Hankinta, kommunikaatio-opetus, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2018-010332
More recent handlings
§ 45
This decisionmaker is no longer active

Hankinta, kommunikaatio-opetus, sosiaali- ja terveystoimiala

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalveluiden johtaja päätti hankkia käydyn tarjouskilpailun perusteella kommunikaatio-opetusta vammaiselle ja/tai hänen lähipiirilleen seuraavilta palveluntuottajilta:

Evantia Oy

Fitsign Oy

Kuultava Mielenliike Oy

Käsitys Oy

Olivia kommunikaatio-opetus ja tulkkauspalvelut

Sandra Westerholm Oy Ab

Sinun Aika Oy

Sivupersoona Oy

Suomen CP-liitto ry

Suomen Tulkkauspalvelu Oy

Tulkkaus Trilog Oy

Viparo Oy

Hankinnan arvioitu sitoumukseton kokonaisarvo neljälle vuodelle on Helsingin kaupungin osalta 452.000 € (alv 0). Helsingin kaupunki ei sitoudu hankittaviin määriin sopimuskauden aikana, vaan palvelua ostetaan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Hankinnan kohteena on kommunikaatio-opetuksen hankinta vammaiselle henkilölle ja/tai hänen lähipiirilleen.

Kommunikaatio-opetuksella tarkoitetaan tässä hankinnassa viittomakielen tai puhetta tukevien ja korvaavien kommunikointikeinojen opetusta tai kommunikoinnin apuvälineiden käytön ohjausta asiakkaalle ja/tai lähipiirille.

Sopimuskauden on tarkoitus alkaa 1.1.2020 ja sopimus on toistaiseksi voimassa.

Tarjouskilpailu

Kyseessä on Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan yhteishankinta, jossa jokainen kunta tekee oman hankintapäätöksen ja sopimukset.

Espoon kaupunki on pyytänyt 7.10.2019 julkaistulla ja sittemmin 29.10.2019 korjatulla tarjouspyynnöllä tarjouksia kommunikaatio-opetuksen palveluhankintaan vammaiselle ja/tai hänen lähipiirilleen.

Hankinta on jaettu kuuteen osa-alueeseen:

1. Suomalaisen viittomakielen opetus asiakkaalle ja/tai lähipiirille

2. Suomenruotsalaisen viittomakielen opetus asiakkaalle ja/tai lähipiirille

3. Viitotun puheen opetus asiakkaalle ja/tai lähipiirille

4. Tukiviittomien opetus asiakkaalle ja/tai lähipiirille

5. Kommunikaatiomenetelmien opetus kuulonäkövammaiselle asiakkaalle ja/tai lähipiirille

6. Kommunikaatiomenetelmien ja kommunikoinnin apuvälineiden käytön ohjaus puhevammaisen asiakkaan lähipiirille

Hankinta on toteutettu avoimena menettelynä. Mukautettuun puitejärjestelyyn valitaan osa-alueittain kaikki tarjouspyynnön mukaiset ja soveltuvuusvaatimukset täyttävät tarjoajat. Kilpailutuksen perusteella palveluntuottajat asetetaan osa-alueittain etusijajärjestykseen halvimman hinnan mukaan.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan osa-alueeseen.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisesti edullisimpana tarjouksena pidettiin tarjousta, joka on hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin. Vertailuhintana oli kokonaishinta.

Tarjouksen tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Espoon hankintakeskus on tarkistanut tarjoajien vakuutukset tarjouspyynnössä asetettujen edellytysten täyttämisestä. Kaikki tarjoajat olivat antaneet asianmukaiset vakuutukset siitä, että asetetut edellytykset täyttyvät.

Espoon hankintakeskus on tarkistanut tarjousten vastaavuuden tarjouspyyntöön.

Osa-alueella 5 oli edellytetty, että tarjoajalla tulee olla erikoistumiskoulutus kuurosokeudesta tai lisäkoulutusta opetettavasta kommunikaatiomenetelmästä. Fitsign Oy ja Sandra Westerholm Oy Ab eivät täyttäneet edellytettyä koulutusvaatimusta, joten Fitsign Oy ja Sandra Westerholm Oy Ab:n tarjoukset olivat osa-alueella 5 tarjouspyynnön vastaisia ja ne suljetaan tältä osin tarjouskilpailun ulkopuolelle.

Kaikki muut tarjoukset vastasivat tarjouspyyntöä ja etenivät tarjousten vertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Espoon hankintakeskus on vertaillut tarjoukset esitettyjen valintaperusteiden mukaisesti. Vertailussa tarjoajat saivat vertailupisteitä osa-aluekohtaisesti seuraavasti:

Osa-alue 1 Suomalaisen viittomakielen opetus asiakkaalle ja/tai lähipiirille

Palveluntuottajiksi osa-alueeseen 1 valitaan seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksessä:

1. Tulkkaus Trilog Oy, pisteet 100

2. Viparo Oy, pisteet 98,361

3. Evantia Oy, pisteet 89,021

4. Sandra Westerholm Oy Ab, pisteet 86,331

5. Sinun Aika Oy, pisteet 80,819

6. Sivupersoona Oy, pisteet 79,470

Osa-alue 2 Suomenruotsalaisen viittomakielen opetus asiakkaalle ja/tai lähipiirille:

Palveluntuottajiksi osa-alueeseen 2 valitaan seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksessä:

1. Sandra Westerholm Oy Ab, pisteet 100

2. Sinun Aika Oy, pisteet 93,615

3. Viparo Oy, pisteet 85,802

Osa-alue 3 Viitotun puheen opetus asiakkaalle ja/tai lähipiirille

Palveluntuottajiksi osa-alueeseen 3 valitaan seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksessä:

1. Käsitys Oy, pisteet 100

2. Fitsign Oy, pisteet 93

3. Kuultava Mielenliike Oy, pisteet 89,423

4. Evantia Oy, pisteet 77,857

5. Tulkkaus Trilog Oy, pisteet 77,50

6. Viparo Oy, pisteet 76,230

7. Sivupersoona Oy, pisteet 75,127

8. Sandra Westerholm Oy, pisteet 66,906

9. Sinun Aika Oy, pisteet 62,635

Osa-alue 4 Tukiviittomien opetus asiakkaalle ja/tai lähipiirille

Palveluntuottajiksi osa-alueeseen 4 valitaan seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksessä.

1. Olivia ja kommunikaatio-opetus ja tulkkauspalvelut, pisteet 100

2. Suomen Tulkkauspalvelu Oy, pisteet 95,588

3. Suomen CP-liitto ry, pisteet 89,347

4. Käsitys Oy, pisteet 76,471

5. Kuultava Mielenliike Oy, pisteet 67,010

6. Evantia Oy, pisteet 54,416

7. Tulkkaus Trilog Oy, pisteet 54,167

8. Viparo Oy, pisteet 53,279

9. Sivupersoona Oy, pisteet 52,508

10. Sandra Westerholm Oy, pisteet 46,763

11. Sinun Aika Oy, pisteet 43,777

Osa-alue 5 Kommunikaatiomenetelmien opetus kuulonäkövammaiselle asiakkaalle ja/tai lähipiirille

Palveluntuottajiksi osa-alueeseen 5 valitaan seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksessä:

1. Kuultava Mielenliike Oy, pisteet 100

2. Evantia Oy, pisteet 94,955

3. Tulkkaus Trilog Oy, pisteet 91,428

4. Sinun Aika Oy, pisteet 86,207

5. Sivupersoona Oy, pisteet 84,768

6. Viparo Oy, pisteet 79,012

Osa-alue 6 Kommunikaatiomenetelmien ja kommunikoinnin apuvälineiden käytön ohjaus puhevammaisen asiakkaan lähipiirille

Palveluntuottajiksi osa-alueeseen 6 valitaan seuraavat palveluntuottajat etusijajärjestyksessä:

1. Olivia kommunikaatio-opetus ja tulkkauspalvelut, pisteet 100

2. Suomen CP-liitto ry, pisteet 89,347

3. Käsitys Oy, pisteet 76,471

4. Fitsign Oy, pisteet 72,222

5. Kuultava Mielenliike Oy, pisteet 65,065

6. Evantia Oy, pisteet 54,416

7. Tulkkaus Trilog Oy, pisteet 54,167

8. Sivupersoona Oy, pisteet 52,508

9. Sinun Aika Oy, pisteet 43,777

Espoon hankintakeskus on tutkinut valituksi tulleiden yritysten osalta ajantasaiset todistukset ja selvitykset sen varmistamiseksi, ettei tarjoajia rasita pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste, ja että tarjoajat täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Valituksi tulleita ei rasita poissulkemisperuste ja ne täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Valitut palveluntuottajat eivät käytä alihankintaa palvelun tuottamisessa.

Sopimus ja palvelun tilaaminen

Palvelun tilaaminen sopimuskaudella tapahtuu sopimuksen liitteenä olevan Tilaus- ja laskutusohjeen mukaisesti.

Tilaaja avaa hankintamenettelyn aina tarvittaessa, kuitenkin enintään kerran kalenterivuodessa, mahdollistaakseen mahdollisten uusien tarjoajien mukaan pääsyn mukautettuun puitejärjestelyyn osa-aluekohtaisesti. Tilaaja ilmoittaa hankintamenettelyn avaamisesta HILMA:ssa tietopyynnöllä. Hankintamenettelyn uudelleen avaamisen yhteydessä osa-aluekohtainen etusijajärjestys voi muuttua.

Hankintamenettelyn uudelleen avaamisen yhteydessä tarjoaja, joka ei jättänyt tarjousta tai ei tullut valituksi hankintamenettelyyn ns. perustamisvaiheessa, voi päästä mukaan mukautettuun puitejärjestelyyn menettelyn uudelleen avaamisen yhteydessä. Ensimmäinen mahdollinen hankintamenettelyn uudelleen avaaminen on vuoden 2021 alussa.

Valittujen palvelutuottajien kanssa tehdään toistaiseksi voimassa oleva sopimus.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 20.11.2018, § 309.

This decision was published on 05.12.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jonna Weckström, vammaisten sosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 89545

jonna.weckstrom@hel.fi

Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

eevaliisa.rintala@hel.fi

Decisionmaker

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja