Ympäristölupahakemus, Kyläsaaren siirtokuormausasema, Kyläsaarenkatu 12, Vaihtolavacom Oy

HEL 2018-011676
More recent handlings
Case 6. / 19 §

Vaihtolavacom Oy:n Kyläsaaren siirtokuormausaseman ympäristöluvan muutos

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti Vaihtolavacom Oy:n Kyläsaaren jätteenkäsittelyaseman ympäristöluvan muutoshakemuksesta seuraavaa.

Hakija

Vaihtolavacom Oy, Autotallintie 25, 00770 HELSINKI

Y-tunnus 0234295-2

Luvan hakemisen peruste ja lupaviranomaisen toimivalta

Jätteiden laitos- ja ammattimainen käsittely on ympäristöluvanvaraista toimintaa ympäristönsuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan. Valtioneuvoston asetuksen ympäristönsuojelusta 2 §:n 1 momentin kohdan 12 f mukaan luvan käsittelee kunnan ympäristönsuojeluviranomainen.

Asian vireilletulo

Ympäristöluvan muutoshakemus on jätetty kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle 7.11.2018. Toiminnanharjoittaja anoo lupaa aloittaa hakemuksen mukainen toiminta muutoksenhausta huolimatta.

Laitoksen sijaintipaikka ja sen ympäristö

Toiminnan sijaintipaikka on Helsingin kaupungin 408. kylän (Koskela) tilaan RN:o 1 kuuluvalla 2550 m²:n määräalalla osoitteessa Kyläsaarenkatu 12, 00580 Helsinki. Toiminta-alue on vuokrattu Helsingin kaupungilta. Jäteaseman alue on päällystetty asfaltilla. Alueella ei ole vesi- eikä viemäriliittymää. Hulevedet imeytyvät maaperään toiminta-alueella tai sen ympäristössä. Toiminta-alue on aidattu ja lukittu.

Vaihtolavacom Oy:n alueen vieressä sen itäpuolella on Swerock Oy:n betonitehdas. Muutoin toimialueen ympäristössä on erilaisia varastointiin vuokrattuja alueita ja jätteenkäsittelytoimintaa. Lähimmät asuinrakennukset ovat Agroksenmäellä noin 200 metrin päässä toiminta-alueesta. Välissä kulkee vilkasliikenteinen Hermannin rantatie.

Kaavoitustilanne

Asemakaavassa (9735, 19.10.1990) alue on merkitty satamatoimintojen alueeksi (LS). Osayleiskaavan mukaan alue tullaan kaavoittamaan asuinalueeksi.

Toiminnan kuvaus

Jätteenkäsittelyasemalla vastaanotetaan, varastoidaan ja siirtokuormataan seuraavia valtioneuvoston asetuksen jätteistä (179/2012) liitteen 4 jäteluettelon mukaisia jätteitä:

Hyödyntämiskelpoista betoni- ja tiilijätettä (jätetunnukset 17 01 01, 17 01 02, 17 01 03, 17 01 07) vastaanotetaan vuosittain enintään 30 000 tonnia ja suurin kerrallaan varastoitava määrä on 1 000 tonnia. Muita edellä mainittuja jätteitä vastaanotetaan enintään 19 900 tonnia vuodessa ja suurin kerrallaan varastoitava määrä on 350 tonnia.

Jätteet vastaanotetaan pääasiassa lavatoimituksina sekä satunnaisesti suursäkeissä. Jäteaseman toiminta-aika on edelleen maanantaista sunnuntaihin klo 7.00 – 22:00.

