Asunnottomien palveluasumisen suorahankinta Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n Auroratalosta
Asunnottomien palveluasumisen suorahankinta Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n Auroratalosta
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Mari Rantasen ehdotuksesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää hyväksyä asunnottomien palveluasumisen suorahankinnat Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n Auroratalosta 31 helsinkiläiselle asiakkaalle. Suorahankinnat tehdään yksilöllisinä päätöksinä hankintalain 110 §:n mukaisesti, koska pitkäaikaisen asumispaikan ja hoitosuhteen vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta asiakkaiden kannalta.
Sopimukset laaditaan toistaiseksi voimassaolevina puolen vuoden irtisanomisajalla. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on nykyisellä asiakasmäärällä noin 1 000 000 euroa vuodessa, mutta kustannukset tulevat vähenemään asiakkaiden määrän vähentyessä.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät sopimukset sekä päättämään Helsingin kaupungin puolesta sopimusten irtisanomisesta ja purkamisesta.
Esitetty suorahankinta koskee vain niitä palveluasumisen asiakkaita, jotka ovat asuneet Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy:n Auroratalossa jo ennen vuotta 2015.
Sosiaali- ja terveysvirasto (nyk. sosiaali- ja terveystoimiala) kilpailutti asunnottomien asumis- ja tukipalvelujen hankinnan syksyllä 2014. Uudet sopimukset astuivat voimaan 1.1.2015. Kilpailutus toteutettiin yhdellä palveluluokalla. Aiemmin käytössä oli kolme palveluluokkaa, joista vaativinta hoitoa oli palveluasuminen. Palveluasuminen rajautui pois kilpailutuksesta, koska sosiaali- ja terveystoimialalla sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen palvelukokonaisuus vastaa nykyään ympärivuorokautisesta asumispalvelusta. Asiakkaiden siirto pois siitä yksiköstä, jossa he ovat pitkään ja vakiintuneesti asuneet, ei ole asiakkaiden edun mukaista. Näin ollen on perusteltua hankkia palvelu jäljellä olevalle 31 asiakkaalle suorahankintana. Uudet asiakkaat ohjautuvat kilpailutettujen palvelujen piiriin.
Hankintalain 110 § sallii suorahankinnan tekemisen seuraavasti: ”Hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan yksittäisissä tapauksissa tämän luvun mukaisissa sosiaali- ja terveyspalveluhankinnoissa, jos tarjouskilpailun järjestäminen tai palvelun tarjoajan vaihtaminen olisi ilmeisen kohtuutonta tai erityisen epätarkoituksenmukaista asiakkaan kannalta merkittävän hoito- tai asiakassuhteen turvaamiseksi.”
Hankinta on yksilöity liitteessä 1, joka on salassa pidettävä lain viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999) 24 § 1 momentin kohdan 25 mukaisesti. Työmäärän vähentämiseksi kyseiset yksilölliset suorahankintapäätökset on koottu muodollisesti yhteen asiakirjaan. Suorahankinnan perusteet on harkittu kunkin asiakkaan kohdalla yksilöllisesti ja asiakastietojärjestelmässä olevissa päätöksissä mainitaan kunkin asiakkaan kohdalla hankintalain 110 §:n täyttymisen perusteet.
This decision was published on 23.01.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Ilkka Paukkunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 662 4463
Taru Neiman, asumisen tuen päällikkö, puhelin: 09 310 43398