Kansainvälisten asioiden päällikön virkaan ottaminen, lisäaika terveydentilaa koskevan selvityksen antamiseen

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-009328
More recent handlings
§ 230

Kansainvälisten asioiden päällikön virkaan ottaminen

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti ottaa valtiotieteiden maisteri Jani Moliisin kansainvälisten asioiden päällikön virkaan 21.1.2019 lukien 6 250 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin. Virassa on kuuden kuukauden koeaika.

Koska virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä kahden kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Kansainvälisten asioiden päällikön virka

Hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 13 momentin mukaan kaupunginhallitus päättää viran perustamisesta. Kaupunginhallitus päätti 18.6.2018, 437 §, perustaa kaupunginkansliaan kansainvälisten asioiden päällikön viran.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 9 kohdan mukaan kansliapäällikkö, ellei ole siirtänyt tehtävää toiselle viranhaltijalle, ottaa palvelukseen kaupunginkanslian viranhaltijat ja työntekijät. Lisäksi hän 2 momentin 12 kohdan mukaan päättää muista kaupunginkanslian viranhaltijoiden virkasuhteisiin liittyvistä asioista. Hallintosäännön 12 luvun 3 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan henkilöstöjohtaja päättää tehtävien vaativuusluokittelusta ja siihen perustuvasta palkasta.

Kaupunginkanslian organisaatiota järjesteltiin vuoden 2018 alkupuolella vastaamaan paremmin strategian toimeenpanon haasteisiin. Osana tätä muutosta päätettiin vahvistaa kaupungin kansainvälisten asioiden hoitoa ja perustaa tätä varten kaupunginkanslian elinkeino-osastolle uusi kansainvälisten asioiden yksikkö.

Kaupunginkanslian toimintasäännön 2. luvun 2.1. kappaleen mukaan kansainvälisten asioiden yksikköä johtaa kansainvälisten asioiden päällikkö. Kansainvälisten asioiden yksiön toimialaan kuuluvat kaupungin kansainvälisen toiminnan koordinointi, kansainvälinen edunvalvonta sekä vuorovaikutus kaupungin ulkomaisten kumppanien, yhteistyökaupunkien ja -verkostojen kanssa.

Kansainvälisten asioiden päällikön virka oli julkisesti haettavana 10.8.–3.9.2018. Hakuilmoitus oli esillä kaupungin sähköisessä rekrytointipalvelussa osoitteessa helsinkirekry.fi sekä Oikotie.fi-, ja LinkedIn-palveluissa. Lisäksi hakuilmoitus julkaistiin Talouselämä-lehdessä 17.8.2018. Hakua markkinoitiin myös verkkobannerilla HS.fi -mobiilipalvelussa. Julkisen ilmoittelun ohella hakuvaiheessa käytettiin konsulttiyhtiö Leader Point Oy:n suorahakupalvelua.

Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 §:ssä säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Kaupunginkanslian toimintasäännön 10. luvun mukaan kansainvälisten asioiden päällikön viran kelpoisuusvaatimus on ylempi korkeakoulututkinto. Muodollisen kelpoisuusvaatimuksen lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että hakijalta edellytetään kykyä rakentaa ja kehittää kaupunkistrategian tavoitteisiin perustuvia kansainvälisiä kumppanuuksia, kykyä toimia muuttuvissa tilanteissa niin strategisella kuin operatiivisella tasolla, verkottumistaitoja, sekä vahvaa esiintymiskokemusta. Lisäksi edellytettiin englannin kielen erinomaista suullista ja kirjallista taitoa, kokemusta kansainvälisestä toiminnasta sekä monipuolista elinkeinoelämän tuntemusta.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Virkaa haki hakuajan kuluessa 134 henkilöä, joista kaksi on sittemmin perunut hakemuksensa. Hakijoista 13 ei täyttänyt viran kelpoisuusvaatimuksia. Hakijaluettelo on liitteenä 1.

Ensimmäinen haastattelukierros toteutettiin videohaastatteluna, johon kutsuttiin 16 hakijaa.

Videohaastattelujen pohjalta toiseen haastatteluun kutsuttiin seitsemän hakijaa. Hakijoita haastattelivat 26.–28.9.2018 elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva, yhteysjohtaja Sanna-Mari Jäntti, kehittämispalvelupäällikkö Marjo Kyllönen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta sekä rekrytointipäällikkö Riitta Hellman kaupunginkanslian henkilöstöosastolta.

Toisen haastattelun jälkeisiin henkilöarviointeihin kutsuttiin hakemusten ja haastattelujen pohjalta kolme hakijaa. Henkilöarviointiin valikoitumisen kriteereinä pidettiin muun muassa kansainvälisen toiminnan kokemusta ja asiantuntemusta suhteutettuna tehtävän vaatimuksiin, toimintakentän ymmärrystä, kokemusta verkostojen johtamisesta sekä englannin kielen taitoa ja koettua viestintä- ja vuorovaikutustapaa. Henkilöarvioinnit suoritti Psycon Oy ajalla 4.–15.10.2018.

