Uhkasakkojen tuomitseminen maksuun, Vartiokylä

HEL 2018-008055
More recent handlings
Case 11. / 129 §

Uhkasakkojen tuomitseminen maksettavaksi sekä uuden velvoitteen asettaminen rakennuksen purkamisvelvoitteen laiminlyöntiä koskevassa asiassa

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti tuomita ********** maksamaan ympäristö- ja lupajaoston 14.12.2018 asettamista uhkasakoista rakennuksen purkamisvelvoitteen laiminlyönnin vuoksi 1.6.2019 jälkeen ja 1.6.2021 mennessä erääntyneet uhkasakot: peruserän 21 000 euroa sekä 24 kappaletta 3000 euron lisäerää, kuitenkin siten, että uhkasakon lisäeristä tuomitaan kerrallaan maksettavaksi enintään kolme kertaa peruserän suuruinen summa (63 000 euroa), eli yhteensä kahdeksankymmentäneljätuhatta (84 000) euroa. Tuomittu sakko maksetaan Suomen valtiolle.

Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto päättää rakennusvalvontataksan 12 §:n b kohdan nojalla määrätä ********** maksamaan rakennusvalvonnan suorittamista valvontatoimenpiteistä Helsingin kaupungille 1295 euron suuruisen valvontamaksun. Päätökseen tältä osin kuntalain 134 §:n mukainen muutoksenhakuohje.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää uudistaa velvoitteet sekä asettaa niiden tehosteeksi uudet juoksevat uhkasakot seuraavasti:

********** velvoitetaan nyt asetettavan sakon uhalla purkamaan osoitteessa ********** sijaitsevalta kiinteistöltä tulipalossa ja suojaamattomana korjauskelvottomaksi vaurioituneen sekä vaarallisen ja ympäristöä rumentavan asuinrakennuksen 31.1.2022 mennessä. Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kaksikymmentäyksituhatta euroa (21 000) ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on kolmetuhatta (3 000) euroa. Rakennuksen purkamiseen ei tarvitse hakea purkamislupaa.

Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto velvoittaa ********** nyt asetettavan sakon uhalla poistamaan purkujätteet kiinteistöltä 28.2.2022 mennessä. Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on yhdeksäntuhatta (9 000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on tuhatviisisataa (1 500) euroa.

Siltä osin kuin tällä päätöksellä ei ole tuomittu 14.12.2018 asetettuja uhkasakkoja maksettavaksi, uhkasakkojen tuomitseminen tuon päätöksen nojalla raukeaa.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Kun rakennus on vaurioitunut korjauskelvottomaksi, ja kun rakennuksesta aiheutuu turvallisuusriski, ja koska rakennuksen kunnossapitovastuu ja korjausvastuu on laiminlyöty useita vuosia, ympäristö- ja lupajaosto määrää hallintolainkäyttölain 31 §:n nojalla, että asetettua velvoitetta on noudatettava mahdollisesta valituksesta huolimatta. Hallinto-oikeus voi mahdollista valitusta käsitellessään kieltää jaoston päätöksen täytäntöönpanon.

Ottaen huomioon rakennuksesta aiheutuva turvallisuusriski ja rakennuksen kunnossapitovastuun laiminlyönnin pitkä kesto, ja kun ympäristö- ja lupajaoston asettamia velvoitteita ei ole noudatettu, laiminlyöntiä ei ole pidettävä vähäisenä. Näin ollen ympäristö- ja lupajaosto päättää ilmoittaa asiasta maankäyttö- ja rakennuslain 186 §:n mukaisesti poliisille esitutkintaa varten.

Pöytäkirjanote liitteineen ja tuomitun uhkasakon tilillepanokortti saantitodistuksella ja haastemiestiedoksiantona velvoitetulle. Lisäksi päätöksen tiedoksianto toimitetaan hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona.

Pöytäkirjanote maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote ja sakkoluettelonote oikeusrekisterikeskukselle.

Valvottava velvoitepäätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 14.12.2018 tekemällään lainvoimaisella päätöksellä velvoittanut ********** 1.5.2019 mennessä sakon uhalla purkamaan osoitteessa ********** sijaitsevalta kiinteistöltä ********** vaarallinen ja ympäristöä rumentava asuinrakennus. Juoksevan uhkasakon kiinteäksi peruseräksi on määrätty 21000 euroa ja lisäeräksi jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa velvoitetta ei ole noudatettu, on määrätty 3000 euroa.

Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto on velvoittanut ********** sakon uhalla poistamaan purkujätteet kiinteistöltä 1.6.2019 mennessä. Juoksevan uhkasakon kiinteäksi peruseräksi on määrätty 9000 euroa ja lisäeräksi jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on määrätty 1500 euroa.

Koska päätöstä ei ole saatu muulla tavoin annettua tiedoksi, tiedoksianto on toimitettu yleistiedoksiantona. Ilmoitus on julkaistu Virallisessa lehdessä 29.1.2019 ja päätös on pidetty nähtävillä rakennusvalvontapalveluissa 28.2.2019 saakka. Lisäksi ilmoitus on julkaistu rakennusvalvontapalveluiden ilmoitustaululla.

Näin ollen ********** katsotaan hallintolain 62 §:n nojalla saaneen asian tiedoksi seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta Virallisessa lehdessä.

Päätöksestä ei ole valitettu.

Tarkastuslausunto ja sen tiedoksianto

Paikallakäynnillä on todettu, ettei asetettuja velvoitteita ole noudatettu. Tämän johdosta 16.3.2021 päivätyssä tarkastuslausunnossa esitetään, että ********** tuomittaisiin maksamaan erääntyneet uhkasakot, ja että samalla velvoitteet uudistettaisiin ja että niiden tehosteeksi voitaisiin asettaa uudet juoksevat uhkasakot.

Tarkastuslausunto on lähetetty velvoitetulle saantitodistuksella. Kirje on palautunut, sillä sitä ei ole noudettu. Tarkastuslausunto on lähetetty myös haastemiehelle tiedoksiannettavaksi, mutta se on palautunut estetodistuksella - tiedoksiannon vastaanottajaa ei ole tavoitettu.

Koska tarkastuslausuntoa ei ole muulla tavoin saatu annettua tiedoksi, tiedoksianto on toimitettu hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona julkaisemalla tieto asiakirjan nähtävillä pitämisestä viranomaisessa. Ilmoitus on julkaistu Helsingin kaupungin verkkosivuilla 9.4.2021. Asiakirja on pidetty nähtävillä Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalveluissa osoitteessa Työpajankatu 8.

Velvoitettavan katsotaan hallintolain 62 §:n nojalla saaneen tarkastuslausunnon tiedoksi seitsemäntenä päivänä siitä, kun ilmoitus on julkaistu verkkosivulla.

Velvoitettava ei ole antanut asiassa vastinetta.

Päätöksen perustelut

Kyseessä on 1950-luvulla rakennettu puinen ns. rintamamiestalo. Tulipalo on vaurioittanut rakennusta pahasti yli 10 vuotta sitten. Katto on romahtanut osaksi sisään. Sade ja lumi ovat vaurioittaneet puisen rakennuksen korjauskelvottamaksi. Rakennuksen ikkunat ovat rikkoutuneet tai niitä on vuosien saatossa rikottu. Rakennus on hylätty.

Rakennuksen purkamisvelvoitetta ei ole noudatettu, eikä velvoitteen noudattamatta jättämiseen ole esitetty pätevää syytä. Uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen ja asianosaiselle on varattu tilaisuus uhkasakkolain 22 §:ssä tarkoitetun selityksen antamiseen kahden vuoden kuluessa siitä, kun uhkasakon asettamispäätös on saanut lainvoiman ja päävelvoitteen täyttämistä koskeva määräaika on päättynyt.

Tuomittavaksi maksettavien lisäerien määrä olisi tässä tilanteessa 24 kappaletta (1.6.2019 - 1.6.2021), jolloin lisäerien kokonaissumma olisi 24 x 3000 e = 72 000 euroa. Koska kuitenkin uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon lisäeristä voidaan kerralla tuomita maksettavaksi enintään kolme kertaa peruserän suuruinen summa, lisäeristä voidaan tuomita maksettavaksi 3 x 21 000 suuruinen summa, eli yhteensä 63 000 euroa. Tämän ylittävältä osalta lisäerät raukeavat niiltä uhkasakkojaksoilta, jotka ovat alkaneet ennen kuin päätös uhkasakon tuomitsemisesta tehdään.

Sovelletut oikeusohjeet

Uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.

