Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön päätöksestä 31.5.2018 § 318 koskien pääsuunnittelijan kelpoisuutta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-007669
More recent handlings
Case 5. / 166 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön päätöksestä 31.5.2018 § 318 koskien pääsuunnittelijan kelpoisuutta

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön päällikön päätöksestä 31.5.2018 § 318, jolla ********** hakemus toimia tontilla 91-31-49-1 Lauttasaaren kirkon peruskorjaus- ja laajennushankkeen pääsuunnittelijana on hylätty.

Oikaisunhaun alainen päätös

Lupayksikön päällikkö on päätöksellään todennut, ettei ********** ole riittävää suunnittelijan kelpoisuutta toimia Lauttasaaren kirkon peruskorjaus- ja laajennushankkeen pääsuunnittelijana.

Rakennusvalvontaan toimitettujen asiakirjojen perusteella kohteen pääsuunnittelutehtävä on arvioitu maankäyttö- ja rakennuslain 120 d §:ssä säädetyllä tavalla poikkeuksellisen vaativaksi. Kohde on arkkitehtonisilta vaatimuksiltaan poikkeuksellisen korkea, tehden suunnittelutehtävästä poikkeuksellisen vaativan rakentamisen suunnittelutehtävien vaativuusluokkien määräytymisessä tarkoitetulla tavalla.

Hakijan koulutuksen osalta ei ole päätöksen mukaan ollut huomautettavaa. Suunnittelijan itsensä toimittamassa referenssiluettelossa on korjausrakentamiskohteita, jotka eivät kuitenkaan tyypiltään tai vaativuudeltaan kohdistu vastaavanlaiseen kohteeseen. Päätöksessä on todettu, että hakijalla ei ole riittävää kokemusta hankkeen poikkeuksellisen vaativiin rakennussuunnittelutehtäviin. Lisäksi on todettu, että hakijalla ei voida katsoa olevan maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämää riittävää asiantuntemusta ja ammattitaitoa johtaa suunnitelmien yhteensovittamista nyt kyseessä olevassa Lauttasaaren kirkon peruskorjauksessa laajennuksineen.

Oikaisuvaatimus

Pääsuunnittelijaksi Lauttasaaren kirkon peruskorjaus- ja laajennushankkeeseen hakenut ********** on jättänyt rakennusvalvontapalvelujen lupayksikön 31.5.2018 § 318 tekemästä kielteisestä päätöksestä oikaisuvaatimuksen 19.6.2018. Oikaisuvaatimuksessa päätöstä haetaan muutettavaksi myönteiseksi, sillä päätös ei perustu lakiin ja voimassaoleviin asetuksiin, kuten hallintopäätöksen aina tulee perustua.

Päätöksen kohdassa ”Sovelletut oikeusohjeet” on esitetty oikein asiaan liittyvät ja voimassa olevien määräysten mukaiset suunnittelijan kelpoisuuden arviointia määrittävät tekijät (MRL 118 §, 119 §, 120 a §, 120 d §, 120 e § ja 120 f § sekä Vna 214/2015). Päätöksessä esitetyt perusteet eivät kuitenkaan pohjaudu em. oikeusohjeisiin vaan sisältävät viranomaisen omaa em. oikeusohjeiden ulkopuolista tulkintaa. Hallintopäätöksen tulee aina perustua lakiin, ei muihin mahdollisesti lain kanssa ristiriidassa oleviin ohjeistuksiin.

Lain mukaan kelpoisuus poikkeuksellisen vaativan kohteen suunnittelijaksi ei siis esimerkiksi edellytä päätöksessä mainittua aiempaa toimimista poikkeuksellisen vaativissa kohteissa. Rakennusvalvontaviranomaisen on siis arvioitava hankkeen vaativuus ja sen jälkeen nimenomaan MRL 120 d ja 120 e §:n mukainen suunnittelijan kelpoisuus ko. tehtävään. Päätöksessä esitettyjä muita arviointikriteereitä ei MRL ja YM2/601/2015 tunne.

