Julkisivueristys ja julkisivumuuraus, lasten päiväkoti Lauttasaari / daghemmet Drumsö

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-009577
More recent handlings
§ 57

Julkisivueristys ja julkisivumuuraus, lasten päiväkoti Lauttasaari / daghemmet Drumsö

Toimitusjohtaja

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan projektipäällikön tekemään tilauksen Lpk Lauttasaaren/ Dh Drumsö:n julkisivueristys- ja -muuraustöistä Muurausliike Sami Vanne Oy:n kanssa.

Tarjouksen antaneen urakoitsijan yksikköhintoihin perustuva arviohinta on 250 000 euroa (AVL 8 c §). Hankinnan ennakoitu arvo tarjouspyynnössä mainitut lisä- ja muutostöistä koostuvat lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien on yhteensä 287 500 euroa (AVL 8 c §).

Samalla toimitusjohtaja päätti oikeuttaa rakennustekniikan projektipäällikön tekemään hankintapäätökseen perustuvat lisä- ja muutostöiden tilaukset.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävällä erillisellä sopimuksella.

Päätöksen perustelut

Lpk Lauttasaari/ Dh Drumsö:n uudisrakennuksen ulkoseinän eristyksen- ja muuraustöiden pääasialliset työt ovat seuraavat:

  • Ulkoseinäeristeiden asennukset kiinnikkeineen.
  • Muuraukseen liittyvät mittaukset.
  • Muuraustyöt kaikkine tiilineen, laasteineen ja kiinnikkeineen.
  • Räystään tuuletussäleikköjen asennukset muurauksen yhteydessä.
  • Telineiden muutostyöt muuraustöiden mukaan.
  • Yläpohjan IV-katoksen muuraukset.
  • Pihavarastojen ja tukimuurien muuraustyöt

Kaupunkiympäristön toimiala on tehnyt sopimuksen MM Yritysrakentaja Oy:n kanssa (jäljempänä rakennusliike) lpk Lauttasaaren/ dh Drumsö:n rakentamisesta. Rakennusliike ajautui maksuvaikeuksiin ja rakennuttaja otti kohteen haltuun 18.5.2018 kaikkine vastuineen ja purki sopimuksen. Kaupunkiympäristön toimiala aloitti neuvottelut Staran kanssa töiden loppuunsaattamisesta.

Stara käyttää aliurakoinneissa mahdollisuuksien mukaan kohteen aiemman rakennusliikkeen kanssa sopimuksen tehneitä urakoitsijoita. Alkuperäisen aikataulun mukaan kohteen rakennustöiden piti valmistua 15.11.2018. Tämän hetkisen aikataulun mukaan kohde valmistuu marraskuussa 2019 ja uusien kilpailutusten ja hankintojen tekeminen viivästyttää töiden aloittamista ja seuraavia työvaiheita merkittävästi.

Stara tekee sopimuksen niiden töiden aloittaneiden urakoitsijoiden kanssa, joilla on kapasiteettia jatkaa töitä välittömästi ja saattaa ne loppuun uuden aikataulun mukaisesti.

Nyt kyseessä olevan julkisivueristys- ja -muurausurakan on rakennusliike tilannut Muurausliike Sami Vanne Oy:ltä. Julkisivun tiiliverhousmateriaalin mallin ja toteutustavan on rakennusliike hyväksyttänyt malliasennuksen perusteella rakennuttajalla ja pääsuunnittelijalla. Urakoitsija on jo hankkinut tiilet ja rakennuksen nurkkien erikoistiilet. Tiilien uudelleen hyväksyttäminen ja hankkiminen viivästyttäisi työn aloitusta merkittävästi.

Hankintayksikkö käyttää hankinnassa hankintalain 40 §:n mukaista suorahankintaa. Perusteluna on taloudellisissa vaikeuksissa olleen rakennusliikkeen julkisivueristys- ja muurausurakan jatkaminen niin, että ko. urakka ei vaikuta seuraavien työvaiheiden ja koko hankkeen aikatauluun. Vain Muurausliike Sami Vanne Oy:llä on mahdollisuus toimittaa teknisiltä ominaisuuksiltaan rakennuttajan ja pääsuunnittelijan hyväksynnän mukainen tiiliverhous aikataulun mukaisesti.

Staran rakennustekniikan tekninen tuki on tarkastanut urakoitsijaksi esitettävän yrityksen tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:n tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat tilaajan velvoitteet ja todistukset, sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

This decision was published on 19.09.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Jarmo Heinänen, rakennuspäällikkö, puhelin: 09 310 39715

jarmo.heinanen@hel.fi

Heidi-Mari Segerholm, hankintainsinööri, puhelin: +358931070061

heidi-mari.segerholm@hel.fi

Decisionmaker

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Attachments

1. Muurausliike Sami Vanne Oy_tilaajavastuuraportti 12.9.2018
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.