Olennaiset muutokset voimassa olevaan ympäristölupaan nähden ovat betoni- ja tiilijätteen vastaanoton aloittaminen, kerrallaan varastoitavien jätteiden määrän kasvattaminen sekä pienimuotoisen lajittelun aloittaminen. Pienimuotoisessa lajittelussa erotellaan saapuvista rakennus- ja purkujäte-eristä suuria kappaleita ja hyödyntämiskelpoista materiaalia, kuten puuta ja metallia. Lajittelu suoritetaan kaivinkoneella. Jäteasemalla on erilliset lavat lajiteltaville jätteille. Jätteet, joita ei lajitella, kipataan suoraan varastokentällä oleviin laareihin. Kaikki vastaanotettavat jätteet toimitetaan jatkokäsittelyyn tai hyödynnettäviksi laitokselle, jolla on lupa vastaanottaa kyseisiä jätteitä.

Toiminnan vaikutukset ympäristöön

Laitoksen toiminnan muutoksella ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia ympäristöön. Alue on vanhaa teollisuus- ja varastoaluetta, jolla on muutakin vastaavanlaista toimintaa. Käsiteltävän jätteen määrän kasvu lisää jonkin verran liikennettä jäteasemalle, mutta tällä ei ole suurta merkitystä alueen kokonaisliikennemäärä huomioon ottaen.

Jäteasemalle tulevasta ja sieltä lähtevästä liikenteestä sekä jätteiden käsittelystä syntyy jonkin verran pakokaasu- ja pölypäästöjä. Pienimuotoisen lajittelun aloittaminen lisää jonkin verran konetyötä ja sen aiheuttamaa melua, mutta meluisimmat työvaiheet pyritään ajoittamaan päiväaikaan. Toiminnan aiheuttaman melutason ei arvioida ylittävän lähimpien asuinrakennusten luona päiväajan ekvivalenttimelutasoa (LAeq) 55 dB. Toiminnalla ei arvioida olevan tärinävaikutuksia.

Jäteaseman alue on asfalttipintainen eikä alueella ole viemäröintiä. Hulevedet ohjautuvat alueen reunoille, missä ne imeytyvät maaperään.

Ympäristö- ja terveyshaittojen ehkäisy

Sivullisten pääsy jäteasemalle on estetty aluetta ympäröivällä aidalla.

Jäteasemalle ei vastaanoteta vaarallisia jätteitä. Mahdolliset kuormien mukana tulevat vähäiset määrät vaarallisia jätteitä kerätään erilleen. Työkoneet tankataan pääasiassa alueen ulkopuolisilla polttonesteen jakeluasemilla. Poikkeustilanteessa tankkaus suoritetaan alueelle erikseen tuotavalla siirrettävällä polttonestesäiliöllä, joka täytetään kaupallisella polttoaineasemalla ja josta kone imee polttonesteen omalla pumpullaan. Tällainen poikkeustilanne arvioidaan olevan 5-8 kertaa vuodessa, kun alueelle tuodaan tela-alustainen kaivinkone lajittelua ja kuormausta varten. Koneiden työskentelyalueelle varataan öljynimeytysainetta.

Pölyämistä vähennetään kuormattavien tai lajiteltavien jätteiden kastelulla sekä liikennöintiväylien harjaamisella tai suolaamisella. Kuormaamista ja lajittelua vältetään tuulisissa olosuhteissa. Alueella oleviin kiinteisiin jätelaareihin rakennetaan kastelulinjasto, jossa on 4 kpl kiinteitä suihkutussuuttimia. Kasteluun tarvittava vesi varastoidaan siirrettävässä vesisäiliössä.

Pakokaasu- ja hiukkaspäästöjen vähentämiseksi kalusto pyritään pitämään mahdollisimman uudenaikaisena, jotta ilmaan joutuvien päästöjen määrä on mahdollisimman vähäinen.

Melua aiheutuu alueelle ja sieltä pois liikennöivistä kuorma-autoista, siirtokuormauksesta sekä jätteiden lajittelusta ja siirtelystä laitoksella. Toiminnasta aiheutuvan melun ei arvioida ylittävän päiväajan ohjearvoa 55 dB lähimmän asuinkiinteistön luona. Meluhaittoja vähennetään pyrkimällä ajoittamaan meluisimmat työt päiväaikaan.