Rakennusvalvontaan toimitetussa kohdennetussa referenssiluettelossa on po. suunnittelijan osalta esitetty kohteet, joissa hän on toiminut pääsuunnittelijana ja rakennussuunnittelijana (siis molemmissa rooleissa näissä esitetyissä hankkeissa, kuten luettelossa on mainittu). Referenssiluettelossa esitetyt hankkeet (v. 2006 alkaen) ovat kaikki Vna 214/2015 mukaisia vähintäänkin vaativia peruskorjaushankkeita. Esitetyn suunnittelijan laajempi referenssiluettelo vuodesta 1991 alkaen on kokonaisuudessaan myös toimitettu rakennusvalvontaan. MRL:n mukaiset poikkeuksellisen vaativan suunnittelutehtävän kelpoisuusehdot täyttyvät siis esitetyn suunnittelijan osalla niin rakennussuunnittelun kuin pääsuunnittelunkin osalta, toisin kuin päätöstekstissä todetaan.

Päätöksessä on otettu kantaa suunnittelijan aiempien referenssien ja po. kohteen vastaavuuteen. Kumottu RakMK A2 Määräykset ja ohjeet 2002, kohta 4.1.2 määritteli aiemmin suunnittelijoiden kelpoisuuden arviointiin kuuluvaksi tutkinnon ja muut opintosuoritukset sekä kokemuksen ja näytöt asianomaisella suunnittelualalla. Tällaista harkinnanvaraista tulkintaa näytöistä eivät nyt voimassaolevat MRL tai asetukset ja ohjeet sisällä.

Kelpoisuusasiaa koskevissa sähköpostiviesteissä ennen päätöstä lupakäsittelijä on viitannut mm. Helsingin kaupungin rakennusjärjestykseen. Rakennus-järjestyksen 11 §: ”Suunnittelijoiden ja vastaavien työnjohtajien kelpoisuutta arvioitaessa kiinnitetään erityistä huomiota henkilön aiempaan suoriutumiseen vastaavan tasoisista hankkeista.” MRL 14 § kuitenkin määrää mitä rakennusjärjestyksessä esitetään: ”Rakennusjärjestyksen määräykset voivat koskea rakennuspaikkaa, rakennuksen kokoa ja sen sijoittumista, sopeutumista ympäristöön, rakentamistapaa, istutuksia, aitoja ja muita rakennelmia, rakennetun ympäristön hoitoa, vesihuollon järjestämistä, suunnittelutarvealueen määrittelemistä sekä muita niihin rinnastettavia paikallisia rakentamista koskevia seikkoja. Rakennusjärjestyksessä olevia määräyksiä ei sovelleta, jos oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa, asemakaavassa tai Suomen rakentamismääräyskokoelmassa on asiasta toisin määrätty.” Rakennusjärjestyksessä siis voidaan määrätä nimenomaan itse rakentamista koskevista seikoista. Suunnittelijoiden kelpoisuus ei ole rakennusjärjestyksen piiriin kuuluva asia eikä rakennusjärjestystä ole itse päätöksessä viitattuna oikeusohjeena mainittukaan.

Esitetty suunnittelija on toiminut hankkeen luonnossuunnittelussa sekä hankesuunnitelman laadinnassa yhteistyössä Museoviraston kanssa suojelumääräysten edellyttämällä tavalla. Peruskorjaushankkeelle on näin luotu tilaajan tavoitteiden mukaiset ja rakennussuojelun kannalta toimivat lähtökohdat. Rakennuksen alkuperäisten suunnittelijoiden pojan, arkkitehti ********** kanssa on myös neuvoteltu ja alustavasti sovittu jatkotyön kannalta oleellisesta yhteistyöstä Arkkitehtitoimisto Petäjä Oy:n kanssa niin heillä arkistoissa olevan aineiston kuin rakennuksen pitkäaikaisen tuntemuksenkin saamiseksi hankkeen suunnitteluryhmän käyttöön.

