Pientalojen rakennuslupamaksujen alentaminen määräaikaisesti ajalla 1.10.2018 - 31.1.2019

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-009391
More recent handlings
Case 4. / 177 §

Pientalojen rakennuslupamaksujen alentaminen määräaikaisesti ajalla 1.10.2018 - 31.1.2019

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti, että 1.10.2018 – 31.1.2019 välisenä aikana vireille pantujen pientalojen rakentamista tai laajentamista koskevien rakennuslupahakemusten rakennusvalvontamaksuja alennetaan 20 prosentilla rakennusvalvontataksan 22 §:n mahdollistamalla tavalla. Maksualennus koskee asuinrakennuskohtaista perusmaksua ja kokonaisalan mukaan määräytyvää maksua. Pientalolla tarkoitetaan tässä omakotitaloa, paritaloa tai rivitaloa.

Päätös annetaan tiedoksi Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalvelujen intranet- ja internet-sivuilla sekä tiedotteella asiakaspalvelutiloissa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.

Voimassa olevan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston hyväksymän rakennusvalvontataksan 22 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolla on oikeus ohjata pientalojen lupahakemusten vireillepanoa 1.10. – 31.1. välisenä aikana tapahtuvaksi alentamalla lupamaksua harkintansa mukaan enintään 25 prosenttia. Maksualennusta ei kuitenkaan voi antaa kiinteistöinsinöörin maksusta.

Rakennuslautakunta sekä ympäristö- ja lupajaosto ovat vuodesta 2002 lähtien päättäneet rakennusvalvontataksan mahdollistamalla tavalla tiettynä aikana vireille pantujen pientalolupahakemusten rakennusvalvontamaksujen alentamisesta. Useimpina kausina alennus on kohdistunut omakotitaloihin, paritaloihin ja kaikkiin rivitaloihin. Kauden 2013 – 2014 alennus kohdistui omakotitaloihin ja paritaloihin sekä rivitalohankkeisiin, joissa rakennetaan yksi enintään kolmen asunnon rivitalo.

Vuodesta 2011 lähtien alennukseen oikeuttavaksi vireillepanoajaksi on määrätty 1.10. – 31.1. Tätä aikaisemmin vireillepanoaika oli 1.9. – 31.12. Vuonna 2002 alennus oli 25 prosenttia ja muina vuosina 20 prosenttia.

Lupamaksu koostuu rakennusvalvontamaksusta ja kiinteistöinsinöörin maksusta. Maksualennus on myönnetty pientalon rakentamista tai laajentamista koskevasta rakennuksen koon mukaan määräytyvästä rakennusvalvontamaksuosuudesta. Kokonaisalaltaan 200 m2:n pientalon rakennusluvan maksualennus on noin 380 euroa.

Maksualennuksella pyritään ohjaamaan pientalorakentajia hakemaan rakennuslupia jo loppuvuodesta ja aivan alkuvuodesta, jolloin hakemukset ehditään pääosin käsitellä ennen kiireisintä kevätkautta. Esimerkiksi vuoden 2017 alennuskauden aikana haettiin keskimäärin 22 pientalolupaa kuukaudessa.

Close

This decision was published on 02.10.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto.

Ympäristö- ja lupajaoston asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

rakennusvalvontapäällikkö
Kai Miller

Ask for more info

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Attachments

1. Tilasto 1.1.2012 - 31.7.2018 haetuista omakotitalo-, paritalo- ja rivitaloluvista

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.