Munkkiniemen puistotie 18 B, 30. Munkkiniemi, Kristina Paavela / Gunter Demnig, suostumus yksityisten rakenteiden sijoittamiseksi yleiselle alueelle

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-005362
More recent handlings
§ 146

Munkkiniemen puistotie 18 B, 30. Munkkiniemi, Kristina Paavela / Gunter Demnig, suostumus yksityisten rakenteiden sijoittamiseksi yleiselle alueelle

Yksikön päällikkö

Päätös

Alueidenkäytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti antaa Kristina Paavelalle / Gunter Demniglle suostumuksen sijoittaa messinkiset muistolaatat ns. "Stolpersteine" 3 kpl (3 kpl 96 mm x 96 mm, 100 mm syvyyteen Munkkiniemen puistotien katualueelle.

Ohessa teknisiä tietoja ja kuvia messinkilaatasta:

-messinkilaatta on kooltaan 96 mm x 96 mm ja 100 mm korkea. Maahan tehtävästä reiästä hän mainitsee, ettei se voi olla 12 cm syvempi.

-laatat asennetaan aina jalkakäytävälle (“sidewalk”), yleensä suoraan ko. ulko-oven eteen (tässä tapauksessa Munkkiniemen puistotie 18 B) tai talon numerolaatan tai vastaavan eteen.

-paikan tekniset olosuhteet ja reunaehdot huomioiden, Gunter Demnig päättää yleensä laatan asennuspäivänä mihin kohtaan laatat asennetaan.

-laattoja on asennettu Euroopassa noin 61.000 kpl. Mainittakoon vielä, että laattoja on siis tulossa kolme kappaletta Munkkiniemen puistotie 18 kohdalle , yksi äidille, yksi isälle ja yksi 1,5 vuotiaalle lapselle. Laatat sijoitetaan la 2.6.2018 klo 12.

Samalla alueidenkäytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti, että yksikkö ei peri korvausta tästä suostumuksesta, koska laatat eivät haittaa yleisen alueen käytettävyyttä.

Kaupunginhallitus

Kaupunginhallitus viittaa saatuihin lausuntoihin ja katsoo, että aloitteessa ehdotetut muistolaatat toimivat kadun pintamateriaalina, eikä liikennesuunnittelun kannalta ole estettä käyttää metallisia laattoja jalkakäytävän päällystemateriaalina. Materiaalin tulee toki olla sellaista, ettei siitä aiheudu liukastumista tai kompastumista, eikä se vaaranna katutilan esteettömyyttä. Lopuksi kaupunginhallitus toteaa, että muistomerkin suunnittelussa ja toteutuksessa tulee noudattaa rakennusviraston ehtoja ja ohjeita sekä
saada ao. kiinteistönomistajien suostumus. Taiteilija Gunter Demnigin tekijänoikeuksia tulee kunnioittaa ja selvittää hänen kiinnostuksensa ja mahdollisuutensa teosten toteuttamiseen.

Kaupunginhallitus viittaa kaupunginmuseon johtokunnan, kaupunkisuunnittelulautakunnan ja yleisten töiden lautakunnan lausuntoihin ja toteaa, että aloitteessa esitetty muistamisen tapa, ns. ”stolperstein”
(”kompastuskivi”) -muistolaatat ovat koskettava tapa muistaa ja vaalia traagisen kohtalon kokeneiden juutalaisten muistoa. Muistolaatat ovat pysäyttävä ja samalla eleetön tapa tuoda historian tapahtumia
arkiseen kaupunkiympäristöön.

Kaupunginhallitus viittaa saatuihin lausuntoihin ja katsoo, että aloitteessa ehdotetut muistolaatat toimivat kadun pintamateriaalina, eikä liikennesuunnittelun kannalta ole estettä käyttää metallisia laattoja jalkakäytävän päällystemateriaalina. Materiaalin tulee toki olla sellaista, ettei siitä aiheudu liukastumista tai kompastumista, eikä se vaaranna katutilan esteettömyyttä. Esimerkiksi sijoittamalla laatat reunakiveykseen, voitaisiin esteettömyys ja turvallisuus varmistaa.

Kaupunginmuseo

Kaupunginmuseo johtokunta antoi natsi-Saksalle luovutettujen kahdeksan juutalaisen muistamista koskevasta valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:

Kaupunginmuseon johtokunta pitää aloitteessa esitettyä muistamisen tapaa, ns. ”stolperstein-” (”kompastuskivi”) muistolaattoja koskettavana tapana muistaa ja vaalia traagisen kohtalon kokeneiden juutalaisten muistoa. Samanlaisia katukiveykseen kiinnitettyjä metallilaattoja on voinut aiemmin nähdä Saksassa ja alkuperäinen konsepti onkin taiteilija Gunter Demnigin luoma, kuten aloitteessa todetaan. Tämän tapainen muistaminen on pysäyttävä ja samalla eleetön tapa tuoda historian tapahtumia arkiseen kaupunkiympäristöön. Kaupunginmuseon johtokunta ei näe estettä sille, että jokin taho haluaa toteuttaa ”kompastuskivet” kyseisten luovutettujen henkilöiden asuinpaikkojen edustalle, mutta toteaa
samalla, että kaupunginmuseolla ei tällaiseen ole resursseja. Lisäksi suunnittelussa ja toteutuksessa tulee noudattaa yleisten töiden lautakunnan ja rakennusviraston ehtoja ja ohjeita sekä saada ao. kiinteistönomistajien suostumus. Mikäli muistaminen aiotaan toteuttaa esitetyllä tavalla, tulee kunnioittaa myös Gunter Demnigin tekijänoikeuksia ja selvittää taiteilijan kiinnostus ja mahdollisuudet teoksen toteuttamiseen.

