Suutarilaan tulevan lisätilapaviljongin tarveselvityksen hyväksyminen ja kasvatus- ja koulutuslautakunnan lausunto hankesuunnitelmasta

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-012785
More recent handlings
§ 51
This decisionmaker is no longer active

Suutarilan ala-asteen lisätila, hankesuunnitelman hyväksyminen

Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö

Päätös

Rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö päätti hyväksyä Suutarilan ala-asteen lisätilan 5.12.2018 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 237 brm² ja rakennuskustannusten enimmäishinta on 715 600 euroa kustannustasossa 5 / 2018 ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.

Päätöksen perustelut

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan mukaan esikoulutilojen tarve on alueella lisääntynyt merkittävästi viime vuosina. Palveluiden tarvetta kasvattaa syksystä 2018 lukien myös Helsingin järjestämä maksuton varhaiskasvatus 5-vuotiaille lapsille.

Alueen päiväkotien nykyisiin tiloihin ei ole mahdollista lisätä uusia esikoulukotiryhmiä, joten tarvitaan kiireellisesti uutta tilaa esikoulutoiminnalle. Paviljonkirakennuksen sijoittaminen olemassa olevan toiminnan välittömään läheisyyteen tuo monipuolisia synergiaetuja toiminnan järjestelyiden osalta.

Kustannusarvion 13.12.2018 mukaan on Suutarilan peruskoulun lisätilojen arvonlisäveroton kokonaiskustannusarvio 715 600 euroa.

Kustannusarvio sisältää rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, toteutuksen eli oston, maanrakennustyöt, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat sekä lisä- ja muutostyövarauksen.

Lausunnot

Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.

Hankkeen laajuus

Rakennuksen laajuus on 237 brm², 207 htm², 193 hym²

Rahoitus

Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman kohdasta TA 8020102

Vuokravaikutus

Hankkeen arvioitu tilakustannus on tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan määritelty.

Siirtokelpoisen rakennuksen pääomavuokra on 22 188 euroa / vuosi eli 
8,93 euroa / htm² / kk ja vuokra-aika on 20 vuotta. Perustamiskustannusten perusteella laskettu lisävuokra on 37 728 euroa / vuosi eli sen vaikutus kuukausivuokraan on 15,19 euroa / htm² / kk. Tämän lisävuokran maksuaika on 10 vuotta. Lisäksi rakennuksen ylläpitovuokra on 
14 304 euroa / vuosi eli 5,76 euroa / htm² / kk. Näin tilakustannus on aluksi yhteensä 29,88 euroa / htm² / kk (6 185 euroa / kk) ja sen jälkeen 14,69 euroa / htm² / kk (3 041 euroa / kk).

Aikataulu ja toteutus

Hankesuunnitelma 08/2018, rakentamisen valmistelu 06/2018, rakentaminen 06 / 2018 -12 / 2018

This decision was published on 18.12.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jari Miettinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 76399

jari.miettinen@hel.fi

Ari Hulkkonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 27925

ari.hulkkonen@hel.fi

Attachments

2. 2821U20097 Suutarilan aa Väistö UKA131218

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.