Hankinta, pilaantuneen maan vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut

HEL 2018-011161
More recent handlings
Case 4. / 28 §

Pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotto- ja loppusijoituspalveluiden puitejärjestely 2019-2021

Board of Construction Services (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä Fortum Waste Solutions Oy:n, Kiertokapula Oy:n, Lassila & Tikanoja Oyj:n, Maapörssi Oy:n, NCC Industry Oy:n, Nordic Envicon Oy:n, Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy:n, Rosk’n Roll Oy Ab:n, Suomen Erityisjäte Oy:n ja Veikko Lehti Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön mukaisina.

Samalla johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan tekemään rakentamispalveluliikelaitoksen käyttöön tulevat puitesopimukset pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotosta ja loppusijoituksesta kahden (2) vuoden ajaksi puitesopimuksen allekirjoituspäivämäärästä alla esitettyjen toiminnanharjoittajien kanssa:

  • Fortum Waste Solutions Oy
  • Kiertokapula Oy
  • Lassila & Tikanoja Oyj
  • Maapörssi Oy
  • NCC Industry Oy
  • Nordic Envicon Oy
  • Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy
  • Rosk’n Roll Oy Ab
  • Suomen Erityisjäte Oy
  • Veikko Lehti Oy

Johtokunta päätti oikeuttaa kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan päättämään ja allekirjoittamaan puitesopimukset optiovuosien (1+1) käytöstä vuosi kerrallaan varsinaisen sopimuskauden jälkeen.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan vastaanotto- ja loppusijoituspalveluja esityksessä selostettujen perusteiden mukaisesti sopimuskauden aikana tarpeen mukaan.

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen PIMA-yksikkö seuraa edellä mainittujen Staran ja Staran kaupunkitekniikan rakentamisen puitesopimusten toteutumista sopimuskausien aikana.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsingin kaupunki on toimittanut vuosien 2016-2018 aikana pilaantuneita ja jätteen sekaisia massoja vuosittain vastaanottajille noin 150 000…300 000 t. Samalla aikavälillä ylijäämämaita on toimitettu ulkopuolisille vastaanottajille vuosittain noin 130 000…180 000 tn. Kaupungin omissa kohteissa on hyötykäytetty ylijäämämassoja vuosittain 220 000…450 000 tn.

Sopimuskauden aikana rakentamisen yhteydessä syntyvien ja poisvietävien ylijäämämassojen sekä pilaantuneiden massojen määrää on hankala arvioida tarkasti. Puitesopimusvastaanottajille viedään pääasiassa kaikki pilaantuneet massat ja jätejakeet sekä sellaiset pilaantumattomat ylijäämämaat, joita ei voida hyödyntää kaupungin omissa rakennuskohteissa. Kitkamaat, louheet ja pintamaat saadaan pääasiassa hyödynnetty omissa rakennuskohteissa.

Tulevan sopimuskauden aikana suurempia kohteita, joista syntyy pilaantuneita ja jätepitoisia massoja, ovat mm. Verkkosaaren rakentaminen, Vilhovuorenkadun rakentaminen ja maaperän kunnostaminen, Koirasaaren ja Hernesaaren ruoppaus. Isojen kohteiden lisäksi pilaantuneita massoja tulee suurimmasta osasta pienempiäkin hankkeita, joissa kaivetaan vanhaa aiemmin täytettyä maaperää, eli kaupunkialueella lähes kaikkialta.

Hyödyntämiskelvottomia ylijäämämassoja (savet, siltit) syntyy jonkin verran lähes kaikista infrarakennushankkeista.

Ylijäämämaiden ja pilaantuneiden maiden vastaanotto on kilpailutettu vuosina 2011-2018. Puitesopimusten kilpailuttamisen avulla on merkittävästi alennettu vastaanotosta aiheutuvia kustannuksia ja vältytty paljon aikaa vieviltä hankekohtaisilta kilpailutuksilta.

Ylijäämämaat, haitta-aineita sisältävät maat ja erilaiset muut poistettavat jätejakeet kuljetetaan vastaanottopaikkoihin, joiden voimassa olevat viranomaisluvat oikeuttavat ottamaan vastaan kulloinkin kyseessä olevia materiaaleja.

Tarjouskysely

Staran kaupunkitekniikan rakentaminen pyysi tarjoukset massojen vastaanotosta kahdeksi (2) vuodeksi sopimuksen allekirjoittamisesta. Lisäksi sopimusta on mahdollista jatkaa kahdella (1+1) optiovuodella vuosi kerrallaan. Tarjouskilpailu suoritettiin hankintalain mukaisena avoimena hankintamenettelynä. Hankinta on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta, josta on julkaistu hankintailmoitus 18.12.2018 internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). ja www.tarjouspalvelu.fi(Link leads to external service). Tarjouskyselyn tekivät yhdessä Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan muodostama hankintarengas.

