Tupakkalain mukaisten kieltojen ja uhkasakkojen asettaminen My Lololle

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-010402
More recent handlings
Case 10. / 235 §

Tupakkalain mukaisten kieltojen ja uhkasakkojen asettaminen My Lololle

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa koskien poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden polttamista tupakoinnille tarkoitetussa erillisessä tilassa, jota ei ole hyväksytty tupakointiin maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) nojalla, poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden vähittäismyynnin omavalvontavelvoitteiden laiminlyöntiä, poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden myyntiä tupakkalain vastaisissa vähittäismyyntipakkauksissa sekä myynnin ikärajoista kertovan ilmoituksen esilläpidon laiminlyöntiä:

Päätökseen velvoitettu

My Lolo, Kaarenjalka 4 C 189, 00940 Helsinki, y-tunnus 2842212-5

Asian vireilletulo

Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut on tehnyt tupakkalain mukaisen tarkastuksen yksityisen elinkeinonharjoittaja My Lolon omistamaan Paris Shisha Cafe (Ostostie 4, 00940 Helsinki) kahvilaan havaittuaan vesipiippukahvilatoimintaa muiden kohteiden tarkastuskäyntien yhteydessä 30.1.2018.

Taustaa

Tarkastuksella 30.1.2018 todettiin, että poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita poltettiin kahvilassa tupakoinnille tarkoitetussa erillisessä tilassa, jota ei ole hyväksytty tupakointiin maankäyttö- ja rakennuslain nojalla. Elinkeinonharjoittajalla ei ollut poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden omavalvontasuunnitelmaa toimipaikassa, joten ei voitu varmistua siitä, miten elinkeinonharjoittaja toimii tupakkalain 53 §:n 1 ja 2 momentissa säädettyjen kieltojen noudattamiseksi. Myynnin ikärajoista kertovaa ilmoitusta ei ollut asiakkaiden hyvin havaittavissa. Poltettavaksi tarkoitetut kasviperäiset tuotteet myytiin kuluttajille ilman tupakkalain ja sen nojalla annettujen säännösten sekä asiaa koskevan EU:n lainsäädännön mukaisia vähittäismyyntipakkauksia.

Ympäristöpalvelut teki uusintatarkastuksen kahvilaan 20.4.2018. Tarkastuksella todettiin, että poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita poltettiin edelleen ravintolassa tupakoinnille tarkoitetussa erillisessä tilassa, jota ei ole hyväksytty tupakointiin maankäyttö- ja rakennuslain nojalla. Elinkeinonharjoittajalla ei ollut poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden omavalvontasuunnitelmaa toimipaikassa. Myynnin ikärajoista kertovaa ilmoitusta ei ollut asiakkaiden hyvin havaittavissa. Poltettavaksi tarkoitetut kasviperäiset tuotteet myytiin kuluttajille ilman tupakkalain ja sen nojalla annettujen säännösten sekä asiaa koskevan EU:n lainsäädännön mukaisia vähittäismyyntipakkauksia.

Ympäristöpalvelut tarkasti toisella uusintatarkastuksellaan 29.9.2018 Paris Shisha Cafen tupakointitilan ja poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden vähittäismyynnin. Tarkastuksella todettiin, että poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita poltettiin edelleen ravintolassa tupakoinnille tarkoitetussa erillisessä tilassa, jota ei ole hyväksytty tupakointiin maankäyttö- ja rakennuslain nojalla. Elinkeinonharjoittajalla ei ollut poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden omavalvontasuunnitelmaa toimipaikassa. Myynnin ikärajoista kertovaa ilmoitusta ei ollut asiakkaiden hyvin havaittavissa. Poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden vähittäismyyntipakkaukset eivät olleet tupakkalain ja sen nojalla annettujen säännösten sekä asiaa koskevan EU:n lainsäädännön mukaisia. Poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden vähittäismyyntipakkauksista puuttuivat suomen- ja ruotsinkieliset varoitukset tuotteen aiheuttamista terveyshaitoista. Poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden vähittäismyyntipakkauksissa oli merkintöjä tuotteen sisältämästä nikotiinista sekä siitä, etteivät ne sisällä tupakkaa.

Kuuleminen

My Loloa on kuultu tupakkalain 96 §:n mukaisista kielloista ja niiden tehosteiksi asetettavista uhkasakoista 16.10.2018 päivätyllä kirjeellä. My Lolo vastasi kuulemiseen määräajan jälkeen 21.11.2018. Vastineessaan My Lolo kertoo, että tupakointiin tarkoitetun tilan oviaukkoon on asennettu paine-eroa osoittava mittari, ja että tupakointiin tarkoitetulle tilalle haetaan rakennuslupaa viikolla 48.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Päävelvoitteet

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto antaa velvoitetulle (My Lolo) tupakkalain 96 §:n nojalla seuraavat kiellot:

1. Poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden polttaminen on kielletty tilassa, jota ei ole hyväksytty tupakointiin maankäyttö- ja rakennuslain nojalla.

2. Tupakkalain mukaisen tupakan vastikkeiden vähittäismyynnin omavalvontavelvoitteen laiminlyönti on kielletty.

3. Poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden myynti kuluttajille tupakkalain vastaisissa vähittäismyyntipakkauksissa on kielletty.

4. Myynnin ikärajoista kertovan ilmoituksen tulee olla asiakkaiden hyvin havaittavissa. Ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti on kielletty.

Kiellot ovat voimassa välittömästi, kun päätös saa lainvoiman.

