Poistumisturvallisuuden arviointi / Rinnekoti-Säätiö, Rinnekoti Kornetti, Kornetintie 8, Helsinki

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-011592
More recent handlings
§ 61
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Rinnekoti-Säätiö, Rinnekoti Kornetti, Kornetintie 8, Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Helsingin pelastuslaitos on vastaanottanut pelastuslain (379/2011) 19 § mukaisen poistumisturvallisuusselvityksen päivityksen, jonka perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskee Rinnekoti-Säätiön kohdetta Rinnekoti Kornetti osoitteessa Kornetintie 8, Helsinki.

Edellinen poistumisturvallisuuden arviointi on tehty 3.7.2017 (päätöksen tunnus HEL 2014-008822)

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- Poistumisturvallisuusselvitys (päivitys) 5.11.2018
- Ylimääräinen palotarkastus 15.11.2018 (pöytäkirjan numero 73 348).
- Kohteen pelastussuunnitelma

Päivityksessä esitetty seuraavat poistumisturvallisuuden arviointiin vaikuttavat muutokset:



Toiminnanharjoittaja esittää selvityksessään että Rinnekoti Kornetin toisessa kerroksessa aloittaa toimintansa kehitysvammaisten asukkaiden tehostetun palveluasumisen ryhmäkoti. Muutoksen jälkeen ryhmäkodin asukkaiden kokonaismäärä kasvaisi aikaisemmasta 14:stä (neljästätoista) 24:een (kahteenkymmeneenneljään) siten että ensimmäisessä kerroksessa on 14 (neljätoista) asukasta ja toisessa kerroksessa 10 (kymmenen).

Kaikilla asukkailla on alentunut toimintakyky kehitysvamman sekä psyykkisen oireilun vuoksi. Fyysisesti toimintaesteisiä asukkaita ei ole.

Henkilökuntaa on paikalla ympäri vuorokauden ja henkilökunnan jäsenet ovat saaneet paloturvallisuuskoulutusta. Kerrokset joissa ryhmäkodit sijaitsevat, on varustettu automaattisella sammutuslaitteistolla ja osoitteellisella palovaroitinjärjestelmällä sekä poistumisteiden turva- ja merkkivalaistuksella. Alkusammutuskalustona ovat käsisammuttimet. Kaikki asukashuoneet on osastoitu luokan EI30 mukaisesti.

Ensimmäisen kerroksen toimintokokonaisuudessa ei ole tapahtunut oleellisia muutoksia edellisen poistumisturvallisuuden arvioinnin jälkeen.


Pelastusviranomaisen arvion mukaan kohteen poistumisturvallisuus on riittävä.

Arvio perustuu:
– Asuinhuonekohtaiseen palo-osastointiin.
– Automaattiseen sammutuslaitteistoon (sammuttaa palon tai rajoittaa
paloa estäen olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi ja antaa lisäaikaa pelastamiseen).
– Automaattiseen paloilmoittimeen ja osoitteelliseen palovaroitinjärjestelmään (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen).
– Henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet.

(Pelastuslaki 379/2011, 18–20 §)

This decision was published on 10.12.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31372

katri.j.aaltonen@hel.fi

Attachments

1. Liite 1. Yleiset ehdot
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.