Toiminnan ja sen vaikutusten tarkkailu

Hakemusasiakirjoissa on esitetty valtioneuvoston asetuksen (179/2012) 25 §:ssä edellytetyt tiedot jätteen käsittelyn seurannasta ja tarkkailusta. Vastaanotettavat kuormat punnitaan ja jätteiden laatu tarkastetaan. Vastaanotetuista jätteistä pidetään kuormakohtaista kirjanpitoa. Mikäli kuormien seassa todetaan vaarallisia jätteitä tai muita jätteitä, joita alueelle ei saa ottaa vastaan, kerätään kyseiset jätteet erilleen ja toimitetaan luvanvaraiselle vastaanottolaitokselle jatkokäsittelyyn.

Alueen yleistä siisteyttä valvotaan silmämääräisesti. Ympäristöön levinneet roskat ja mahdolliset koneiden öljyvuodot siivotaan pois välittömästi. Työkoneet tarkastetaan säännöllisesti öljyvuotojen ehkäisemiseksi.

Toiminnasta aiheutuvaa pölyämistä estetään kastelulla, harjaamisella ja suolaamisella. Mikäli sääolosuhteet ovat sellaiset, että pölyämistä ei voida estää em. toimenpiteillä, toiminta keskeytetään.

Ympäristölupaa valvovalle viranomaiselle toimitetaan vuosittain raportti edellisen vuoden toiminnasta.

Poikkeukselliset tilanteet ja niihin varautuminen

Hakemuksessa on esitetty arvio toimintaan liittyvistä tunnistetuista riskeistä. Kiireellisimpiä toimenpiteitä vaativat riskit liittyvät öljyvuotoihin ja tulipalovaaraa aiheuttaviin tekijöihin, jotka edellyttävät välittömiä toimenpiteitä. Öljyvuotojen torjuntaan varataan alueelle imeytysainetta. Työkoneiden tankkaukset tehdään pääasiassa alueen ulkopuolella kaupallisilla jakeluasemilla ja alueella tehtävät tankkaukset tai muut kemikaalien käsittelyt tehdään asfaltoidulla alueella, jolta mahdolliset vuodot on helppo imeyttää.

Palovaaran ehkäisemiseksi alueelle ja työkoneisiin varataan alkusammutuskalustoa. Työssä käytetään pääasiassa CE-merkittyjä koneita ja laitteita.

Roskaantumisen ehkäisemiseksi lajittelutoimintaa ei tehdä kovan tuulen aikana. Helposti tuulen mukana kulkeutuvat jätteet varastoidaan peitettyinä lavoilla.

Paras käyttökelpoinen tekniikka (BAT) ja energiatehokkuus

Jätteenkäsittelyasemalla tehtävällä jätteiden lajittelulla parannetaan niiden uudelleenkäyttö- ja kierrätysmahdollisuuksia ja vähennetään loppusijoitukseen menevän jätteen määrää. Jätteiden siirtokuormaus pienemmistä kuorma-autoista suurempiin mahdollisimman lähellä jätteiden syntypaikkaa edustaa ympäristön kannalta parasta käytäntöä.

Toiminnan aiheuttamia päästöjä vähennetään ja energiatehokkuutta lisätään käyttämällä mahdollisimman uusia ja energiatehokkaita työkoneita ja sähkölaitteita.

Lupahakemuksen käsittely

Lupahakemuksen vireilläolosta on tiedotettu Helsingin kaupungin ilmoitustaululla ja verkkosivuilla 20.11. – 19.12.2018 olleella kuulutuksella sekä kirjeellä asianosaisille ja Hermanni-Vallila -seura ry:lle. Hakemuksesta ei jätetty kuulutusaikana kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle muistutuksia eikä mielipiteitä.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää myöntää Vaihtolavacom Oy:lle ympäristönsuojelulain 27 §:n mukaisen ympäristöluvan rakennus- ja purkujätteen vastaanotto- lajittelu- ja siirtokuormaustoiminnalle hakijan antamien selvitysten mukaisesti ja seuraavin lupamääräyksin.

