Poistumisturvallisuuden arviointi / Oulunkylän sairaskotisäätiö, Oulunkylän kuntoutussairaala, Käskynhaltijantie 5, Helsinki

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-006125
More recent handlings
§ 46
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Oulunkylän sairaskotisäätiö, Oulunkylän kuntoutussairaala, Käskynhaltijantie 5, Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Oulunkylän sairaskotisäätiön kohdetta Oulunkylän kuntoutussairaala osoitteessa Käskynhaltijantie 5, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- Poistumisturvallisuusselvitys 12.2.2018
- Määräaikainen palotarkastus 29.3.2017
- Jälkivalvontakäynti ja neuvottelu 24.5.2018
- Turvallisuusselvitys (laadittu 4.2.2014)
- Kohteen pelastussuunnitelma (päiväys 25.5.2018).

Oulunkylän kuntoutussairaala on 125-paikkainen sairaala, jossa hoidetaan ja kuntoutetaan sairaalatasoista hoitoa ja kuntoutusta tarvitsevia sotainvalideja ja -veteraaneja sekä iäkkäitä kuntoutuspotilaita erilaisten leikkausten ja toimenpiteiden jälkeen.

Toiminnanharjoittajan arvion mukaan pääosalla kuntoutussairaalan potilaista on puutteita toiminta- havainto- ja/tai liikuntakyvyssään ja potilaista 55 on täysin avustettavia.

Kohteessa on osoitteellinen automaattinen paloilmoitin. Kaikissa huoneissa on kantaäänihälyttimet. Hälytyksen sattuessa paikannustieto hälytyksestä välittyy selkokielisenä myös henkilökunnan mukana kulkeviin laitteisiin. Jokaisella osastolla on paloilmoittimen paikannuskaaviot. Paloilmoittimen keskusyksikkö sijaitsee rakennuksen pääsisäänkäynnillä. Alkusammutuskalustona ovat käsisammuttimet.

Kyseessä on kolmikerroksinen P1 paloluokan rakennus. Palo-osastointi on toteutettu pinta-alaosastointina ja osastoa osiin jakavat rakenteet ovat luokkaa EI60. Palo-osastojen välillä on automaattiset palo-ovet. Osiin jako on toteutettu huonekohtaisesti EI15 -rakentein.

Osasto 1:ssä on 11 potilashuonetta, joista seitsemästä pääsee poistumaan suoraan ulos piha-alueelle. Osasto 2A:lla on 16 potilashuonetta joista kaikista pääsee poistumaan suoraan ulos piha-alueelle tai parvekkeelle. Osasto 2B:llä on 15 potilashuonetta, joista viidestä huoneesta pääsee suoraan ulos piha-alueelle tai parvekkeelle. Osasto 3A:lla on 13 potilashuonetta joista kahdeksasta pääsee poistumaan parvekkeelle. Osasto 3B:llä on 15 potilashuonetta joista neljästä huoneesta pääsee parvekkeelle. Lisäksi kaikista potilashuoneista pääsee poistumaan sisätilojen normaalin poistumisreitin kautta seuraavaan palo-osastoon.

Henkilökuntaa on paikalla kaikkina vuorokauden aikoina. Henkilökunnalle järjestetään säännöllisesti paloturvallisuuskoulutusta. Poistumisjärjestelyt sekä toimintaohjeet tulipalotilanteiden varalle on kuvattu kohteen pelastussuunnitelmassa.

Toiminnanharjoittajan selvityksen ja pelastusviranomaisen arvion mukaan asukkaiden pelastaminen syttyneestä palo-osastosta henkilökunnan toimenpitein on mahdollista turvalliseen poistumiseen käytettävissä olevan ajan puitteissa. Arvio perustuu:
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet
- Palo-osastoinnin eheyteen, jossa on lisäksi hyödynnetty automatiikkaa yhdessä paloilmoitinlaitteiston kanssa.





Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §.

This decision was published on 21.08.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 31030625

katri.j.aaltonen@hel.fi

Decisionmaker

Jani Pitkänen
pelastusjohtaja

Attachments

1. Liite 1. Yleiset ehdot

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.