Yleisten töiden lautakunta lausunto:

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle Natsi-Saksalle luovutettujen kahdeksan juutalaisen muistamista koskevasta valtuustoaloitteesta seuraavan lausunnon:

Yleisten töiden lautakunta pitää muistomerkkiä koskeva aloitetta kannatettavana ja katsoo, että kaupungin osallistuminen aloitteessa mainittuun kansainväliseen kunnianosoitukseen on tärkeää. Yleisten töiden lautakunta kuitenkin kiinnittää huomiota kadun kunnossa-ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978) mukaiseen kunnan lakisääteiseenvelvollisuuteen huolehtia kadun kunnossa- ja puhtaanapidosta ja kadun pitämisestä liikenteen tarpeiden edellyttämässä kunnossa ja toteaa, että muistomerkkilaatat olisi syytä asentaa kadun tasoon. Mikäli kadulle asennetaan kadun pinnasta ulkoneva laatta, vaarana saattavat olla paitsi kaatumisvahingot, myös katutilan esteettömyyden
vaarantuminen.

Lisäksi lautakunta katsoo, että laattojen asennuksessa on huomioitava mahdollisuudet kunnossa- ja puhtaanapitotoimenpiteiden asianmukaiseen suorittamiseen ja muistolaattojen vahingoittumisvaara kadunhoitotöiden vuoksi. Edellä mainittujen seikkojen vuoksi yleisten töiden lautakunta katsoo, että muistomerkin suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaavan tahon olisi tarpeen sopia rakennusviraston kanssa muistomerkin tarkemmasta sijoittamisesta sekä yllä- ja kunnossapitoon liittyvistä
seikoista.

Yleisten töiden lautakunta toteaa vielä, että mikäli muistolaatat sijoitetaan alueelle, joka ei kuulu kaupungin kokonaisvastuuhoidon piirin, olisi asianomaista kiinteistöä asiassa syytä kuulla, sillä kiinteistön edustalle sijoitetut muistomerkit saattavat vaikuttaa myös tontinomistajan velvollisuuksiin.

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa ehdotetut muistolaatat toimivat kadun pintamateriaalina. Liikennesuunnittelun kannalta ei ole estettä käyttää metallisialaattoja jalkakäytävän päällystemateriaalina, mikäli niistä ei muodostu tieliikenneasetuksen mukaisia tiemerkintöjä. Materiaalin tulee myös olla sellaista, ettei siitä aiheudu liukastumista tai kompastumista

Suostumuksen lupaehdot on esitetty liitteessä.

Lisäehdot:

Muistomerkin voi sijoittaa alueelle n. 12 cm syvyyteen. Muistomerkin pitää olla kaduntasolla tai hiukan alle. Alueesta on liitteenä johtoselvitys. Kaapeleiden ja putkitusten kuuluu olla huomattavasti syvemmällä, joten laatat voi sijoittaa taiteilijan osoittamaan paikkaan. Muistomerkin ylläpito ja huoltovastuu jää hakijalle.

Suostumuksensaaja sitoutuu vastaamaan rakenteidensa sijoittamisesta yleiselle alueelle omalla kustannuksellaan ja sitoutuu myös vastaamaan näiden rakenteiden ylläpidosta, toimivuudesta ja kestävyydestä.

Hakijan edustaja /taiteilija on myös sitoutunut tarvittaessa poistamaan ja kiinnittämään laatat uudelleen, mikäli alueella tehdään päällystys- tai kaivutöitä.

Kaupunkiympäristön palvelut ja luvat, asukas- ja yrityspalveluiden alueidenkäyttö ja -valvonta ilmoittaa, mikäli alueella ryhdytään edellä mainittuihin toimenpiteisiin.

Suostumuksen saajan puolesta hankkeen toteutuksesta lupaehtojen mukaisesti vastaa hakemuksen mukainen henkilö.

This decision was published on 16.05.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jari Kaikkonen, tekninen asiantuntija, puhelin: 09 310 39035

jari.kaikkonen@hel.fi

Decisionmaker

Timo Korhonen
yksikön päällikkö

Attachments

1. johtoselvitys_munkkiniemen_puistotie_18pdf
4. Valtuutettu_Mika_Ebelingin_aloite_natsi-Saksalle_l
5. VL_ Stolperstein Munkkiniemi
6. Sijoituslupahakemus Munkkiniemen Puistotie 18

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.