Lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle raskaan liikenteen taukopaikoista MAL-prosessissa

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-012855
More recent handlings
§ 26

Lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle raskaan liikenteen taukopaikoista MAL-prosessissa

Helsinki Mayor

Päätös

Pormestari päätti antaa Uudenmaan ELY-keskukselle raskaan liikenteen taukopaikat MAL-prosessissa seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupungin kannalta uusien raskaan liikenteen taukopaikkojen toteuttaminen Helsingin seudulle on erittäin tärkeää. Asia on erittäin tärkeä sekä elinkeinoelämän kuljetusten, että pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmän toimivuuden näkökulmasta. Helsingin kaupungin alueelle saapuvat mm. kauppojen jakelukuljetukset, rakennustyömaiden kuljetukset ja sataman kuljetukset, tarvitsevat kaikki taukopaikkoja ja kuljettajapalveluja. Tarjolla on nykyisin liian vähän paikkoja ja suuri osa niistäkään ei ole lainkaan tarkoitettu raskaalle kalustolle.

Raskaan liikenteen taukopaikoista valmistuneessa selvityksessä esitetty taukopaikkojen toteuttamisen kustannus- ja vastuunjakomalli on Helsingin kaupungin mielestä kannatettava. Taukopaikkojen toteuttaminen on ensisijaisesti valtion vastuulla, sillä lepoaikavaatimukset tulevat lainsäädännöstä. Tämä tulisi tuoda raportissa tarpeiden kuvauksessa vielä vahvemmin esiin. Kuntien ja valtion yhteinen sitoutuminen esityksessä ehdotettuun kustannus- ja vastuunjakomalliin tulee kirjata MAL-sopimukseen ja etsiä liiketaloudellisesti kannattava toteutuskonsepti palvelukokonaisuudelle. Kuntien halukkuutta sitoutua sopivan paikan löytämiseen ja vahvemmin edistää taukopaikan toteutumista voisi lisätä sopimalla samalla, millä muulla tavoin valtio edistää seudun liikennejärjestelmän kehittämistä.

Vastaukset lausuntopyynnön ennakkokysymyksiin:

- Mitä edustamasi organisaatio voi tehdä taukopaikkojen puutteesta johtuvien ongelmien ratkaisemiseksi?

Helsingin kaupungin alueella ei ole raskaan liikenteen taukopaikoiksi soveltuvia alueita MAL sopimuskaudella 2020-2023. Raskaan liikenteen kannalta Helsinki ei ole automatkan osalta läpikulkupaikka vaan määränpää. Tauko on perusteltua hoitaa automatkan aikana tiiviin kaupunkirakenteen ulkopuolisilla, mutta liikenteellisesti sopivilla alueilla. Helsingin kaupunki voi osallistua seudulle toteutettavien taukopaikkojen toteutukseen selvityksessä esitetyllä kustannusjaolla. Helsingissä Vuosaaren sataman alueella on nyt ja myös tulevaisuudessa raskaan liikenteen väliaikaiseen pysäköintiin tarkoitettuja paikkoja satamaan saapuvan raskaan liikenteen tarpeisiin.

- Jos uusia taukopaikkoja ei rakenneta, miten näette asian vaikuttavan organisaationne toimintaan ja seudun liikennejärjestelmään?

Helsingissä rakennetaan hyvin paljon ja rakennustyömaiden logistiikka edellyttää, että raskaalle liikenteelle on riittävästi keskitettyjä taukopaikkoja seudun valtaväylien varrella. Länsisatamaan saapuvan raskaan liikenteen tilanne vaikeutuu, jos taukopaikkoja ei lisätä seudulla. Helsingin Länsisatamassa sijaitseva nykyinen tilapäinen rekkaparkki poistuu, kun Jätkäsaaren rakentaminen etenee. Rekkojen pysäköinti katujen varsilla ja kielletyillä paikoilla voi lisääntyä. Tilanne voi johtaa ajo- ja lepoaikasäädösten rikkomiseen, ja väsyneiden kuljettajien aiheuttamien liikenneonnettomuuksien lisääntymiseen.

- Onko raportin luvussa 4 esitetty taukopaikkainvestointien kustannusjakomalli toimiva? Minkä tahon (kunnat, valtio, palveluntuottaja tai muu rahoittaja) tulisi vastata seuraavista tehtävistä:

• pysäköintialueen ylläpito ja hoito

• kuljettajapalveluiden järjestämiseen liittyvien rakennusten rakentaminen ja omistus

• palveluntuottajan kilpailuttaminen ja sopimukset

Helsingin kaupungin mielestä selvityksessä esitetty kustannusjakomalli on hyväksyttävissä, sillä varauksella, että kaupungin ulkopuolisiin taukopaikkojen toteuttamiseen liittyviin kadunrakentamiskustannuksiin tai taukopaikan ylläpitoon liittyviin kustannuksiin Helsinki ei voi osallistua.

Yksityisen palvelutuottajan ja/tai valtion tulisi vastata pysäköintialueen ylläpidosta ja hoidosta.

Valtion tai yksityisen toimijan tulisi vastata kuljettajapalveluiden järjestämiseen liittyvien rakennusten rakentamisesta ja omistuksesta. Jos valtio on omistajana, se voi tarvittaessa vuokrata tilat yksityisille toimijoille. Valtion tulisi vastata palveluntuottajan kilpailuttamisesta ja sopimusten hallinnasta.

- Mikä tai mitkä seuraavista tunnistetuista taukopaikka-alueista olisi/olisivat soveltuvimmat toteutettavaksi MAL sopimuskaudella 2020-2023 tai onko organisaatiollasi esittää muita soveltuvia alueita?

• Turunväylä/ Espoo

• Keimola/ Vantaa

• Lentoasema/ Vantaa

• Koivukylänväylä/ Vantaa

Kaikki esitetyt taukopaikka-alueet sopivat Helsingille. Olisi toivottavaa, että paikkoja rakennetaan seuraavalla MAL-kaudella enemmän kuin yksi ja tulevaisuudessa varauduttaisiin kaikkiin näihin paikkoihin. Suunnitteluvalmius tulee ainakin olla useammasta kohteesta. Helsingin kaupungin alueella ei ole raskaan liikenteen taukopaikoiksi soveltuvia alueita MAL sopimuskaudella 2020-2023.

This decision was published on 12.02.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Markku Riekko, vs. hankepäällikkö, puhelin: 09 310 39900

markku.riekko@hel.fi

Decisionmaker

Jan Vapaavuori
pormestari