Yksikköhintoihin tuli sisällyttää kaikki eri laatuisten massojen vastaanottoon ja loppusijoitukseen liittyvät kustannukset. Osatarjoukset hyväksyttiin eli tarjoaja sai tarjota valitsemiensa jakeiden vastaanottoa. Tarjouksessa tuli esittää myös mahdollinen yksikköhinta €/kuorma massan vaakaukselle vastaanottokohteessa.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään minimitoimitusmäärään, koska sopimuskauden aikana kaivettavien ylijäämämaiden tarkkaa määrää on ennakolta mahdoton arvioida tarkasti. Tilaaja voi minikilpailuttaa puitesopimusvastaanottajien kesken yksittäiset isot (>3000 t) massaerät sopimuskauden aikana. Lisäksi tilaaja voi tarvittaessa kilpailuttaa haluamansa massaerät erikseen hankintalain mukaisesti.

Tarjouspyyntö koski rakentamispalveluliikelaitoksen ja kaupunkiympäristön toimialan kunnostuskohteista sekä työmailta poistettavia materiaaleja. Rakentamispalveluliikelaitos ja kaupunkiympäristön toimiala tekevät kumpikin erikseen omat puitesopimukset valittujen toiminnanharjoittajien kanssa johtokunta- ja lautakuntapäätösten perusteella.

Saadut tarjoukset ja niiden arviointi

Tarjouspyyntöön vastasi määräaikaan 28.1.2019 mennessä seuraavat kymmenen (10) tarjoajaa.

  • Fortum Waste Solutions Oy
  • Kiertokapula Oy
  • Lassila & Tikanoja Oyj
  • Maapörssi Oy
  • NCC Industry Oy
  • Nordic Envicon Oy
  • Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy
  • Rosk’n Roll Oy Ab
  • Suomen Erityisjäte Oy
  • Veikko Lehti Oy 

Kaikki saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Toiminnanharjoittajia pyydettiin tarjoamaan mahdollisuuksiensa mukaan ylijäämämaiden, pilaantuneiden maiden ja Verkkosaaren pohjoisosan jätettä sisältävien maa-ainesten ja puujätteiden vastaanottoa. Tarjouspyynnössä oli esitetty näistä omat tarjouslomakkeensa (yhteensä 3 kpl).

Staran kaupunkitekniikan rakentaminen on tarkastanut puitesopimusjärjestelyyn esitettävien yritysten velvoitteet ja todistukset sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Toiminnanharjoittajien tarjoamat yksikköhinnat materiaalien vastaanotosta vaihtelevat maan ja muiden jätteiden ominaisuuksien mukaan. Hintaan vaikuttaa mm. haitta-aineen laatu ja maalaji sekä jätteen kaatopaikka- ja hyötykäyttökelpoisuus. Lisäksi vastaanottopaikkojen kapasiteetit ja mahdollisuudet vastaanottaa erilaisia pilaantuneita maamassoja ja muuta jätettä eroavat toisistaan.

Pilaantuneen maan, ylijäämämaan ja verkkosaaren pohjoisosan jäte-ja puupitoisten massojen vertailuhintataulukot ovat liitteinä 1-3.

Jotta voitaisiin turvata erilaisten materiaalierien vastaanotto koko sopimuskauden ajan mahdollisimman edullisesti, tulisi puitesopimukset tehdä kaikkien hyväksyttyjen tarjoajien kanssa.

Vastaanottajien valinta kohdekohtaisesti

Eri kunnostus- tai rakennuskohteissa käytettävä vastaanottaja / vastaanottajat ja vastaanottopaikat valitaan aina kohdekohtaisesti kokonaistaloudellisen tarkastelun perusteella. Kohdekohtaiset tehdyt vertailut dokumentoidaan vertailutaulukoina. Kokonaiskustannuksiin vaikuttavat tarjouksissa esitetyt vastaanottohinnat, vaakamaksu sekä tilaajan määrittämät kuljetuskustannukset (lasketaan aina kohteesta todelliset kuljetuskustannukset) vastaanottopaikkaan. Eri kohteissa ja eri jätejakeille käytetyt vastaanottopaikat valitaan edullisimman vertailuhinnan mukaisesti kustannusvertailun perusteella. Lisäksi vastaanottopaikan valintaan vaikuttaa sen hetkinen vastaanottajien vastaanottokapasiteetti, joka tarkastetaan aina kohdekohtaisesti.

Tilaaja voi järjestää hankintalain mukaisen minikilpailutuksen puitesopimusvastaanottajien välillä kohteista, joista materiaalia tulee yli 3000 t. Minikilpailutus voidaan järjestää niiden puitesopimusvastaanottajien kesken, jotka ovat tarjonneet ko. materiaalierää tai -eriä tarjouksissaan.

Toimitustilaukset

Toimitustilaukset tehdään kunkin tilauksen osalta viranhaltijoiden hankintaoikeuksien mukaisesti.

Materiaalit voidaan toimittaa myös muihin vastaanottopaikkoihin. Tällöin hankinta tehdään erillisenä hankintana voimassa olevia päätöksiä ja ohjeita sekä hankintalakia noudattaen.

Esittelijä pitää edellä esitettyä tarjousten arviointia ja sen perusteella tehtyä puitesopimusvastaanottajien valintaa perusteltuina ja kaupungin kannalta kokonaistaloudellisesti edullisena.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun valitusaika on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta. Tarjoukset ja muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Close

This decision was published on 25.03.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Ask for more info

Veli-Pekka Perttinä, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 73012

veli-pekka.perttina@hel.fi