Suunnittelijan pätevyyttä koskevat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslain 120 d §:n mukaan suunnittelutehtävät kuuluvat vaativuusluokkiin, jotka määräytyvät suunnittelutehtävän arkkitehtonisten, toiminnallisten ja teknisten vaatimusten, rakennuksen ja tilojen käyttötarkoituksen, rakennuksen terveellisyyteen ja energiatehokkuuteen liittyvien sekä rakennusfysikaalisten ominaisuuksien, rakennuksen koon, rakennussuojelun sekä kuormitusten ja palokuormien, suunnittelu-, laskenta- ja mitoitusmenetelmien, kantavien rakenteiden vaativuuden ja ympäristöstä ja rakennuspaikasta aiheutuvien vaatimusten perusteella. Suunnittelutehtävän vaativuusluokka olla poikkeuksellisen vaativa, jos jokin edellä tarkoitetuista vaatimuksista tai ominaisuuksista on poikkeuksellinen.

Maankäyttö- ja rakennuslain 120 e §:ssä todetaan, että rakennussuunnittelijan ja erityissuunnittelijan kelpoisuusvaatimuksena poikkeuksellisen vaativassa suunnittelutehtävässä on kyseiseen suunnittelutehtävään soveltuva, rakentamisen tai tekniikan alalla suoritettu ylempi korkeakoulututkinto sekä vähintään kuuden vuoden kokemus vaativista suunnittelutehtävistä.

Pääsuunnittelijan on täytettävä rakennus- tai erityissuunnittelijan kelpoisuusvaatimuksen vähintään samalta tasolta kuin kyseisen rakennushankkeen vaativimmassa suunnittelutehtävässä, jonka lisäksi hänellä on lisäksi oltava asiantuntemus ja ammattitaito johtaa suunnitelmien yhteensovittamista. Pääosa edellytetystä kokemuksesta on oltava kyseisen suunnittelualan suunnittelutehtävistä ja korjaus- ja muutostyön suunnittelutehtävistä.

Maankäyttö- ja rakennuslain 120 f §:n mukaan rakennusvalvontaviranomaisen on arvioitava sille ilmoitetun suunnittelijan 120 d & 120 e §:n mukainen kelpoisuus kyseiseen tehtävään ja pyydettäessä tehtävä päätös suunnittelijan kelpoisuudesta toimia kyseisessä tehtävässä.

Asemakaava

Kiinteistöllä voimassa oleva asemakaava 4082 on 62 vuotta vanha, ja se on vahvistettu 1.10.1956. Museovirasto on todennut, että Kirkkohallituksen kirkkolain nojalla tekemä suojelupäätös mahdollistaa nyt tehtävät korjaus- ja laajennustyöt.

Päätöksen perustelut

Lauttasaaren kirkon peruskorjaus- ja laajennushankkeesta poikkeuksellisen vaativan tekee suunnittelutehtävän kirkolliset, arkkitehtoniset ja tekniset vaatimukset sekä erityisesti rakennuksen suojelusta, koosta sekä rakennuksen ympäristöstä ja rakennuspaikasta aiheutuvat vaatimukset. Lauttasaaren kirkko piha-alueineen on myös valtakunnallisesti merkittävä rakennettu kulttuuriympäristö (Valtioneuvoston v. 2009 vahvistama RKY-inventointi).

Hakijalla on kokemusta erityisesti hoiva- ja koulurakennusten korjausrakentamisesta, joka kuitenkin eroaa merkittävästi luonteeltaan kyseessä olevan, kirkkolain nojalla suojellun kirkkorakennuksen peruskorjaus- ja laajennushankkeesta valtakunnallisesti merkittävässä rakennetussa kulttuuriympäristössä.

Oikaisunhakija on toimittanut rakennusvalvonnalle hankesuunnitelman, joka on kohteen merkittävyys huomioon ottaen suppea. Rakennushistoriaselvityksestä ei ole mainintaa eikä kohteen korjaushistoriaa ole avattu, vaikka tämä selvitys on pohjana kaikelle kunnostus- ja muutostöille.

