Helsingin kaupungin vastaukset Uusimaa 2019-hankkeelle selvityspyyntöön kuntien tukipalveluista
Helsingin kaupungin vastaukset Uusimaa 2019-hankkeelle selvityspyyntöön kuntien tukipalveluista
Päätös
Pormestari päätti antaa seuraavat Helsingin kaupungin vastaukset Uusimaa 2019 -hankkeen tukipalvelukyselyyn:
1. Kunta/kuntayhtymä:
Helsinki
2. Mitä roolia edustat kunnassasi?
Ylin johto
3. Ohessa on lueteltu erilaisia tukipalveluita. Merkitse, miten kyseinen palvelu on kunnassanne/kuntayhtymässänne hoidettu. Valitse vaihtoehdoista se, joka kuvaa tilannetta parhaiten.
Tuotannolliset tukipalvelut
Puhtaanapito ja laitoshuoltopalvelut (siivous)
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Palvelu tuotetaan kunnassa liikelaitos –muodossa
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Palvelun tuottaa yksityinen sektori
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 26 M€
Ruokapalvelut (esim. potilas-, asukas- ja henkilöstöruokailu, kotiin annettavat ruokapalvelut, koulut, palvelukodit, päiväkodit, kahvila- ja tilaustarjoilupalvelut)
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Palvelu tuotetaan kunnassa liikelaitos –muodossa
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Palvelun tuottaa yksityinen sektori
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 25 M€
Välinehuolto (tutkimukseen ja hoitoon liittyvien välineiden/ instrumenttien puhdistaminen, desinfiointi ja sterilointi)
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 4,4 M€
Työvaate- ja tekstiilien pesulapalvelut (vaatehuolto- ja pesulapalvelut)
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Palvelun tuottaa yksityinen sektori
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 4 M€
Tekniset palvelut
Vahtimestari- ja aula-, lähettipalvelut
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Palvelun tuottaa yksityinen sektori
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 5,3 M€
Turvallisuuspalvelut (vartiointi ja järjestyksen valvonta)
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Palvelun tuottaa yksityinen sektori (sote)
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 4,7 M€
Ympäristö- ja jätehuolto
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Palvelun tuottaa yksityinen sektori
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 0,3 M€
Lääkintälaitepuhdistus (esim. terveydenhuollon lääkinnälliset, ei kiinteistöön kuuluvat laitteet)
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Ei kuluja sote-palveluissa
Lääkintälaitteiden tekninen huolto
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Palvelun tuottaa yksityinen sektori
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 1,7 M€
Apuvälineiden puhdistus
Palvelu ei kuulu kunnan tukipalveluihin
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Ei kuluja sote-palveluissa
Apuvälineiden tekninen huolto
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Ei kuluja sote-palveluissa
Hankinnat (toimittaja- ja sopimusohjaus, tilaus- ja ostotoiminta, kilpailutukset, palvelusetelitoiminta ja sopimusten hallinta)
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Palvelun tuottaa yksityinen sektori
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 1,3 M€
Tilapalvelut (kiinteistön huolto ja kunnossapito pienet korjaukset, remonttien tilaaminen)
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 96 M€
Varastot ja tarvikkeiden kuljetus
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 11 M€
Potilas- ja asiakaskuljetukset
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Palvelun tuottaa yksityinen sektori
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 29 M€
Muu logistiikka (esim. ruoka-, lääke-, apuväline- ja lääkintälaitekuljetukset)
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Palvelu tuotetaan kunnassa liikelaitos –muodossa
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Palvelun tuottaa yksityinen sektori
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 13 M€
Hallinnolliset tukipalvelut
Toimistopalvelut (esim. toimistosihteerit, muut kuin potilashoitoon liittyvät)
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 6 M€
Tekstinkäsittelypalvelut
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 1 M€
Osastonsihteeripalvelut
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 0,6 M€
Puhelinvälitys, puhelinkeskukset
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Palvelu tuotetaan kunnassa liikelaitos –muodossa
Palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö (inhouse) –muodossa
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 4 M€
Postitus (postin lähetys ja jakelu)
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Palvelun tuottaa yksityinen sektori
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 2 M€
Käännös- ja tulkkauspalvelut
Palvelun tuottaa yksityinen sektori X
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 3,4 M€
Potilas- ja sosiaalihuollon asiakkaiden asiakirjojen arkistopalvelut
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 2,2 M€
Muut arkistopalvelut
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 2,2 M€
Muut tukipalvelut, mitkä? ICT, ajoneuvohuolto, pienkorjaus, viestitekniikka, elektroniikkahuolto, kalustohoitopalvelut
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Ei kuluja sote-palveluissa
Muut tukipalvelut, talous- ja suunnittelupalvelut
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 4 M€
Muut tukipalvelut, henkilöstö- ja kehittämispalvelut
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 6,6 M€
Muut tukipalvelut, tietohallintopalvelut
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 32 M€
Muut tukipalvelut, päätöksenteon tuki
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Yli 2 M€
Muut tukipalvelut, viestintäpalvelut
Palvelu tuotetaan kunnassa osana organisaatiota
Sote-palveluiden osuus nykyisestä palvelutuotannosta (arvio milj. euroa) Noin 1,2 M€
Muuta huomioitavaa, mitä?
