Lausunto ympäristöministeriölle rakennusten elinkaaren hiilijalanjäljen arviointimenetelmästä

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-012103
More recent handlings
§ 11

Lausunto ympäristöministeriölle rakennusten elinkaaren hiilijalanjäljen arviointimenetelmästä

Helsinki Mayor

Päätös

Pormestari antoi ympäristöministeriölle seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupungin ilmastotavoitteena on hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä ja välitavoitteena 60% päästövähennys vuoteen 2030 mennessä. Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi 10.12.2018 (809 §) päästövähennysohjelman, jonka avulla päästään tavoitteisiin.

Helsinki on yhdessä Tampereen ja Turun kaupunkien kanssa kehittämässä rakennusten hiilijalanjäljen arviointia mm. 6Aika-rahoitteisessa EKAT-hankkeessa (Energiaviisaat kaupungit). Lisäksi Helsinki on osallistunut EU:n Level(s)-indikaattorien testaamiseen, jossa on testattu uudisrakennusten hiilijalanjäljen laskentaa.

Rakennusten hiilijalanjäljen arvioinnin ja rakennustyyppikohtaisten päästörajojen on suunniteltu tulevan osaksi Suomen rakennusmääräyksiä 2020-luvulla. Tästä syystä ehdotettu laskentamenetelmä ajoittuu rakennuslupavaiheeseen, jossa rakennuksen suunnittelu on jo niin pitkällä, että esimerkiksi ns. määräluettelot rakennusmateriaaleista ovat saatavilla.

Kaupunki katsoo, että hiilijalanjäljen laskenta on tarpeellinen, jotta nähdään, miten rakennuksen suunnittelu on onnistunut suhteessa kansallisiin ja kaupunkien omiin ilmastotavoitteisiin. Laskennalla ei kuitenkaan voida enää vaikuttaa rakennuksen suunnitteluun, sillä kaikki merkittävät hiilijalanjälkeen vaikuttavat päätökset on jo tehty.

EKAT-hankkeessa ollaan kehittämässä hiilijalanjäljen ja elinkaarikustannusten laskentaa, jota voidaan käyttää vertailevana ja ohjaavana työkaluna rakennuksen suunnitteluvaiheessa. Markkinakartoitus alan palveluntuottajien kanssa on tarkoitus järjestää alkuvuonna 2019. Kaupungit tekevät kehitystyössä mielellään yhteistyötä myös ympäristöministeriön ja valtion ympäristöhallinnon kanssa.

Alla yksityiskohtaisia kommentteja lausunnolla olevasta arviointimenetelmästä:

2.1.3.

Arviointijaksoina on esitetty asuinrakennuksille 75 vuotta ja muille rakennuksille 50 vuotta. Helsingissä asuinrakennuksille tavoitellaan kuitenkin jo 100 vuoden käyttöikää samoin kuin kaupungin palvelurakennusten rungoille. Laskennassa tulee voida asettaa rakennukselle oma käyttöikätavoite vakioidun käyttöiän sijaan.

2.1.4.

Toiminnallinen yksikkö, eli lämmitetty nettoala, tulee määritellä tarkemmin. Vertailtavuuden vuoksi on selkeämpää, jos ns. puolilämpimät tilat otetaan laskentaan mukaan, sillä ne ovat myös mukana hiilijalanjäljen laskennassa käytettävässä ostoenergiankulutuksessa. Toisaalta kylmien tilojen rakennusmateriaalien hiilijalanjälki on laskennassa mukana, joten on johdonmukaista sisällyttää ne toiminnalliseen yksikköön.

2.2.

Eri arviointivaihtoehtojen (yksinkertaistettu ja tarkennettu) tarkoitus jää hieman epäselväksi, sillä yksinkertaistetussakin menetelmässä tarvitaan kattavat määräluettelot, jotka eivät yleensä ole käytettävissä suunnitteluvaiheessa. Jos tarkennettu menetelmä on tarkoitettu kehityshankkeille, se tulee selventää menetelmän kuvauksessa.

Kuva 5

Energiaselvitys lähtötietona viittaa siihen, että tarvitaan muutakin tietoa kuin E-lukulaskenta. E-lukulaskentaan sisältyy kuitenkin kaikki hiilijalanjälkilaskennan kannalta oleellinen rakennuksen energiatieto, joten sen tulee riittää.

2.3.

Käytetyt epävarmuuskertoimet eivät käy ilmi ehdotuksesta, ja ne tulee selventää kuvauksessa.

3.1.3.

Rakennustyömaan ylijäämämateriaaleille on hyödyllistä laskea myös ns. vakiokerroin, sillä niitä on suunnitteluvaiheessa vaikea arvioida.

3.2.

Kappaleen otsikoinnissa tulee olla elinkaaren vaihe samaan tapaan kuin kappaleessa 3.1.

3.2.2.

Ostoenergian tarve on syytä määritellä tarkemmin. On perusteltua sisällyttää siihen myös käyttäjien ns. laitesähkön kulutus, joka sisältyy myös E-luvun laskentaan.

3.2.3.

Tarkennetussa menetelmässä on hankalaa arvioida korjausten ja vaihtojen hiilijalanjälki vielä rakennuslupavaiheessakaan, koska tulevat korjaukset ovat harvoin tiedossa siinä vaiheessa. Toisaalta suunnittelun ohjeistukseen tulee sisällyttää pitkän tähtäimen suunnitelman laatiminen, jotta korjausten arviointi on mahdollista.

3.3.

Samoin kuin edellä, tarkennetussa menetelmässä oleva purkutöiden laskeminen laskentaa tehtäessä on pelkkä arvaus, sillä purkusuunnitelmaa ei silloin vielä ole olemassa.

4.2.

Uudelleenkäytön ja kierrätyksen hiilikädenjäljen laskenta on epäselvästi kuvattu ja vaatii täsmentämistä.

Liite 3

Kaukolämmön päästökertoimina tulee laskennassa voida käyttää kansallisen kertoimen lisäksi myös paikallisia päästökertoimia. Kansallisen kertoimen käyttö mahdollistaa rakennusten vertailun sijainnista riippumatta, mutta paikallisen kertoimen käyttö tuottaa oikeamman arvion todellisesta hiilijalanjäljestä. Esimerkiksi Helsingin päästötavoitteiden mukaisesti laskettu kaukolämmön paikallinen päästökerroin vuodelle 2035 on vain 49 g CO2 e/ kWh. Lisäksi liitteessä esitetyt kaukolämmön kertoimet eivät ole valtion energia- ja ilmastostrategian eikä esitetyn kivihiilikiellon kanssa linjassa, joten niitä tulee arvioida uudelleen kansallisten tavoitteiden näkökulmasta.

Lisäksi kuvauksessa kerrotaan, että rakennusmateriaalien ja -töiden, kuljetusten sekä jätteenkäsittelyn päästökertoimet tullaan julkaisemaan. Tietojen julkaiseminen on erittäin tarpeellista, sillä julkista tietokantaa ei tällä hetkellä ole saatavilla, ainakaan Suomessa. Tietokannan tulee sisältää mahdollisuuksien mukaan myös valmistajakohtaisia päästökertoimia, sillä eri tuotantomenetelmillä valmistettujen tuotteiden päästökertoimissa voi olla huomattaviakin eroja.

This decision was published on 17.01.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Anna Villeneuve, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36045

anna.villeneuve@hel.fi

Decisionmaker

Jan Vapaavuori
pormestari

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.