Perustelut päävelvoitteille

Tupakkalain 74 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan tupakoida ei saa rakennuksen, kulkuneuvon tai muun vastaavan paikan sisätiloissa, jotka ovat yleisön tai työntekijöiden käytettävissä taikka elinkeinotoiminnassa tuotettujen tai julkisten palvelujen tarjoamista varten asiakkaiden käytettävissä. Ympäristöpalveluiden tietojen mukaan Paris Shisha Cafen tupakoinnille tarkoitettua erillistä tilaa ei ole hyväksytty käyttöön maankäyttö- ja rakennuslain nojalla, eikä elinkeinonharjoittaja ole toimittanut tietoa ko. hyväksymisestä ympäristöpalveluille.

Tupakan vastikkeita (poltettavaksi tarkoitetut kasviperäiset tuotteet) myyvän elinkeinonharjoittajan on kustannuksellaan laadittava ja toteutettava omavalvontasuunnitelma tupakkalain 53 §:n 1 ja 2 momentissa säädettyjen kieltojen noudattamiseksi (tupakkalaki 54 §). Tarkastuksilla elinkeinonharjoittajalla ei ole ollut esittää omavalvontasuunnitelmaa (sosiaali- ja terveysministeriön asetus tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden vähittäismyynnistä (30.6.2016/593) 3 ja 4 §).

Poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita saa myydä kuluttajille ainoastaan tupakkalain ja sen nojalla annettujen säännösten sekä asiaa koskevan EU:n lainsäädännön mukaisissa vähittäismyyntipakkauksissa (tupakkalaki 31 §). Poltettavaksi tarkoitetun kasviperäisen tuotteen vähittäismyyntipakkauksessa on oltava suomen- ja ruotsinkieliset varoitukset tuotteen aiheuttamista terveyshaitoista (tupakkalaki 39 §). Poltettavaksi tarkoitettujen kasviperäisten tuotteiden vähittäismyyntipakkausten merkinnät eivät saa sisältää mitään tietoja tuotteen sisältämästä nikotiinista eikä tuotteessa tai sen vähittäismyyntipakkauksissa saa todeta, että tuotteessa ei ole lisäaineita taikka maku- tai aromiaineita (tupakkalaki 33 §). Tarkastuksella on todettu, että elinkeinonharjoittaja myy poltettavaksi tarkoitettuja kasviperäisiä tuotteita tupakkalain ja asiaa koskevan EU:n lainsäädännön vastaisissa vähittäismyyntipakkauksissa. Pakkauksissa ei ollut suomen- ja ruotsinkielisiä varoituksia tuotteen aiheuttamista terveyshaitoista ja niissä oli tietoja tuotteen sisältämästä nikotiinista sekä pakkauksissa oli todettu, etteivät ne sisällä tupakkaa.

Tupakan vastikkeiden myyntipisteessä on oltava myynnin ikärajoista kertova ilmoitus, joka on asiakkaiden hyvin havaittavissa (tupakkalaki 53 §). Tarkastuksilla on todettu, että myyntipisteessä ei ole asiakkaiden hyvin havaittavissa myynnin ikärajoista kertovaa ilmoitusta.

Kunnan tupakkalakia valvova viranomainen voi kieltää tupakkalain tai sen nojalla annettujen säännösten vastaisen toiminnan (tupakkalaki 96 §).

Uhkasakon asettaminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto asettaa My Lololle päävelvoitteen 1 noudattamisen tehosteeksi 15 000,00 euron uhkasakon, päävelvoitteen 2 noudattamisen tehosteeksi 2 500,00 euron uhkasakon, päävelvoitteen 3 noudattamisen tehosteeksi 5 000,00 euron uhkasakon ja päävelvoitteen 4 noudattamisen tehosteeksi 500,00 euron uhkasakon. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi tuomita uhkasakot maksettavaksi, ellei velvoitteita ole noudatettu määräaikaan mennessä, eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Perustelut uhkasakon asettamiselle

Tupakkalain 105 §:n mukaan kunta voi asettaa lain säännösten perusteella antamansa kiellon tai määräyksen tehosteeksi uhkasakon tai uhan, että asetetun määräajan jälkeen tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Uhkasakkolain 7 §:n mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakon asettaminen määräyksen tehostamiseksi on tarpeen, koska päätökseen velvoitettu ei ole lopettanut lainvastaista toimintaa kehotuksista huolimatta.

Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksellaan havaitsee, ettei päävelvoitetta ole noudatettu, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi.

Päätöksen voimassaolo

Kiellot tulevat voimaan, kun päätös saa lainvoiman. Päätös tulee lainvoimaiseksi muutoksenhakuajan loputtua, ellei päätöksestä ole valitettu.

Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa

Jos edellä mainittu kiinteä omaisuus tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on toimitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Valvontaviranomainen lähettää maanmittauslaitokselle tiedon kiinteistöä 91-47-21-11 koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Sovelletut oikeusohjeet

Tupakkalaki (549/2016) 31, 33, 39, 53, 54, 76, 96, 105 ja 106 §

Sosiaali- ja terveysminiteriön asetus tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden vähittäismyynnistä (593/2016) 3 ja 4 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 22, 23 ja 24 §

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan velvoitetulle saantitodistuksella.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 21.12.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalle.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta Virallisessa lehdessä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 250 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pertti Forss

Ask for more info

Pia Malm, vs. terveysinsinööri, puhelin: +358 9 310 32034

pia.malm@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.