Pelastuslaitoksen kiinteistöjen vuosikorjaustöiden tilaaminen ajanjaksolla 1.1.2019 - 31.12.2020

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-011024
More recent handlings
Case 7. / 96 §
This decisionmaker is no longer active

Pelastuslaitoksen kiinteistöjen vuosikorjaustöiden tilaaminen ajanjaksolla 1.1.2019 - 31.12.2020

Rescue Committee

Päätös

Pelastuslautakunta päätti että jaksolla 1.1.2019 - 31.12.2020 pelastuslaitos käyttää laskutyönä tehtävissä kustannusarviolta enintään yhteensä 210 000 euroa (alv 0 %) olevissa väestönsuojien ja pelastusasemien vuosikorjaus- ja muutostöissä seuraavia urakoitsijoita:

Väestönsuojat
  1. Rakennusliike Kasopa Oy
  2. Mekanox Oy
Pelastusasemat
  1. Rakennus - Streng Oy
  2. Saneeraus Sorsa Oy

Vuosikorjaus- ja muutostöissä käytetään ensisijaisesti kilpailun voittanutta yritystä, mutta erityisosaamista vaativissa töissä tai esim. aikataulusyistä, voidaan työ tilata myös toiseksi sijoittuneelta yritykseltä.

Erityisistä syistä voidaan vuosikorjaus- ja muutostöitä teettää myös muilla urakoitsijoilla. Työt suoritetaan pelastuslautakunnan hyväksymien hankintavaltuuksien puitteissa.

Tarjousasiakirjat ovat nähtävissä kokouksen sihteerillä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Pelastuslaitoksen rakennuspäällikkö pyysi tarjoukset pelastuslaitoksen väestönsuojissa ja pelastusasemilla ajalla 1.1.2019 - 31.12.2020 laskutyönä suoritettavista vuosikorjaus- ja muutostöistä. Kilpailutuksesta julkaistiin hankintailmoitus 25.10.2018 klo 09:54 Työ- ja elinkeinoministeriön HILMA – Internet - sivustolla (www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service)).

Tarjoukset pyydettiin laatimaan erikseen väestönsuojien ja pelastusasemien osalta taulukkomuotoon seuraavasti eriteltynä:

  Nimike Hinta
 A.  Rakennusammattimies:  ____ euroa/tunti (alv 24 %)
 B.  Rakennusapumies:  ____ euroa/tunti (alv 24 %)
 C.  Kuljetukset Helsingin alueella: (sis. auton vuokran ja kuljettajan palkan)    ____ euroa/tunti (alv 24 %)
 D.  Urakoitsijan toimittamat materiaalit:   laskun hinta + ____ %
 E.  Erityiskalusto:  vuokrauslaskun hinta + ____ %

Määräaikaan 15.11.2018 klo 12.00 mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:

Pelastusasemien vuosikorjaustyöt 2019 - 2020
  • Delete Finland Oy
  • Goodmax Oy
  • H&H Talorakennus Oy
  • Parmatic Oy
  • Rakennus-Streng Oy
  • Rakennustoimisto Anttonen Oy
  • Saneeraus Sorsa Oy
  • Sanerkas Oy
Pelastuslaitoksen väestönsuojien vuosikorjaustyöt 2019 - 2020
  • Mekanox Oy
  • Parmatic Oy
  • Rakennusliike Kasopa Oy

Suomen Meriittirakennus Oy:n tarjoukset pelastusasemien sekä väestönsuojien vuosikorjaustöihin 2019-2020 saapuivat myöhässä ja siksi kyseiset tarjoukset hylättiin.

Tarjousvertailussa tutkittiin ensimmäiseksi tarjouspyynnön kelpoisuusvaatimusten 1-4 täyttyminen.

Vaatimus 1 (V1):

Yrityksen tulee olla merkitty kaupparekisteriin. Yrityksen ja yrityksen esittämien alihankkijoiden tulee olla maksaneet kaikki lainsäädännön mukaiset verot, lakisääteiset sosiaalimaksut ja lakisääteiset eläkemaksut. Tarjoukseen on liitettävä lääninveroviraston ja eläkelaitoksen antama, enintään kolmen kuukauden ikäinen todistus verojen ja eläkevakuutusmaksujen maksamisesta yrityksen ja yrityksen alihankkijoiden osalta sekä todistus työntekijöiden tapa-turmavakuutuksen voimassaolosta.

Vaatimus 2 (V2):

Väestönsuojien vuosikorjauskilpaan osallistuvan yrityksen tulee esittää vähintään kolme referenssiä tarjouspyynnön mukaisista kallioväestönsuojien korjaustöistä viimeisen viiden vuoden ajalta työn kuvauksineen.

