Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali- ja terveystoimiala, Etu-Töölön asuintalo, Perhonkatu 2, 00100 Helsinki

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-006025
More recent handlings
§ 43
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Sosiaali- ja terveystoimiala, Etu-Töölön asuintalo, Perhonkatu 2, 00100 Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Sosiaali- ja terveystoimialan kohdetta Etu-Töölön asuintalo osoitteessa Perhonkatu 2, 00100 Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Koska yksikössä ei ole ympärivuorokautista henkilökuntaa, on toiminnanharjoittajan vastuulla varmistua siitä, että asukkaat ovat toimintakyvyltään kykeneviä omatoimiseen pelastautumiseen riittävän nopeasti. Mikäli asukkaan toimintakyky laskee, tulee asukas siirtää toiseen asumisyksikköön, järjestää ympärivuorokautinen henkilökunta tai kohteen paloteknistä suojaustasoa on parannettava.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Suositus:

Koska tiloja ei ole suojattu automaattisella sammutuslaitteistolla, ovat henkilökunnan toimintavalmius ja nopeasti aloitetut alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet ratkaisevan tärkeitä riittävän palo- ja poistumisturvallisuuden varmistamisessa. Pelastusviranomainen suosittelee automaattisen sammutuslaitteiston asentamista palo- ja poistumisturvallisuuden parantamiseksi.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitys 24.5.2018
- kohteen pelastussuunnitelma 18.6.2018
- kohteen toiminnanharjoittajalta suullisesti saadut lisätiedot mm. asukkaiden toimintakyvystä

Etu-Töölön asuintalo on mielenterveyskuntoutujien asumisyksikkö, joka toimii entisessä vanhusten asuintalossa. Asuintalo on valmistunut v. 1980 ja asunnot ovat yksiöitä ja kaksioita. Poistumisturvallisuusselvityksen laadintahetkellä asukkaita on ollut 24, mutta vanhuksilta vapautuviin asuntoihin tullaan sijoittamaan mielenterveyskuntoutujia. Rakennuksessa on kaikkiaan 58 asuntoa. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan kaikki asukkaat ovat kykeneviä omatoimiseen pelastautumiseen riittävän nopeasti. Rakennuksessa on paikalla henkilökuntaa arkisin yksi hoitaja klo: 8-16 välisenä aikana.

Rakennus on varustettu automaattisella paloilmoittimella, jonka keskus sijaitsee A-portaan tuulikaapissa. Asuntojen palo-osastoinnista ei ole saatu täyttä varmuutta, mutta rakennuslupapiirustusten mukaan asuntojen ovet ovat EI15 palo-ovia väliovilla, joten todennäköisesti asunnot on palo-osastoitu EI60 mukaisesti. Poistumiseen käytetään rakennuksen kahta EI30 palo-osastoitua porraskäytävää. Rakennuksen kaksioissa on parvekkeet ja lisäksi kerroksissa on yhteiskäytössä olevat parvekkeet.

Toiminnanharjoittajan selvityksen ja pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden poistuminen syttyneestä palo-osastosta on mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Arvio perustuu:
- asukkaiden vähäisesti alentuneeseen toimintakykyyn
- automaattisen paloilmoittimen mahdollistamaan palon nopeaan havaitsemiseen ja paikannukseen
- rakennuksen palo-osastointiin

Toiminnanharjoittajan tulee kuitenkin jatkuvasti seurata asukkaiden toimintakykyä ja asukkaan toimintakyvyn laskiessa tulee toiminnanharjoittajan ryhtyä toimenpiteisiin poistumisturvallisuuden varmistamiseksi.

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

This decision was published on 15.08.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Marja Tuomisto, palotarkastaja, puhelin: 09 310 30527

marja.tuomisto@hel.fi