoisuusmittauksin. Samalla tulee mitata sisäilman suhteellinen kosteuspitoisuus sekä painesuhteet vaipan yli. Mittausten kesto tulee olla vähintään viisi arkipäivää päiväkodin normaalina toiminta-aikana. Toiminnanharjoittajan tulee tehdä kirjallisia päiväkirjamerkintöjä tilojen käyttäjämääristä ja mahdollisesta ikkunatuuletuksesta hiilidioksidipitoisuusmittausten aikana. Toimenpiteistä sekä ilmanvaihdon riittävyydestä ja sisäilmasto-olosuhteista tulee toimittaa selvitys ympäristöpalveluihin.

Määräajat poistaa terveyshaitta sekä toimittaa tarvittavat selvitykset on määräysten 1 ja 3 osalta 28.2.2019 mennessä ja määräyksen 2 osalta 30.9.2019 mennessä.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää asettaa terveydensuojelulain 53 §:n nojalla seuraavat uhkasakot päävelvoitteiden noudattamisen tehosteeksi: 1. määräykselle 10 000,00 euroa, 2. määräykselle 20 000,00 euroa ja 3. määräykselle 7 000,00 euroa siten, että kiinteistönomistajaan kohdistuu 6 000,00 euron uhkasakko ja toiminnanharjoittajaan kohdistuu 1 000,00 euron uhkasakko. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, ellei velvoitteita ole noudatettu määräaikaan mennessä.

Lisävelvoite

Heka Oy:n tulee toimittaa ympäristöpalveluihin peruskorjauksen aikataulu ja sisältö 31.5.2019 mennessä. Lisävelvoitteelle ei aseteta uhkasakkoa.

Perustelut

Terveydensuojelulain 1 §:n mukaan terveyshaitalla tarkoitetaan ihmisessä todettavaa sairautta, muuta terveydenhäiriötä tai sellaisen tekijän tai olosuhteen esiintymistä, joka voi vähentää väestön tai yksilön elinympäristön terveellisyyttä.

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Sosiaali- ja terveysministeriön asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista antaman asetuksen (ns. asumisterveysasetus, 545/2015) 8 §:n mukaan ulkoilmavirran tulee olla rakennuksen käytön mukaisesti riittävä ja sen laadun tulee olla riittävän puhdasta. Sisäilman hiilidioksidipitoisuuden toimenpideraja ylittyy, jos pitoisuus on 2100 mg/m3 (1150 ppm) suurempi kuin ulkoilman hiilidioksidipitoisuus. Rakennuksen käyttöajan ulkopuolella ilmanvaihdon tulee olla sellainen, ettei rakennus- tai sisustusmateriaaleista tai muista lähteistä vapautuvien ja kulkeutuvien epäpuhtauksien kertyminen sisäilmaan aiheuta käyttöaikana tiloissa oleskeleville terveyshaittaa.

Ns. asumisterveysasetuksen 10 §:n mukaan ulkoilmavirran tulee olla kouluissa, päiväkodeissa ja muissa vastaavissa oleskelutiloissa käytön aikana vähintään 6 dm3/s henkilöä kohden. Ulkoilmavirta saa kuitenkin olla 4 dm3/s henkilöä kohden, jos varmistutaan siitä, etteivät sisäilman epäpuhtaudet tai lämpötila nouse niin suuriksi, että ne aiheuttavat terveyshaittaa.

Ns. asumisterveysasetuksen 20 §:n mukaan toimenpiderajan ylittymisenä pidetään korjaamatonta kosteus- tai lahovauriota, aistinvaraisesti todettua ja tarvittaessa analyyseillä varmistettua mikrobikasvua rakennuksen sisäpinnalla, sisäpuolisessa rakenteessa tai lämmöneristeessä silloin, kun lämmöneriste ei ole kosketuksissa ulkoilman tai maaperän kanssa, taikka mikrobikasvua muussa rakenteessa tai tilassa, jos sisätiloissa oleva voi sille altistua.

Terveydensuojelulain 27 §:n mukaan jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä. Jos haitta aiheutuu asuinhuoneiston tai muun oleskelutilan rakennuksen rakenteista, eristeistä tai rakennuksen omistajan vastuulla olevista perusjärjestelmistä, haitan poistamisesta vastaa rakennuksen omistaja, ellei muualla laissa toisin säädetä. Jos terveyshaitta aiheutuu kuitenkin asunnon tai muun oleskelutilan käytöstä, joka ei ole tavanomaista, terveyshaitan poistamisesta vastaa asunnon tai muun oleskelutilan haltija. Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi velvoittaa sen, jonka vastuulla haitta on, ryhtymään viipymättä tarvittaviin toimenpiteisiin terveyshaitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi.

Terveydensuojelulain 53 §:n mukaan jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten mukaisen velvollisuutensa, valvontaviranomainen voi päätöksellään velvoittaa asianosaisen määräajassa oikaisemaan sen, mitä on oikeudettomasti tehty tai lyöty laimin.

Terveydensuojelulain 53 §:n 2 momentin mukaan kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa määräystä uhkasakolla. Uhkasakkoa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite (määräys) asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Lasten päiväkoti Hiekkalinnassa todettiin olosuhteet, jotka aiheuttavat terveydensuojelulain 1 §:n mukaista terveyshaittaa. Terveyshaittaa aiheuttavia tekijöitä olivat sisäilmaan kulkeutuvat epäpuhtaudet, todetut ja mahdolliset kosteus- ja mikrobivauriot, tilojen käyttäjämäärään nähden puutteellinen ilmanvaihto, puutteet hule- ja sadevesijärjestelmien kunnossa ja huollossa sekä kasvillisuus ulkoseinien pinnoilla ja vierustoilla.

Terveydensuojeluviranomainen katsoo määräysten antamisen tarpeelliseksi tilojen käyttäjien altistumisen vähentämiseksi ja terveyshaittojen ehkäisemiseksi. Lisäksi toimitettujen selvitysten perusteella tehdyt akuutit toimenpiteet terveyshaitan selvittämiseksi ja poistamiseksi eivät ole olleet riittäviä sisäilmaan kulkeutuvien epäpuhtauksien, todettujen kosteus- ja mikrobivaurioiden ja ilmanvaihdon osalta, minkä vuoksi määräysten antaminen edellä mainittujen osalta on välttämätöntä.

Terveydensuojeluviranomainen katsoo, että uhkasakon asettaminen on tarpeen, jotta voidaan varmistua terveyshaittaa aiheuttavien olosuhteiden poistumisesta.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Ympäristöpalveluiden kuuleminen 2.11.2018, Heka Oy:n vastine 20.11.2018, ympäristöpalveluiden lisätietopyyntö (sähköposti 23.11.2018), ympäristöpalveluiden kuuleminen 2.7.2018, Heka Itä Oy:n vastine 17.8.2018, Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen vastineet 22.8.2018 ja 24.8.2018, ympäristöpalveluiden tarkastuskertomus ja tarkastuslomake 21.5.2018 ja Ramboll Oy:n tutkimusraportti 3.2.2017.

Sovelletut oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki (763/1994) 1, 26, 27 ja 53 §

Terveydensuojeluasetus (1280/1994) 17 §

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon tai muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) 8, 10 ja 20 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 22, 23 ja 24 §

Muutoksenhaku

Valitusosoitus Helsingin hallinto-oikeudelle on liitteenä (terveydensuojeluasia).

Tiedoksi velvoitetuille

Jos edellä mainittu kiinteä omaisuus tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainituista velvoitteista ja uhista ilmoitettava luovutuksensaajalle luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on toimitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite (uhkasakkolaki 18 §).

Terveydensuojeluviranomainen lähettää maanmittauslaitokselle tiedon kiinteistöä koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetuista uhista merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin (uhkasakkolaki 19 §).

Asian käsittely raukeaa terveydensuojeluviranomaisessa, mikäli tiloissa ei ole käyttäjiä.

Terveydensuojeluviranomainen muistuttaa, että kiinteistönomistajan tulee huoltaa rakennuksen hule- ja sadevesijärjestelmiä asianmukaisesti. Lisäksi terveydensuojeluviranomainen suosittelee, että kiinteistönomistaja vaihtaa alakattolevyt, joissa on poikkeavia kosteudesta aiheutuneita jälkiä.

Päätöksen tiedonanto

Päätös toimitetaan velvoitetuille saantitodistuksella.

Käsittely

Esteelliset: Anni Sinnemäki

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 21.12.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pertti Forss

Ask for more info

Paula Huttunen, ympäristötarkastaja, puhelin: + 358 9 310 36792

paula.huttunen@hel.fi

Attachments

1. Kuuleminen lasten päiväkoti Hiekkalinnan tarkastuksella todetusta terveyshaitasta, terveydensuohelulain 13 §n mukaisen ilmoituksen toimittamisesta ja uhkasakosta
2. Lpk Hiekkalinna, Hiekkalaiturintie 10, Heka Oy, vastine, 20.11.2018
4. Lpk Hiekkalinna, Hiekkalaiturintie 10, Heka Itä Oyn vastine, 17.8.2018
9. Lasten päiväkoti Hiekkalinna, valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 210518
10. Lasten päiväkoti Hiekkalinna, Hiekkalaiturintie 10, ilmamäärämittauspöytäkirja, 130418
11. Lasten päiväkoti Hiekkalinna, Hiekkalaiturintie 10, rakennustekninen ja sisäilmaolosuhteiden tutkimusraportti, 030217

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.