Toiminta:

1. Ympäristölupa myönnetään kohdassa ”toiminnan kuvaus” mainittujen jätteiden käsittelyyn, johon kuuluvat vastaanotto, välivarastointi, pienimuotoinen lajittelu sekä kuormaus jatkokäsittelyyn kuljetusta varten.

Muiden kuin edellä mainittujen jätteiden vastaanotto alueelle on kielletty, kuten myös edellä mainitusta poikkeava käsittely. Jätteen laadun toteamiseksi kuormat on tarkastettava silmämääräisesti ennen niiden kippaamista kentälle. Jos alueelle tuodussa kuormassa on muuta jätettä kuin, mitä alueelle on sallittua tuoda, kuorma on palautettava lähettäjälle tai ohjattava sellaiseen vastaanottopaikkaan, jolla on lupa vastaanottaa kuorman sisältämää jätettä. (YSL 52 ja 58 §)

2. Vastaanotettavan ja käsiteltävän hyödyntämiskelpoisen betoni- ja tiilijätteen (jätetunnukset 17 01 01, 17 01 02, 17 01 03, 17 01 07) määrä saa olla enintään 30 000 tonnia vuodessa ja suurin kerrallaan varastoitava määrä 1000 tonnia. Muiden vastaanotettavien jätteiden määrä saa olla enintään 19 900 tonnia vuodessa ja suurin kerrallaan varastoitava määrä 350 tonnia.

Edellä mainittujen kerrallaan varastoitavien jätteiden määrien täyttyessä alueelle ei saa vastaanottaa uutta jätettä ennen kuin varastointimäärät saadaan jätteen edelleen toimitusten myötä pysymään luvallisella tasolla. (YSL 52 ja 58 §)

3. Toimintaa saa harjoittaa päivittäin klo 7.00 - 22.00. (YSL 52 §)

Jätteiden käsittely:

4. Hyötykäyttökelpoiset jätteet on mahdollisuuksien mukaan kerättävä erilleen ja toimitettava edelleen ensisijaisesti uudelleenkäyttöön tai toissijaisesti kierrätykseen tai, mikäli se ei ole mahdollista, hyödynnettäväksi energiana (etusijajärjestys). Alueelta pois kuljetettavat jätteet tulee toimittaa sellaisiin vastaanottopaikkoihin, joilla on voimassa olevat ympäristöluvat tai vastaavat luvat kyseisen jätteen vastaanottamiseen tai hyödyntämiseen. (YSL 52, 58 ja 116 §, JäteL 8 §)

5. Mahdolliset kuormien mukana alueelle tulevat vähäiset määrät sellaista jätettä, jota alueelle ei ole lupa ottaa vastaan, tulee erotella ja varastoida jätteen laadun edellyttämällä tavalla ja toimittaa ensi tilassa jätteen laadun mukaisiin vastaanottopaikkoihin. Nestemäiset vaaralliset jätteet tulee säilyttää ennen niiden pois kuljettamista lukitussa tilassa siten, että ne eivät vuototilanteessa pääse ympäristöön. (YSL 52 ja 58 §, JäteL 15 §)

6. Alueelle vastaanotettavista ja edelleen luovutettavista rakennus- ja purkujätteistä sekä jatkokäsittelyyn toimitettavista vaarallisista jätteistä tulee laatia jätelain 121 §:n mukaiset siirtoasiakirjat, joiden tulee olla tarvittaessa lupaviranomaisen tarkastettavissa. (YSL 52 ja 58 §, JäteL 121 §, VNA 179/2012 24 §)

7. Jätteitä kuljettavien yritysten tulee olla hyväksyttyjä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten ylläpitämään jätehuoltorekisteriin. (JäteL 94 §)

