Kannelmäen peruskoulun lisätilan tarveselvityksen hyväksyminen ja lausunnon antaminen hankesuunnitelmasta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-004798
More recent handlings
Case 12. / 129 §

Kannelmäen peruskoulun lisätilan tarveselvityksen hyväksyminen ja lausunnon antaminen hankesuunnitelmasta

Education Committee

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hyväksyä Kannelmäen peruskoulun lisätilapaviljonkia koskevan tarveselvityksen ja antoi kaupunkiympäristötoimialalle 8.4.2018 päivätystä hankesuunnitelmasta omalta osaltaan puoltavan lausunnon.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Väestöennusteen mukaan 2017–2026 Kannelmäen, Hakuninmaan, Maununnevan ja Kuninkaantammen alueen 6–14-vuotiaan väestön määrä kasvaa reilulla 600:lla. Kasvuun on varauduttu Kuninkaantammen koulu ja päiväkoti hankkeella, sekä esittämällä talonrakentamisohjelmaan 2019–28 Kannelmäen peruskoulun Runonlaulajantien laajennusta.

Alueella perusopetusikäisten määrä on lisääntynyt jo viime vuosina. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on esittänyt tammikuussa 2018 kiireiseen tarpeeseen toteutettavaksi tiloja perusopetukselle vuokrapaviljonkihankkeena siten, että tilat saadaan käyttöön elokuussa 2018.

Koulun paviljonkirakennus rakennetaan osoitteeseen Runonlaulajantie 40, 00420 Helsinki. Hankkeen kokonaislaajuus on noin 258 brm², huoneistoala noin 211,5 htm² ja hyötyala noin 188 m. Tiloissa voidaan järjestää opetusta 50 oppilaalle.

Tilat täyttävät rakentamismääräysten uudisrakentamiselle asetetut terveellisyyden ja turvallisuuden vaatimukset. Rakennuksen sijoittamisessa koulutontille otetaan huomioon päärakennuksen mahdollinen laajennus tai paviljonkien lisääminen.

Hanke sisältyy vuokrahankkeena vuoden 2018 talousarvion vuokra- ja osakekohteiden uudis- ja peruskorjausohjelmaan vuosiksi 2018–2020.

Kaupunkiympäristön toimialan hankesuunnitelmavaiheen laskelman mukaan viiden ensimmäisen vuoden ajalle arvioitu tilakustannus käyttäjälle on 48,76 euroa/m²/kk, 12 580 euroa kuukaudessa ja 150 960 euroa vuodessa.

Viiden mahdollisen seuraavan vuoden ajalle arvioitu kokonaisvuokra käyttäjälle on 20,43 euroa/m²/kk, 5 270 euroa kuukaudessa eli 63 240 euroa vuodessa.

Hankkeen aiheuttavat arvioidut lisäykset käyttökustannuksiin ilman vuokramenoja ovat 282 000 euroa vuodessa, josta henkilöstömenojen osuus on 237 000 euroa. Hankesuunnitelmavaiheessa arvioidut käynnistämiskustannukset noin 27 000 euroa. Kustannukset eivät sisällä tietohallinnon hankintoja. Hankkeen aiheuttamiin henkilöstö-, vuokra- ja muihin kustannuksiin on varauduttu vuoden 2018 talousarviossa.

Kannelmäen peruskoulun lisätilapaviljonki valmistuu elokuussa 2018. Työsuojelun lausunto otetaan huomioon hankkeen toteutuksessa.

Vaikutusten arviointi

Palveluiden tarvetta ja oppilaspaikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti aluetasolla. Esitetyillä lisätiloilla helpotetaan Kannelmäen peruskoulun tilatarvetta. Siten hankkeella on sosiaalisia, henkisiä ja terveydellisiä vaikutuksia.

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 03.05.2018 § 63

Close

This decision was published on 28.06.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Ask for more info

Carola Harju, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42542

carola.harju@hel.fi

Attachments

1. Kannelmäen peruskoulun lisätilapaviljonki

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.