Uhkasakon lisäeristä voidaan kerralla tuomita maksettavaksi enintään kolme kertaa peruserän suuruinen summa. Tämän ylittävältä osalta lisäerät raukeavat niiltä uhkasakkojaksoilta, jotka ovat alkaneet ennen kuin päätös uhkasakon tuomitsemisesta tehdään.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 166 §, 182 §, 186 §
Uhkasakkolaki 10 §, 11 §, 13 §, 18 §, 19 §, 22 §, 23 § ja 24 §
Hallintolaki 55 §, 60 §, 62 §.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 14.12.2018 § 249

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti tuomita ********** maksamaan rakennuslautakunnan 4.4.2017 asettamista uhkasakoista purkamisvelvoitteen laiminlyönnin vuoksi 1.12.2017 jälkeen ja 1.12.2018 mennessä erääntyneet uhkasakot: peruserän 7 000 euroa sekä 12 kappaletta 1000 euron lisäerää, yhteensä yhdeksäntoistatuhatta (19 000) euroa. Tuomittu sakko maksetaan Suomen valtiolle.

Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto päättää rakennusvalvontataksan 20 §:n b kohdan nojalla määrätä ********** maksamaan rakennusvalvonnan suorittamista valvontatoimenpiteistä 2000 euron suuruisen valvontamaksun. Päätökseen tältä osin kuntalain 134 §:n mukainen oikaisunhakuosoitus.

Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto päättää rakennusvalvontataksan 20 §:n b kohdan nojalla määrätä ********** maksamaan rakennusvalvontapalvelulle käsittelyn kuuluttamisesta Virallisessa lehdessä aiheutuneet kuuluttamiskustannukset (alv. 0 %) 253,28 euroa täysimääräisinä. Päätöstä koskee myös tältä osin kuntalain 134 §:n mukainen oikaisuvaatimusosoitus.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää uudistaa 4.4.2017 asetetut velvoitteet sekä asettaa niiden tehosteeksi uudet juoksevat uhkasakot seuraavasti:

********** velvoitetaan nyt asetettavan sakon uhalla purkamaan osoitteessa ********** sijaitsevalta kiinteistöltä vaarallinen ja ympäristöä rumentava asuinrakennus 1.5.2019 mennessä. Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kaksikymmentäyksituhatta euroa (21 000) ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on kolmetuhatta (3 000) euroa. Rakennuksen purkamiseen ei tarvitse hakea purkamislupaa.

Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto velvoittaa ********** nyt asetettavan sakon uhalla poistamaan purkujätteet kiinteistöltä 1.6.2019 mennessä. Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on yhdeksäntuhatta (9 000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on 1 500 euroa.

Siltä osin kuin tällä päätöksellä ei ole tuomittu 4.4.2017 asetettuja uhkasakkoja maksettavaksi, uhkasakkojen tuomitseminen tuon päätöksen nojalla raukeaa.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Koska rakennuksesta aiheutuu turvallisuusriski ja koska rakennuksen kunnossapitovastuu on laiminlyöty useita vuosia, ympäristö- ja lupajaosto määrää hallintolainkäyttölain 31 §:n nojalla, että asetettua velvoitetta on noudatettava mahdollisesta valituksesta huolimatta. Hallinto-oikeus voi mahdollista valitusta käsitellessään kieltää jaoston päätöksen täytäntöönpanon.

Ottaen huomioon rakennuksesta aiheutuva turvallisuusriski ja rakennuksen kunnossapitovastuun laiminlyönnin pitkä kesto, laiminlyöntiä ei ole pidettävä vähäisenä. Näin ollen ympäristö- ja lupajaosto päättää ilmoittaa asiasta maankäyttö- ja rakennuslain 186 §:n mukaisesti poliisille esitutkintaa varten.

Pöytäkirjanote liitteineen ja tuomitun uhkasakon tilillepanokortti saantitodistuksella velvoitetulle. Päätöksen tiedoksianto lisäksi hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona.

Pöytäkirjanote maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote ja sakkoluettelonote oikeusrekisterikeskukselle.

Velvoitepäätös

Rakennuslautakunta on 4.4.2017 tekemällään lainvoimaisella päätöksellä velvoittanut ********** 1.11.2017 mennessä sakon uhalla purkamaan osoitteessa ********** sijaitsevalta kiinteistöltä ********** vaarallinen ja ympäristöä rumentava asuinrakennus. Juoksevan uhkasakon kiinteäksi peruseräksi on määrätty 7 000 euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa velvoitetta ei ole noudatettu, on 1 000 euroa.