Ympäristöhaittojen ehkäisy:

8. Toiminnan aiheuttama keskiäänitaso (LAeq) lähimpien asuinrakennusten ulkopuolella ei saa ylittää 55 dB:ä. (YSL 52 §)

9. Kuorma-autoliikenteestä sekä jätteiden kuormauksesta ja lajittelusta aiheutuvan pölyämisen estämiseksi ajoväylät ja jätekasat on pidettävä mahdollisimman pölyämättöminä tarvittaessa esimerkiksi kastelemalla tai suolaamalla. Toiminta tulee tarvittaessa keskeyttää, mikäli se pölyntorjuntatoimenpiteistä huolimatta aiheuttaa merkittävää pölyhaittaa. Kuormat on tarvittaessa peitettävä niin, ettei kuljetuksista aiheudu pölyämistä tai roskaantumista. (YSL 52 §, JäteL 72 - 73 §)

10. Toimintaa on harjoitettava siten, ettei siitä aiheudu ympäristön roskaantumista. Jätekasojen korkeus ei saa ylittää aluetta ympäröivän aidan korkeutta. Alueelta ympäristöön levinneet jätteet tulee siivota välittömästi. (YSL 52 ja 58 §, JäteL 13, 72 - 73 §)

11. Alueelle mahdollisesti tuotava polttonestesäiliö tulee sijoittaa mahdollisimman etäälle liikenne- ja työskentelyalueista, jotta säiliön vaurioitumisen vaara on mahdollisimman pieni. Säiliön tulee olla kaksivaippainen tai suoja-altaalla varustettu. (YSL 52 §)

Poikkeustilanteet:

12. Vahinko- tai onnettomuustilanteessa maahan päässeet vaaralliset kemikaalit on kerättävä välittömästi talteen. Vahinkotapausten varalta toiminnanharjoittajalla on oltava imeytysainetta ja kalustoa vuotojen keräämiseksi. Häiriötilanteista tai onnettomuuksista, kuten öljyvuodoista, joissa syntyy päästöjä maaperään tai vesistöön tai muuta ympäristön pilaantumisen vaaraa, sekä muista poikkeavista tilanteista on ilmoitettava viipymättä ympäristönsuojeluyksikölle ja pelastuslaitokselle. Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi ilmoituksen johdosta antaa määräyksiä, jotka ovat tarpeen ympäristön pilaantumisen estämiseksi tai maaperän puhdistamiseksi. (YSL 52, 58 ja 134 §)

Kirjanpito ja raportointi:

13. Toiminnasta on pidettävä kirjaa tarkkailusuunnitelman mukaisesti ja ympäristönsuojeluyksikölle tulee toimittaa vuosittain maaliskuun loppuun mennessä kirjallinen raportti, joka sisältää ainakin seuraavat edellistä toimintavuotta koskevat tiedot:

- vastaanotettujen jätteiden määrät ja jätenimikkeet

- edelleen toimitettujen jätteiden määrät jätenimikkeittäin ja toimituspaikoittain eriteltyinä

- tiedot merkittävistä häiriötilanteista (onnettomuudet, jätteen enimmäisvarastointimäärän ylitykset) ja niihin liittyneistä toimenpiteistä. (JäteL 118, 121 - 122 §)

Toiminnan muuttaminen ja lopettaminen:

14. Toiminnan tai toiminnanharjoittajan muutoksista ja toiminnan lopettamisesta tulee ilmoittaa ympäristönsuojeluyksikölle. Toiminnan olennaiseen muuttamiseen on oltava lupa.

