Vahinkoilmoitus kadonneista INR-pikamittareista

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-008265
More recent handlings
§ 14
This decisionmaker is no longer active

Vahinkoilmoitus kadonneista INR-pikamittareista

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti merkitä tiedoksi itäisen kotihoitoyksikön ilmoituksen kahden INR-pikamittarin katoamisesta.

Samalla yksikön päällikkö päätti, että mittarien häviämisestä aiheutuneet kulut jäävät kokonaisuudessaan sosiaali- ja terveystoimialan kustannukseksi, koska työntekijän viaksi jää vain lievä tuottamus.

Päätöksen perustelut

Vahinkoilmoituksen mukaan itäisen kotihoitoyksikön hallinnasta on kevään 2018 aikana kadonnut kaksi INR-pikamittaria. Mittareita tarvitaan asiakaskäynneillä veren hyytymisarvojen mittaamiseen lääkityksen yhteydessä. Uusien mittareiden hankintahinta on 945 euroa.

Kotihoidon ohjaajan antaman selvityksen mukaan mittareita säilytettiin ei-lukitussa tilassa hoitajien vapaasti saatavilla kotihoidon toimistolla. Mittareita ei ole koskaan saanut jättää asiakkaiden luokse, vaan ne on pitänyt palauttaa toimistolle. Mittareiden käyttöä ei seurattu millään tavalla eikä mittareiden katoamisen tavasta tai ajankohdasta ole mitään tietoa. Kotihoidon ohjaan mukaan ei pystyä osoittamaan, että joku työntekijä olisi anastanut mittareita. Mittareiden katoaminen johtuu huolimattomasta käsitellystä. Kotihoidon toimiston ulko-ovet ovat lukittuina, joten ulkopuoliset eivät pääse tiloihin. Kadonneet mittarit ovat hankintahinnaltaan kalliita, mutta eteenpäin myytäessä niillä ei ole arvoa.

Kadonneiden mittarien tilalle hankittiin uudet mittarit, ja ne laitettiin lukolliseen kappiin. Työntekijät saavat mittareita käyttöönsä vain kuittausta vastaan. Tämän jälkeen yksikään mittari ei ole kadonnut.

Kotihoidon työntekijöiden tulee kiinnittää huomiota huolellisuuteen ja varovaisuuteen kotihoidon hallussa olevan omaisuuden käsittelyssä. Huolellinen omaisuuden käsittely ehkäisee ennalta edellä kerrottuja vahinkoja.

This decision was published on 08.10.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Pekka Mäki, lakimies, puhelin: 09 310 44182

pekka.maki@hel.fi

Decisionmaker

Harri J. Lehtonen
vs.yksikön päällikkö

Attachments

1. Vahinkoilmoitus 26.7.2018
The attachment will not be published on the internet.
2. Itäisen kotihoitoyksikön vs. kotihoidon ohjaajan selvitys 7.8.2018
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.