Vaatimus 3 (V3):

Pelastusasemien vuosikorjauskilpaan osallistuvan yrityksen tulee esittää vähintään kolme referenssiä tarjouspyynnön mukaisista pelastusasemien tai vastaavien kiinteistöjen (esim. sairaalakiinteistöjen) korjaustöistä viimeisen viiden vuoden ajalta työn kuvauksineen.

Vaatimus 4 (V4):

Yrityksen tulee nimetä korjaustöiden työnjohtoon vähintään viiden vuoden kokemuksen korjaustöistä omaava henkilö, joka on johtanut tarjouspyynnön mukaisia korjaustöitä vastaavissa kohteissa.

Pelastusasemien korjaustöiden osalta vaatimukset täyttivät:

  • Delete Finland Oy
  • Rakennus – Streng Oy
  • Rakennustoimisto Anttonen Oy
  • Saneeraus Sorsa Oy
  • Sanerkas Oy

Goodmax Oy:ltä, H&H Talorakennukselta sekä Parmatic Oy:ltä puuttuivat kelpoisuusvaatimuksessa 3 (V3) edellytetyt referenssit pelastusasemien korjaustöistä.

Tarjouspyynnön vaatimukset täyttivät seuraavat yritykset väestönsuojien korjaustöiden osalta:

  • Rakennusliike Kasopa Oy
  • Mekanox Oy
  • Parmatic Oy

Kelpoisuusvaatimukset täyttäneiden yritysten osalta suoritettiin 21.11.2018 tarjouspyynnössä esitetyn kaavan mukainen tarjousvertailu. Vertailun suorittivat pelastuslaitoksen rakennuspäällikkö sekä tekninen päällikkö keskuspelastusasemalla Helsingissä.

Vertailussa yritykset saivat seuraavat pistemäärät:

PELASTUSASEMIEN VUOSIKORJAUSTYÖT

1. Rakennus – Streng Oy 89,44
2. Saneeraus Sorsa Oy 79,49
3. Rakennustoimisto Anttonen Oy 78,91
4. Sanerkas Oy 68,68
5. Delete Finland Oy 64,19

Kokemus 24/7 toiminnassa olevalla pelastusasemalla tehtävistä korjaustöistä on tärkeä työturvallisuuden sekä pelastustoiminnan häiriöttömän suorittamisen kannalta.

Rakennus – Streng Oy:n kokemus tarjouspyynnön mukaisista korjaustöistä arvioitiin hyväksi, koska sillä oli useita (25 kpl) referenssejä pelastusasemien korjaustöistä ja se sai kolme pistettä.

Delete Finland Oy:n, Rakennustoimisto Anttonen Oy:n, Saneeraus Sorsa Oy:n sekä Sanerkas Oy:n kokemus tarjouspyynnön mukaisista korjaustöistä arvioitiin kohtuulliseksi ja ne saivat kukin kaksi pistettä.

Kokonaistaloudellisesti arvioiden parhaan tarjouksen pelastusasemien vuosikorjaustöiden osalta antoi Rakennus - Streng Oy, toiseksi parhaan Saneeraus Sorsa Oy ja kolmanneksi parhaan Rakennustoimisto Anttonen Oy.

VÄESTÖNSUOJIEN VUOSIKORJAUSTYÖT

1. Rakennusliike Kasopa Oy 89,17
2. Mekanox Oy 86,41
3. Parmatic Oy 77,35

Rakennusliike Kasopa Oy:n ja Mekanox Oy:n kokemus tarjouspyynnön mukaisista korjaustöistä arvioitiin hyväksi, koska niillä oli useita referenssejä tarjouspyynnön mukaisista väestönsuojien korjaustöistä ja ne saivat kumpikin kolme pistettä. Parmatic Oy:n referenssit eivät pääosin koskeneet varsinaisia väestönsuojarakenteita, joten kokemus arvioitiin vähäiseksi.

Kokonaistaloudellisesti arvioiden parhaan tarjouksen väestönsuojien vuosikorjaustöiden osalta antoi Kasopa Oy, toiseksi parhaan Mekanox Oy ja kolmanneksi parhaan Parmatic Oy.

Close

This decision was published on 02.01.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

pelastuskomentaja
Simo Wecksten

Ask for more info

Keijo Mäki, rakennuspäällikkö, puhelin: 09 310 31110

keijo.maki@hel.fi

Kari Virtanen, tekninen päällikkö, puhelin: 09 310 31400

kari.virtanen@hel.fi