Oikaisunhakija on luvan hakemista edeltävässä vaiheessa toimittanut lisäselvitysasiakirjana rakennustapaselostuksen, jossa on muun muassa todettu, ettei kirkkosalissa tehdä merkittäviä muutoksia. Kuitenkin kirkkosalin valaistusta uusitaan ja muutoksen osuus kokonaisuudesta on merkittävyydeltään suuri. Hankesuunnitelmassa ei ole mainintaa pääsuunnittelijaksi aikovan ja kaavoittajan kesken käydyistä keskusteluista, vaikka asemakaava on vuodelta 1956 eli 62 vuoden takainen ja sitä voidaan pitää vanhentuneena. Asemakaavan merkitys korostuu erityisesti rakennukseen tehtävän laajennuksen toteuttamisessa.

Oikaisunhakija on hankesuunnitelmassa merkinnyt aulat alkuperäisinä säilytettäviksi tiloiksi ja vähäisen muutoksen tiloiksi. Kuitenkin hankesuunnitelman liitteenä olevissa L2 -suunnitelmissa (16.4.2018) on esitetty purettavaksi suuri määrä rakennusosia. Rakennukseen suunniteltu laajennus on esitetty tehtäväksi välittömäksi osaksi pääaulaa. Pinta-alaltaan pienellä laajennuksella on olennainen tilallinen vaikutus aulatiloihin, joista Museovirasto on nimenomaisesti todennut aulat ja kirkkosalit rakennuksen sisätiloista rakennustaiteellisesti arvokkaimmiksi. Muutoksen merkitys on käytännössä verrattavissa uudisrakentamiseen lopputulokseltaan.

Esimerkiksi tällaiset eroavaisuudet arviointikysymyksissä kiinnittävät huomiota arvioitaessa oikaisunhakijan asiantuntemuksen riittävyyttä Lauttasaaren kirkon kaltaisen poikkeuksellisen vaativan kohteen pääsuunnittelijan tehtäviin.

Pääsuunnittelijan on maankäyttö- ja rakennusasetuksen 48 §:n mukaan huolehdittava yhteistyössä hankkeeseen ryhtyvän kanssa hankkeen laadun ja laajuuden edellyttämällä tavalla suunnitelmien riittävyydestä ja suunnittelun lähtötietojen kattavuudesta. Oikaisunhakijan laatimien, tähän hankkeeseen liittyvien asiakirjojen perusteella pääsuunnittelijaksi aiotulla ei ole riittävää osaamista suoriutua lain ja asetusten edellyttämistä pääsuunnittelijan velvoitteista näin haastavan kohteen osalta.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli tiimipäällikkö Ulla Vahtera. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 18.09.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös

Rakennus- tai toimenpidelupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus silloin, kun rakennusluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista

Maisematyö- tai rakennuksen purkamislupaa koskevassa asiassa:

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • kunnan jäsen
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus rakennuksen purkamista koskevasta päätöksestä silloin, kun rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Sara Rintamo, vs. rakennuslakimies, puhelin: +358 9 310 26485

sara.rintamo@hel.fi

Attachments

1. Päätös pääsuunnittelijan kelpoisuudesta 31-1237-18-C
The attachment will not be published on the internet.
2. Oikaisuvaatimus
The attachment will not be published on the internet.
3. Museoviraston lausunto, Lauttasaaren kirkon peruskorjaushanke
The attachment will not be published on the internet.
4. Suunnittelijan referenssit
The attachment will not be published on the internet.
5. Suunnittelijan CV
The attachment will not be published on the internet.
6. Arkkitehtuuritoimiston referenssit
The attachment will not be published on the internet.
7. Hankesuunnitelma, Lauttasaaren kirkon peruskorjaus 18.5.18
The attachment will not be published on the internet.
8. Rakennustapaselostus, Lauttasaaren kirkko L2-vaihe 18.5.18
The attachment will not be published on the internet.
10. VNA rakentamisen suunnittelutehtävien vaativuusluokkien määräytymisestä
The attachment will not be published on the internet.
11. Ympäristöministeriön ohje rakennusten suunnittelijoiden kelpoisuudesta
The attachment will not be published on the internet.
12. Kirkkohallituksen suojelupäätös
The attachment will not be published on the internet.
13. Pääsuunnittelijan sähköposti rakennusvalvonnalle
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.