Ennen toiminnan loppumista ympäristönsuojeluyksikölle on esitettävä selvitys toiminta-alueen ja sen ympäristön jälkihoidosta ja kunnostustarpeesta. Selvityksen perusteella kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto voi antaa määräyksiä toiminta-alueen kunnostamisesta. (YSL 29, 52, 72, 73 ja 170 §)

Vakuus:

15. Vaihtolavacom Oy:n tulee asettaa ennen tämän päätöksen mukaisen toiminnan aloittamista Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan ympäristöpalveluille aiemmin määrätyn, yhteensä 5.000,00 euron vakuuden lisäksi 48.000,00 euron suuruinen lisävakuus asianmukaisen jätehuollon varmistamiseksi toiminnan loppuessa kyseisessä toimipisteessä. (YSL 59 - 61 §)

Perustelut

Yleisperustelut

Vaihtolavacom Oy:n jätteenkäsittelyaseman toiminta lupahakemuksessa annettujen selvitysten sekä lupamääräysten mukaisesti täyttää toiminnan ympäristönsuojelulain mukaiset edellytykset. Toiminnasta ei aiheudu terveyshaittaa, merkittävää ympäristön pilaantumista tai sen vaaraa, pohjaveden tai maaperän pilaantumista, erityisten luonnonolosuhteiden huonontumista, roskaantumista tai kohtuutonta rasitusta naapureille. Toiminnanharjoittajalla on toimintaan riittävä asiantuntemus.

Lupamääräysten perustelut

1. Toiminnanharjoittaja on hakenut lupaa määräyksen mukaiseen jätteiden käsittelyyn eikä lupa oikeuta muunlaisen jätteen vastaanottoon tai muuhun käsittelyyn.

2. Alueella käsiteltävien ja varastoitavien jätteiden määrä on tarpeen määritellä luvan käsittelevän viranomaisen toimivallan mukaan, suurten jätevarastojen syntymisen ehkäisemiseksi ja siitä seuraavien ympäristöhaittojen välttämiseksi.

3. Toiminta-aikaa on rajoitettu, jotta ympäristöön ei aiheudu meluhaittaa yöaikaan.

4. Erilaisten jätteiden jatkokäsittelystä ja hyödyntämisestä on tarpeen antaa määräyksiä ympäristöhaittojen välttämiseksi.

5. Alueelle saattaa kuormien seassa kulkeutua pieniä määriä muita jätteitä, joiden säilytystä ja jatkokäsittelyä koskien on tarpeen antaa määräyksiä.

6. Siirtoasiakirjamenettelyllä voidaan varmistaa, että käsitellyt jätteet ovat tämän ympäristöluvan mukaisia ja että ne on toimitettu luvallisiin vastaanottopaikkoihin.

7. Jätettä saavat ammattimaisesti kuljettaa vain jätehuoltorekisteriin hyväksytyt toiminnanharjoittajat.

8. Määräys on tarpeen toiminnasta aiheutuvien meluhaittojen ehkäisemiseksi.

9. Pölynsidontatoimenpiteillä vähennetään asemalle tulevasta liikenteestä ja jätteiden käsittelystä aiheutuvia pölyhaittoja erityisesti kuivina aikoina.

10. Jätekasojen enimmäiskorkeus on tarpeen määritellä jätteiden ympäristöön leviämisen ehkäisemiseksi. Roskaantumisen aiheuttaja on velvollinen siivoamaan roskaantuneen alueen.

11 - 12. Määräykset ovat tarpeen maaperän pilaantumisen estämiseksi.

13. Kirjanpito ja raportointi ovat tarpeen toiminnan valvontaa varten.

14. Tiedot ovat tarpeen mahdollisten ympäristön pilaantumisen estämistä tai jätehuoltoa koskevien määräysten antamiseksi.

15. Jätteenkäsittelytoiminnan vakuus asetetaan asianmukaisen jätehuollon, tarkkailun ja toiminnan lopettamisessa ja sen jälkeen tarvittavien toimien varmistamiseksi. Vakuuden suuruus on arvioitu alueella kerrallaan varastoitavan jätemäärän kuormauksen, poiskuljetuksen sekä alueen siistimisen aiheuttamista kustannuksista, ottaen huomioon toiminnalle aiemmin määrätty vakuus.

