Toivomusponsi 7, tietoisuuden lisääminen koulujen ilmanvaihdon oikeaoppiseen käytöön

HEL 2018-007316
More recent handlings
Case 19. / 231 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Dani Niskasen toivomusponnesta koskien mahdollisuuksia ehkäistä sisäilmaongelmia Helsingissä

Urban Environment Committee

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Yleistä

Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että kuntien sisäilmaverkosto on laatinut julkisten palvelurakennusten ilmanvaihdon yleisohjeen ja sen tueksi perustelumuistion, mitkä julkaistiin 14.3.2019 Sisäilmayhdistyksen verkkosivuilla https://www.sisailmayhdistys.fi/Julkaisut/Hyva-sisailma-suositukset.

Helsinki on mukana asiantuntijaverkostossa, joka on vastannut ilmanvaihdon yleisohjeen valmistelusta. Ohje ja perustelumuistio on laadittu ohjeistamaan ilmanvaihdon oikeaoppista käyttöä ja lisäämään tietoisuutta ilmanvaihdon vaikutuksista sisäilmasto-olosuhteisiin koulutilojen lisäksi myös muissa kuntien palvelurakennuksissa kuten päiväkodeissa, kirjastoissa, sairaaloissa, vanhusten palvelutaloissa, jne.

Ohjeen noudattaminen tarkoittaa entistä aktiivisempaa ilmanvaihtojärjestelmien seurantaa ja säätämistä mm. kouluissa ja päiväkodeissa. Muilta osin ohje ei tuo olennaisia uudistuksia Helsingin kaupungin nykykäytäntöihin. Ilmanvaihtoa käytetään edelleen rakennuksen käyttöaikojen mukaan. Jos rakennuksessa ei ole käyttöä öisin, ilmanvaihto käynnistetään 2 tuntia ennen rakennuksen käyttöajan alkamista.

Yleisilmanvaihto pysäytetään 1–2 tuntia rakennuksen käyttöajan päättymisen jälkeen. Mikäli rakennusta tai ilmanvaihtokoneen palvelualuetta ei käytetä viikonloppuisin tai loma-aikoina, laaditaan jaksotusohjelma, jolloin ilmanvaihto käy tunnin vuorokaudessa. Jatkuvasti käytössä olevissa rakennuksissa, kuten vanhusten palvelukeskuksissa, ilmanvaihto käy jatkuvasti. Ohjeessa on myös mm. kerrottu, miten tulee menetellä, jos rakennuksessa on kosteus- ja mikrobivaurioita.

Ohjeen jalkauttamista varten laadimme tiedotteet sekä asiakastoimialojen tilahallintoon, että rakennusten käyttäjille. Tiedotteessa kerrotaan ilmanvaihdon yleisohjeen merkityksestä ja tulevista toimenpiteistä. Ensin kartoitamme Helsingin kaupungin omistuksessa olevien koulurakennusten ja koulullisten monitoimitalojen käyttöajat. Siivous ja koulutoiminnan ulkopuolinen iltakäyttö sisältyvät rakennuksen käyttöaikaan.

Perehdytämme palvelurakennusten isännöitsijät Kympin ylläpitopalvelussa ilmanvaihdon yleisohjeeseen. Ylläpitopalvelu päivittää koulujen ja koulullisten monitoimitalojen ilmanvaihtokoneiden aikaohjelmat toimialoilta saatujen rakennusten käyttöaikatietojen mukaisiksi.

Tänä vuonna aloitetaan käytäntö, missä rakennuksen ilmanvaihtojärjestelemän puhdistamisen jälkeen ilmavirrat mitataan ja säädetään. Lisäksi ilmavirrat mitataan ja säädetään epäiltäessä sisäilmaongelmaa ja rakennuksessa toteutetun tiivistämiskorjauksen jälkeen. Tätä työtä varten rakennusten ilmanvaihtosuunnitelmat päivitetään, jotta ilmavirrat saadaan säädettyä tasapainoon. Työtä jatketaan myös hygieniatilojen (WC- ja pesutilojen) poistoilmanvaihdon liittämiseksi yleisilmanvaihdon aikaohjelmiin alkaen niistä rakennuksista, missä tämä katsotaan parantavan sisäilmaolosuhteita eniten.

Edellä esitetty toimintatapa laajennetaan vaiheittain koskemaan koulurakennusten lisäksi päiväkoteja, kirjastoja ja muita palvelurakennuksia koulurakennuksille tehtyjen toimenpiteiden käynnistyttyä.

Palvelurakennusten ilmanvaihdon yleisohjeen merkitys avataan kiinteistönhoidolle, asiakastoimialoille, työsuojelulle, rakennuttamispalveluille ja Staralle koulutustapahtumissa.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Close

Toivomusponsi

Valtuutettu Dan Niskanen on tehnyt 20.6.2018 seuraavan toivomusponnen:

Hyväksyessään arviointikertomuksen valtuusto edellyttää, että selvitetään mahdollisuuksia ehkäistä sisäilmaongelmia Helsingissä lisäämällä tietoisuutta koulutilojen ilmanvaihdon oikeaoppisesta käytöstä.

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 27.4.2019 mennessä. Kaupunginkanslia on myöntänyt lausunnon antamiselle lisäaikaa.

Close

This decision was published on 15.05.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Ask for more info

Marianna Tuomainen, sisäilmainsinööri: 09 310 38653

marianna.tuomainen@hel.fi

Attachments

1. Palvelurakennusten ilmanvaihdon käytön yleisohje ja perustelumuistio 20190314

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.