Kolmanteen haastatteluun 24.10.2018 kutsuttiin henkilöarvioinnin jälkeen kaksi hakijaa. Kolmannessa haastattelussa hakijoita haastattelivat pormestari Jan Vapaavuori, kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki, kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari Nasima Razmyar, kansliapäällikkö Sami Sarvilinna, elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva, yhteysjohtaja Sanna-Mari Jäntti sekä rekrytointipäällikkö Riitta Hellman.

Hakija 67, Jani Moliis, on suorittanut valtiotieteiden maisterin tutkinnon Helsingin yliopistossa vuonna 2004. ********** Hakijan vahvuutena on monipuolinen näkemys kansainväliseen yhteistyöhön sekä kokemus ylimmän johdon konsulttina toimimisesta niin kotimaisen kuin kansainvälisen julkisjohtamisen ja elinkeinoelämän alueilla. Hänellä on myös kokemusta työskentelystä ja esimiehenä toimimisesta monisuuntaisissa ja monikulttuurisissa rakenteissa. Hakijalla on laaja-alaisesti hyvät johtamisvalmiudet ja erittäin hyvät esiintymis-, vuorovaikutus- ja ongelmanratkaisutaidot.

Hakija 100, ********** on suorittanut filosofian maisterin tutkinnon Jyväskylän yliopistossa vuonna 2009. ********** Hakijan vahvuutena on monipuolinen kokemus vienninedistämishankkeista ja toimimisesta kansainvälisissä yhteistyöverkostoissa ja projekteissa, sekä näiden johtamisesta. Hänen markkinointiviestinnällinen osaamisensa on vahvaa. Hänen toimintatyylissään korostuu yhteistyö ja verkostoissa toimiminen, ja hänen johtamistapansa on osallistava ja kannustava. Hänellä on laaja-alaisesti hyvät johtamisvalmiudet ja erittäin hyvät yhteistyö- ja viestintätaidot.

Arviointi

Kansainvälisten asioiden päällikkö vastaa kaupungin kansainvälisen toiminnan agendasta ja koordinoinnista. Hän rakentaa ja kehittää yhteistyötä kaupungin ulkomaisten kumppanien, merkittävien yhteistyökaupunkien ja verkostojen kanssa, sekä edistää suunnitelmallisesti yhteistyötä kaupungin toimialojen ja kansainvälistä yhteistyötä hoitavien tytäryhteisöjen kanssa.

Kansainvälisen toiminnan kokemuksen lisäksi tehtävä edellyttää hyvää kokemusta johtamisesta ja esimiestyöstä. Kansainvälisten asioiden päällikkö johtaa elinkeino-osaston kansainvälisten asioiden noin 10 hengen tiimiä ja on osaston johtoryhmän jäsen.

Tehtävässä menestyminen edellyttää lisäksi vahvaa priorisointikykyä, jäsentynyttä tapaa toimia, erittäin hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sekä kykyä saada aikaan vaikuttavaa yhteistyötä kaupungin sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Kansainvälisten asioiden päällikkö on kaupungin keskeisten päättäjien kumppani ja neuvonantaja, mistä syystä hänellä tulee olla kokemusta työskentelystä ylimmän johdon kanssa sekä kyky muodostaa luottamuksellinen suhde ja jäsentynyt tapa tehdä yhteistyötä heidän kanssaan.

Hakuasiakirjoihin, haastatteluihin ja henkilöarviointiin perustuen on katsottava, että Jani Moliisilla on parhaat edellytykset edellä kuvattujen, kansainvälisten asioiden päällikön virkaan kuuluvien tehtävien hoitamiseen. Hänen valintaansa puoltaa laaja kansainvälinen kokemus, joka pohjautuu niin opiskeluun, työskentelyyn kuin asumiseen eri maissa ja maanosissa. Hänellä on vahvaa osaamista ja näkemystä julkissektorin ja elinkeinoelämän kehittämisen kysymyksiin. Hänellä on myös tehtävän kannalta hyödyllistä kokemusta toiminnasta monimutkaisissa ympäristöissä monen suuntaisin raportointisuhtein. Hänen priorisointi- ja ongelmanratkaisutaitonsa ovat vahvat ja työskentelytyyliltään hän on jäsentynyt, suunnitelmallinen ja huolellinen, mutta samalla tehokas ja tavoiteorientoitunut. Ihmisten johtajana hän on selkeä, ja hänen johtamisensa perustuu kannustavuuteen, selkeisiin tavoitteisiin ja avoimeen keskustelukulttuuriin.

This decision was published on 14.11.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Riitta Hellman, rekrytointipäällikkö, puhelin: 09 310 32950

riitta.hellman@hel.fi

Decisionmaker

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Ilkka Haahtela
vs. elinkeinojohtaja

Attachments

1. Hakijaluettelo

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.