Länsi-Pasilassa olevien Radiokadun ja Ilmalankadun katusuunnitelmien hyväksyminen

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-005143
More recent handlings
Case 3. / 3 §

Länsi-Pasilassa olevien Radiokadun ja Ilmalankadun katusuunnitelmien hyväksyminen

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Harri Verkamo. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Pöydällepanoehdotus:
Anni Sinnemäki: Pyydän asian pöydälle seuraavaan kokoukseen.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat katusuunnitelmat:

  • Radiokatu suunnitelmapiirustus nro 31064/1-4
  • Ilmalankatu suunnitelmapiirustus nro 31064/1.

Lisäksi lautakunta päättää määrätä tämän katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Close

Lähtökohdat ja tavoitteet

Suunnittelualue on nykyistä olemassa olevaa kokoojakatua. Katusuunnitelmat perustuvat voimassa oleviin asemakaavoihin nro 7850 (hyväksytty 9.4.1979), nro 8549 (hyväksytty 8.11.1982), nro 8760 (hyväksytty 7.10.1983), nro 11354 (hyväksytty 30.11.2005), nro 11444 (hyväksytty 14.6.2006) ja nro 11561 (hyväksytty 16.11.2011). Suunnittelun tavoitteena on mahdollistaa raitiotien rakentaminen Pasilankadulta Ilmalantorille. Suunnittelu perustuu liikenne- ja katusuunnittelupalvelun laatimaan liikennesuunnitelmaluonnokseen (Radiokadun raitiotiejärjestelyt).

Suunnitelma

Radiokatu

Radiokatu on nykyinen kokoojakatu. Katualueen leveys vaihtelee 17 metrin ja 30 metrin välillä. Ajoradan leveys vaihtelee 6,5 metristä 7 metriin. Ajoradan vieressä on koko matkalla pyöräkaistat molemmin puolin lukuun ottamatta pysäkkien kohtia. Pyöräkaistan viereen rakennetaan 2 metrin pysäköintikaista Pasilankadun ja korttelin 17051 tontti 4 välille. Raitiovaunuille ja linja-autoille rakennetaan 3 metriä leveät yhteiskäyttöpysäkit Uutiskadun ja Hannanportin välille.

Ilmalankatu

Ilmalankatu on nykyinen kokoojakatu. Katualueen leveys on 17 metriä. Ajoradan leveys on 7 metriä. Ajoradan eteläreunassa on 2,5 metrin pysäköintikaista ja sen vieressä 2 metrin pyörätie ja 2 metrin jalkakäytävä. Kadun pohjoisreunassa on 3,5 metrin jalkakäytävä.

Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31064/1-4 (liite 1). Koostepiirustus on liitteenä 5.

Kadut sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet esillä kaupunkiympäristön info- ja näyttelytila Laiturissa ja Helsingin kaupungin internetsivuilla 26.9.−9.10.2018 välisen ajan.

Katusuunnitelmat ovat olleet nähtävillä 7.11.–20.11.2018 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta on ilmoitettu kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille.

Suunnitelmista on tehty yksi muistutus.

Muistutuksen käsittely (liite 6)

Muistutuksessa otetaan kantaa pysäkkijärjestelyihin ja esitetään pysäkkiä Radiokadulle Ison Pajan ja Radiokatu 9 väliin palvelemaan kaikkia käyttäjäryhmiä. Radiokadun ja Rahakamarinportin liittymän yhteyteen toivotaan uutta suojatietä suoraan kohti Rahakamarintoria. Radiokadun ja Rahakamarinportin raitiovaunuvaloja pidetään hyvänä, mutta niiden sijaintiin toivotaan muutosta sekä myös koko liittymän ohjaamista liikennevaloin toivotaan. Lisäksi muistutuksessa toivottiin nykyisten linja-autolinjojen säilymistä myös jatkossa.

Esittelijän vastaus muistutukseen

Katusuunnitelmassa esitetyt pysäkit on suunniteltu yhdessä HSL:n kanssa. Etelästä tullessa edellinen pysäkki on Pasilankadulla Halkopiipunkallion kohdalla. Pohjoiseen mentäessä seuraavat pysäkit ovat linja-autoille nykyiset pysäkit Ilmalankadulla ja raitiovaunulle päätepysäkki Ilmalantorilla. Esitetty pysäkkiväli tukee joukkoliikenteen nopeuttamistavoitteita ja mahdollistaa hyvän palvelutason alueella. Suunnittelualueen pysäkit toteutetaan raitiovaunujen ja linja-autojen yhteiskäyttöpysäkeillä. Rahakamarinportin liittymään esitetään nykytilanteen kaltaiset suojatiejärjestelyt liikennesuunnitelmaluonnoksen mukaisesti.

Uutta suojatietä nykyiseen nähden ei ole nähty tarkoituksenmukaiseksi. Nykyisen suojatien paikalle tehtävä uusi suojatie palvelee eri kulkusuuntia riittävästi. Ehdotettu uusi suojatie vaatisi pituutensa vuoksi välisaarekkeita, eikä niitä ole mahdollista nykyisten katualueiden puitteissa tehdä.

Rahakamarinportin liikennemäärät ovat vähäisiä, jolloin sen ja Radiokadun liittymää ei ole tarpeen ohjata liikennevaloin. Raitiotieliikenteelle rakennetaan valo-ohjaus, jotta sen kulku omalta kaistalta sekaliikenteeseen on sujuvaa.

Linjastoihin liittyvä toive on välitetty HSL:lle, jossa päätetään linja-autojen ja raitiovaunujen linjoista.

Muistutus ei aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 3 800 000 euroa (alv. 0 %). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:

  euroa (alv. 0 %) euroa/m² (alv. 0 %)
Radiokatu 3 500 000 189
Ilmalankatu 300 000 168

Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 120 000 euroa (alv. 0 %).

Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2019 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion 8 03 30 70 Projektialueiden kadut / Uudet projektialueet ja muu täydennysrakentaminen sekä 8 01 02 10 Esirakentaminen.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, 202 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Close

This decision was published on 22.01.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Harri Verkamo, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 37127

harri.verkamo@hel.fi