Luvan voimassaolo

Lupa on voimassa toistaiseksi. Lupa raukeaa, jos maanomistaja Helsingin kaupunki irtisanoo vuokrasopimuksen tai toiminta-alueella aletaan toteuttaa uuden asemakaavan mukaisia maankäytön muutoksia.

Jos asetuksella annetaan lupaan sisältyviä määräyksiä ankarampia säännöksiä tai luvasta poikkeavia säännöksiä luvan voimassaolosta tai tarkistamisesta, on asetusta luvan estämättä noudatettava. (YSL 70 §)

Lupapäätöksen muuttamisen ja peruuttamisen perusteista on säädetty ympäristönsuojelulain 89 ja 93 §:ssä.

Päätöksen täytäntöönpano

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää määrätä, että päätöksen mukainen toiminta voidaan muutoksenhausta huolimatta aloittaa lupapäätöstä noudattaen ennen kuin päätös on tullut lainvoimaiseksi, jos hakija asettaa 1.3.2019 mennessä 48.000,00 euron suuruisen lisävakuuden ympäristön saattamiseksi ennalleen lupapäätöksen kumoamisen tai lupamääräysten muuttamisen varalle. (YSL 199 §)

Määräystä annettaessa otetaan huomioon, että kyseessä oleva toiminnan muutos ei lisää merkittävästi toiminnan tuottamaa ympäristökuormitusta eikä siitä voi aiheutua pysyvää ympäristön pilaantumista. Toiminnan kestoaika on sidottu alueen maankäytön muutoksen aikatauluihin. Toiminnan aloittaminen ei tee muutoksenhakua hyödyttömäksi.

Vielä kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää määrätä, että lupapäätöksen tullessa lainvoimaiseksi mainittu 48.000,00 euron lisävakuus muutetaan lupamääräysten kohdassa 15 määrätyksi ympäristönsuojelulain 59 §:n mukaiseksi vakuudeksi. (YSL 59 ja 199 §)

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 1, 5, 6 - 8, 16, 17, 27, 29, 34, 43, 44, 48, 49, 52, 58 - 62, 66, 70, 83 - 85, 87, 89, 93, 94, 116, 170, 172, 190, 198, 199 ja 205 §

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014) 2, 6, 11, 13 – 15 ja 20 §

Jätelaki (646/2011) 8, 12, 13, 15, 72, 73, 94, 118, 120, 121, 122 ja 141 §

Valtioneuvoston asetus jätteistä (179/2012) 24 ja 25 §

Käsittelymaksu ja sen määräytyminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 24.11.2017 (88 §) hyväksymän taksan mukainen ympäristöluvan muutoshakemuksen käsittelymaksu on 2.205,00 euroa. Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalveluliikelaitoksesta.

Lupapäätöksen antaminen ja siitä tiedottaminen

Päätöksestä kuulutetaan julkisesti Helsingin kaupungin ilmoitustaululla 15.2.2019 osoitteessa Pohjoisesplanadi 11 - 13. Päätös annetaan julkipanon jälkeen 18.2.2019, jolloin sen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon. Päätös julkaistaan internetissä. Tämä päätös on lainvoimainen valitusajan jälkeen, mikäli päätöksestä ei valiteta.

Päätös korvaa ympäristölautakunnan 13.1.2015 (16 §) Kuusakoski Oy:lle myöntämän ympäristöluvan, jonka nykyinen haltija on Vaihtolavacom Oy.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 06.02.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös saattaa koskea
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon silloin, kun se on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65100 VAASA
Puhelinnumero:
029 56 42780

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Vaasan hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700
 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15-16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Ask for more info

Petri Puttonen, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32009

petri.puttonen@hel.fi

Attachments

1. Ympäristöluvan muutoshakemus, kyläsaari
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.