Poikkeamispäätöshakemus, Karhusaari

HEL 2018-009188
More recent handlings
§ 8

Karhusaari, Kuntokalliontie, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hylätä rakennuskieltoa ja asemakaavaa nro 753005 koskevan poikkeamishakemuksen.

Hakija

********** (hakemus jätetty 22.7.2018)

Rakennuspaikka

58. kaupunginosan (Karhusaari) **********

Hakemus

Hakija hakee lupaa asuinrakennuksen rakentamiseen. Hanke edellyttää poikkeamista rakennuskiellosta yleiskaavan laatimiseksi sekä voimassa olevasta asemakaavasta 753005 asuntojen lukumäärän ja rakennuspaikan minimikoon suhteen.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että voimassa olevan kaavan (Sipoo, 1994) jälkeen olosuhteet ovat muuttuneet Karhusaaressa ja asukasmäärätavoite on suurempi mm. Karhusaaren kaavarungossa (2015), Karhusaaren eteläosan asemakaavan muutoksissa ja vireillä olevassa Karhusaaren pohjoisosan asemakaavan muutoksessa. Poikkeaminen mahdollistaisi sukupolviasumisen tontilla. Poikkeaminen ei edellyttäisi tonttijakoa, vaan voitaisiin toteuttaa hallinnanjakosopimuksella, mikä mahdollistaisi tulevankin täydennysrakentamisen. Olemassa oleva infrastruktuuri ei edellytä lisäinvestointeja ja saataisiin tehokkaampaan käyttöön.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Hakemus koskee aluetta, jolla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 38 §:n mukainen rakennuskielto yleiskaavan laatimiseksi.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa kaupunkiympäristölautakunnan 12.6.2018 (38 § 2) määräämä rakennuskielto (nro 12522) sekä maankäyttö- ja rakennuslain 128 §:ssä tarkoitettu toimenpiderajoitus Östersundomin yhteisen yleiskaavan laatimiseksi.

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 6.6.1994 hyväksytty asemakaava nro 753005. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on erillispientalojen korttelialuetta (AO-1), jolla kullekin rakennuspaikalle saa rakentaa yhden asunnon. Kokonaisrakennusoikeus on 500 k-m² rakennuspaikkaa kohti. Rakennuspaikan on jokaista yksiasuntoista asuinpientaloa kohden oltava vähintään 2 000 m².

Östersundomin yhteinen yleiskaava hyväksyttiin 11.12.2018, mutta se ei ole tullut voimaan. Rakennuspaikka sijaitsee yleiskaavassa kaupunkipientalovaltaisella alueella, jonka korttelitehokkuus on pääasiassa 0,4-1,0.

Kaupunkisuunnittelulautakunta on 17.3.2015 hyväksynyt Karhusaaren kaavarungon jatkossa laadittavien asemakaavamuutosten ja poikkeamispäätösten pohjaksi. Karhusaaren kaavarunko on asemakaavaa yleispiirteisempi ja yleiskaavaa yksityiskohtaisempi ohjeellinen maankäyttösuunnitelma, jolla ei ole oikeusvaikutuksia. Kaavarungossa kyseinen tontti on erillispientalojen korttelialuetta, jolle on merkitty ohjeellinen tonttitehokkuusluku et=0,4. Lisäksi tontin pohjoisosa on merkitty kulttuuritoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi.

Alueella on vireillä Karhusaaren pohjoisosan asemakaavan muutos, jonka yhteydessä ratkaistaan päätöksen kohteena olevan tontin maankäyttö osana laajempaa kokonaisuutta. Lisäksi Karhusaaressa on vireillä Karhusaaren eteläosan pientalotontit I ja II asemakaavamuutokset. Eteläosan asemakaavamuutosten yhteydessä on laadittu Karhusaaren vesihuollon mitoitustarkastelu (Ramboll, 9.11.2018). Tarkastelun alustavana johtopäätöksenä on, että Karhusaaren vedenjakeluverkostoon syntyy eteläosan asemakaavamuutosten tuoman lisäkuormituksen myötä kapasiteettiongelmia, jotka vaativat investointeja alueen verkostoon. Investointien määrä ja ajoitus eivät ole selvillä tällä hetkellä. Tiedossa kuitenkin on, että Karhusaaren lisärakentaminen edellyttää siis investointeja infrastruktuuriin. Lisäksi tarkastelussa todetaan, että Karhusaaren pohjoisosan asemakaavan muutoksen myötä joudutaan lähes kaikki pohjoisosan vesihuoltolinjat korvaamaan uusilla, isommilla putkilla. Karhusaaren vesihuollon tilannetta selvitetään näillä näkymin vuoden 2019 aikana osana koko Östersundomin alueen vesihuollon selvitystä.

Nykytilanteessa tontilla sijaitsee yksi asuinrakennus (160 k-m²) ja saunarakennus (40 k-m²). Tontin pinta-ala on 3 101 m².

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (8.11.2018). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei ole esitetty. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole huomattavia vaikutuksia laajemmalle.

Hakemuksesta ei pyydetty lausuntoja.

Päätöksen perustelut

Östersundomin lainvoimaa vaille olevan yleiskaavan toteuttaminen tulee merkitsemään rakennuspaikan lähialueen nykyisen kaavoituksellisen perusratkaisun muuttumista olennaisesti tehokkaammin ja kaupunkimaisemmin rakennettuun suuntaan. Alueen maankäyttö on tässä tilanteessa tarkoituksenmukaista ratkaista ensisijaisesti laajempana kokonaisuutena asemakaavan muutoksella eikä yksittäisin poikkeusluvin. Karhusaaren maankäyttö edellyttää asemakaavallista tarkastelua, jotta voidaan taata yleiskaavan tavoitteiden toteutuminen ja maanomistajien yhdenvertainen kohtelu.

Alueen vesihuollon kapasiteetin riittävyys, mahdollisesti tarvittavat vesihuollon investoinnit ja niiden ajankohta ovat tällä hetkellä epäselviä.

Poikkeamista ei voida myöntää, koska se aiheuttaisi haittaa kaavoitukselle ja alueiden käytön muulle järjestämiselle.

Poikkeamisen myöntämiselle ei ole maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämää erityistä syytä.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 38 §, 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2019, 8 ja 17 §

Maksu

450 euroa

Päätöksen antaminen

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Kuulutusteksti kirjaamoon

This decision was published on 28.01.2019

Valitusosoitus

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Sanna Jauhiainen, arkkitehti, puhelin: 09 310 36950

sanna.p.jauhiainen@hel.fi

Decisionmaker

Raimo K Saarinen
maankäyttöjohtaja

Attachments

1. Asemapiirustus
The attachment will not be published on the internet.
2. Ympäristökartta
The attachment will not be published on the internet.
3. Asemakaavaote
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.