Hankesuunnitelma, liiketilat, Fredriksbergin kiinteistö, kaupunkiympäristön toimiala

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-010145
More recent handlings
Case 5. / 116 §

Hankesuunnitelma, liiketilat, Fredriksbergin kiinteistö, kaupunkiympäristön toimiala

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan toimitiloja koskevan 1.10.2018 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 597,5 htm² ja arvonlisäveroton pääomitettu pääomavuokrasumma neljälle vuodelle on 1 495 260 euroa syyskuun 2018 kustannustasossa (RI 102,1 THI 180,0).

Päätös tehtiin ehdolla, että kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala hyväksyy hankkeen 1. vaiheen hankesuunnitelman ja antaa puoltavan lausunnon hankesuunnitelmasta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on etsinyt yhdessä kaupunkiympäristön toimialan ja kaupunginkanslian kanssa yhteisiä toimitiloja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan hallinto- ja tukipalveluille. Toimitilatarkastelussa keväällä 2018 parhaimmaksi vaihtoehdoksi osoittautui NCC Property Development Oy:n omistama Fredriksbergin uusi toimistorakennus Vallilan konepajan alueella osoitteessa Konepajankuja 1.

Kaupunkiympäristön toimiala vuokraa kulttuurin ja vapaa-ajan toimialle Fredriksbergin A-talon 3. kerroksen tilat, laajuudeltaan 1 597,5 m². Tiloihin sijoittuu kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan hallinto- ja tukipalveluiden sekä nuoriso- ja yleisten kulttuuripalveluiden 100 työntekijää. Vuokrauksen yhteydessä kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala luopuu nykyisistä toimialan hallinnon, nuoriso- ja yleisten kulttuuripalveluiden käytössä olevista toimistotiloista osoitteessa Hietaniemenkatu 9 ja Kalevankatu 6.

Close

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan hallinto- ja tukipalvelut sijaitsevat kuudessa eri kiinteistössä eri puolilla kaupunkia, mikä on hankaloittaa yhteistyötä ja aiheuttaa paljon liikkumista toimipaikkojen välillä. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla on ollut käynnissä lokakuusta 2017 toukokuun loppuun 2018 toimintatapojen kehittämisen ja yhteisen toimitilan hanke. Hankkeen yhteydessä on kartoitettu yhdessä kaupunkiympäristön toimialan kanssa mahdollisia tulevia tilaratkaisuja toimialan johtamis-, asiantuntija- ja suunnittelutyötä tekevien työntekijöiden toimitilojen keskittämiselle. Keskittämisen tavoitteena on kehittää yhteisiä ja innovatiivisia työ- ja toimintatapoja sekä löytää tilaratkaisu, joka parhaalla mahdollisella tavalla tukee toimialan työ- ja toimintatapoja, kasvattaa toimialan vaikuttavuutta sekä lujittaa toimialan yhteisyyttä.

Keskittämisessä tavoitellaan myös toimialan tilankäytön tehostamista ja taloudellisen säästön synnyttämistä tilakustannuksista. Nykyisiä tiloja on sekä kaupungin omissa että ulkopuolisilta vuokratuissa tiloissa.

Hankkeen 1. vaiheena etsittiin tiloja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan noin 100 hengen henkilöstö-, talous- ja suunnittelupalveluiden, kulttuuri- ja nuorisopalveluiden asiantuntijoille sekä toimialan projektityöntekijöille.