Sosiaali- ja terveystoimen palkka-, kirjanpito- ja ostolaskujen käsittely ostetaan kaupungin Taloushallintopalveluliikelaitokselta (Talpa) ja sen kustannus noin 12,1 M€.
Kohdissa, jossa vastauksena on palvelu tuotetaan kunnassa osakeyhtiö -muodossa, tarkoitetaan joko kaupungin omistamaa osakeyhtiötä (Palmia), joka ei kuitenkaan ole inhouse, vaan toimii kilpailuilla markkinoilla tai HUSilta ostettuja palveluita. Lisäksi edellä mainitusta poikkeuksena Uudenmaan sairaalapesula, joka on HUSin ja kuntien omistama inhouse-osakeyhtiö.
4. Mitkä olivat yllä lueteltujen tukipalveluiden kustannukset yhteensä kunnassasi vuonna 2017?
yli 50 milj. €
5. Kuinka monta henkilöä kunnan yllä luetellut tukipalvelut työllistivät keskimäärin vuonna 2017?
Tukipalvelut työllistävät sosiaali- ja terveystoimialalla noin 700 henkilöä. Palvelukeskus Helsingin koko henkilöstö, 1 500 työntekijää, tuottaa pääasiallisesti edellä mainittuja tukipalveluja Helsingin kaupungille. Lisäksi osa Taloushallintopalveluliikelaitoksen henkilöstöstä tuottaa palveluita sosiaali- ja terveystoimialalle. Muilla kaupungin toimialoilla työskentelee satoja henkilöitä tukipalveluissa.
6. Näettekö toivottavaksi sen, että maakunnan aloitettua toimintansa maakunnalla ja kunnalla /kuntayhtymällä olisi kokonaan tai osittain yhteisiä tukipalveluja seuraavissa osa-alueissa?
Muuta huomioitavaa, mitä:
Helsinki ei ota tässä vaiheessa yksityiskohtaisesti kantaa tukipalvelujen järjestämiseen yhteistyössä maakunnan kanssa.
7. Mitä tulisi ottaa huomioon tukipalveluiden järjestämisessä?
Helsinki ei tässä vaiheessa ota yksityiskohtaisesti kantaa mitkä tukipalvelut voisivat olla maakunnalla ja kunnalla yhteisiä tai osittain yhteisiä. Valmistelun edetessä Helsinki on valmis keskustelemaan kaikista ratkaisuista, joista saadaan hyötyä ja jotka lainsäädäntö mahdollistaa. Helsingin sosiaali- ja terveystoimialalla on maan laajin palvelutuotanto, joten tiivis yhteys valmistelussa maakunnan ja kaupungin välillä on tärkeää. Tukipalveluiden järjestämisessä maakunnassa tulee huolehtia asiantuntemuksen säilymisestä ja toiminnan kustannustehokkuudesta.
Helsingin tähän kyselyyn antamat vastaukset ovat alustavia. Annetussa aikataulussa ja lainvalmistelun tilanne huomioiden, tarkempien vastausten antaminen ja täsmälliset kannanotot ovat mahdollisia vasta myöhemmin. Helsinki näkee tässä vaiheessa tarkoituksenmukaiseksi esittää kustannuksista vain sosiaali- ja terveystoimen kustannukset ja nekin ovat arvioita.
8. Toivotko, että maakunnan puolelta ollaan kuntaasi/kuntayhtymääsi yhteydessä tukipalveluiden järjestämiseen liittyen?
Helsinki on valmis keskustelemaan tukipalveluista ja niiden järjestämisestä maakunnan kanssa valmistelun edessä lainsäädännön voimaantulon jälkeen. Tarkempaa valmistelua ja tietojen keruuta kunnista ja kaupungeista tulee tehdä vasta kun lainsäädäntö on selvillä.
This decision was published on 19.06.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Riikka Henriksson, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 25543