Lisäksi rakennuslautakunta on velvoittanut ********** sakon uhalla poistamaan purkujätteet kiinteistöltä 1.12.2017 mennessä. Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kolmetuhatta euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on 500 euroa.

Päätös on toimitettu Espoon käräjäoikeuden haastemiehille tiedoksiannettavaksi. Tiedoksiantopyyntö on palautunut estetodistuksella; henkilöä ei ole tavoitettu. Koska päätöstä ei ole saatu muulla tavoin annettua tiedoksi, tiedoksianto on toimitettu yleistiedoksiantona. Asia kuulutettiin Virallisessa lehdessä 19.5.2017 ja ilmoitus pidettiin nähtävänä Helsingin rakennusvalvontaviraston ilmoitustaululla 16.5.2017-26.6.2017 välisen ajan.

Näin ollen ********** katsotaan hallintolain 62 §:n nojalla saaneen asian tiedoksi seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta Virallisessa lehdessä.

Päätöksestä ei ole valitettu.

Tarkastuslausunto ja sen tiedoksianto

Paikallakäynnillä on todettu, ettei asetettuja velvoitteita ole noudatettu. Tämän johdosta 13.6.2018 päivätyssä tarkastuslausunnossa esitetään, että ********** tuomittaisiin maksamaan erääntyneet uhkasakot, ja että samalla velvoitteiden tehosteeksi voitaisiin asettaa uudet juoksevat uhkasakot.

Tarkastuslausunto on lähetetty ********** sekä tavallisella kirjeellä että saantitodistuksella. Saantitodistuksella lähetetty kirje sekä tavallinen kirje ovat palautuneet.

Koska tarkastuslausuntoa ei ole muulla tavoin saatu annettua tiedoksi, tiedoksianto on toimitettu yleistiedoksiantona. Asia on kuulutettu Virallisessa lehdessä 25.6.2018/72. Ilmoitus on julkaistu Helsingin rakennusvalvontapalveluiden ilmoitustaululla 20.6.2018 - 1.8.2018 osoitteessa Sörnäistenkatu 1.

********** katsotaan hallintolain 62 §:n nojalla saaneen tarkastuslausunnon tiedoksi seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta Virallisessa lehdessä.

Tämän lisäksi tarkastuslausunto yritettiin lähettää vielä uudelleen väestötietojärjestelmän mukaiseen osoitteeseen saantitodistuksella, mutta kirje palautui 9.11.2018 rakennusvalvontaan merkinnällä "ei noudettu".

********** ei ole antanut asiassa vastinetta.

Päätöksen perustelut

Päävelvoitteita ei ole miltään osin noudatettu, eikä velvoitteiden noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen.

Sovelletut oikeusohjeet

Uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.

Uhkasakon lisäeristä voidaan kerralla tuomita maksettavaksi enintään kolme kertaa peruserän suuruinen summa. Tämän ylittävältä osalta lisäerät raukeavat niiltä uhkasakkojaksoilta, jotka ovat alkaneet ennen
kuin päätös uhkasakon tuomitsemisesta tehdään.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 166 §, 182 §, 186 §
Uhkasakkolaki 11 §, 13 §, 18 §, 19 §, 22 §, 23 § ja 24 §
Hallintolaki 55 §, 60 §, 62 §.

Esittelijä
yksikön päällikkö
Pentti Ruuska
Lisätiedot

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi
Close

This decision was published on 15.06.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 127, 129 (Valvontamaksun osalta), 130 (Valvontamaksun osalta), 131 ja 132 (Valvontamaksun osalta) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 129 (Pääasian osalta), 130 (Valvontamaksun osalta), 131, 132 (Pääasian osalta), 133 ja 134 §:t.

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Attachments

1. Sijaintikartta
2. Kantakartta
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 31 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 31 k
5. Verkkosivuilla julkaistu ilmoitus, yleistiedoksianto 9.4.2021
6. Confidential: JulkL 24 § 31 k
7. Confidential: JulkL 24 § 31 kohta
8. Ilmoitus rakennusvalvonnan ilmoitustaululle 29.1.2019
9. Kuva paikallakäynniltä 21.3.2021
10. Virallinen lehti 29.1.2019

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.