Hankkeen 2. vaiheena selvitetään loppujen 200 työntekijän l. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan johto, hallinto-, kehittämis-, tietohallinto-, tila- sekä viestintä- ja markkinointipalveluiden työntekijöiden sijoittumista Fredriksbergin B-taloon, joka valmistuu arviolta vuonna 2020. Tavoitteena on toimialan koko 300 hengen johtamis-, asiantuntija- ja suunnittelutyötä tekevän henkilöstön keskittäminen yhteisiin toimitiloihin Fredrikbergin A- ja B-taloihin.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan ja kaupunkiympäristön toimialan edustajat katselmoivat huhtikuussa 2018 varteenotettavia toimitiloja Helsingin Sörnäisissä ja Vallilassa. Lisäksi vertailuun saatiin kirjallista aineistoa myös muista vapaana olevista tai vapautuvista toimistotiloista. Fredriksbergin toimistotilat Vallilan Konepajan alueella osoittautuivat parhaimmaksi vaihtoehdoksi. Fredriksbergin vuokrataso, hyvä saavutettavuus ja tilojen kunto (uudiskohde) suhteessa muihin tarjolla oleviin vuokratiloihin olivat valinnan perusteluina. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan ja kaupunkiympäristön toimialan yhteisen näkemyksen mukaan yhteisille tiloille asetetut tavoitteet savutetaan parhaiten sijoittamalla toimistotilat Fredriksbergin uusiin tiloihin.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi 5.6.2018 toimistotilojen vuokrausta koskevan ensimmäisen vaiheen. Kansliapäällikkö oikeutti 20.06.2018 kaupunkiympäristön toimialan toimitilavuokrausyksikön päällikön vuokraamaan yhteensä 1 597,5 m² suuruiset toimistotilat NCC Property Development Oy:ltä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan käyttöön.

Hankkeen laajuus ja aikataulu

Fredriksbergin A-talon 3. kerroksen vuokrattavat toimistotilat ovat laajuudeltaan yhteensä 1 597,5 htm², tämän lisäksi työntekijöiden yhteiskäytössä ovat sosiaalitilat kiinteistön kellarikerroksessa sekä mahdollisuus auto- ja polkupyöräpaikkoihin.

Ensimmäisen vaiheen vuokra-aika käynnistyy 1.10.2018. Fredriksbergin A-talon tilojen vuokrauksen yhteydessä luovutaan Hietaniemenkatu 9:n ja Kalevankatu 6:n tiloista, joissa tällä hetkellä on nuorisopalvelukokonaisuuden, toimialan hallinnon sekä yleisten kulttuuripalvelujen henkilöstöä.

Hanketta on edistetty erittäin kiireellisenä, koska kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan Hietaniemenkatu 9:n tiloista luopuminen helpottaa osaltaan tilojen suhteen jatkuvassa paineessa olevaa päivähoitotoimintaa sekä myös välillisesti Maria 01:nä tunnetun Helsingin kasvuyrityskeskuksen laajentumista.

Tilakustannus käyttäjälle

Kaupunkiympäristön toimiala vuokraa Fredriksbergin A-talon 3. kerroksen liiketilat yhteensä 1 597,5 m² kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan käyttöön 1.10.2018 alkaen. Vuokra-aika on määräaikainen ensimmäiset kolme vuotta, jonka jälkeen vuokrasopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Tiloista maksettava pääomavuokra on enintään 31 151,25 euroa/kk (19,50 euroa/m²/kk) ja ylläpitovuokra arviolta 7 188,50 euroa/kk (noin 4,50 euroa/m²/kk). Vuokriin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero ja vuokrauksessa noudatetaan muutoin laadittua vuokrasopimusluonnosta. Vuokraan lisätään kaupunkiympäristön toimialan perimä hallintokulu 0,50 euroa/m²/kk.

Lisäkuluina tulevat aulapalvelu- ja sähkökulut palvelun toimittajien kanssa tehtyjen sopimusten mukaisesti sekä erikseen vuokratut pysäköintipaikat. Toiminnan käynnistämiseen, kaluste- ja laitehankintoihin sekä muuttokustannuksiin kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on varannut 285 000 euroa.

Rahoitus

Hanke sisältyy vuokrahankkeena vuoden 2019 talousarvioesityksen vuokra- ja osakekohteiden uudis- ja peruskorjausohjelmaan vuosiksi 2019 - 2021.

Close

This decision was published on 29.10.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Jaakko Stauffer

Ask for more info

Pia Wallin, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 21586

pia.wallin@hel.fi

Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 23466

jarmo.raveala@hel.fi

Attachments

2. Hankesuunnitelman liitteet
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.