Helsingin kaupungin lausunto huoneistotietojärjestelmän laajentamisesta muihin hallintamuotoihin

For decisions released prior to 2019 a related decision heading is displayed for cases.
HEL 2018-013131
More recent handlings
§ 10

Helsingin kaupungin lausunto huoneistotietojärjestelmän laajentamisesta muihin hallintamuotoihin

Helsinki Mayor

Päätös

Pormestari antaa ympäristöministeriölle seuraavan lausunnon huoneistotietojärjestelmän laajentamisesta.

Vuoden 2019 alussa on otettu käyttöön sähköinen huoneistotietojärjestelmä. Huoneistotietojärjestelmän käyttöönotto tarkoittaa paperisista osakekirjoista luopumista asunto-osakeyhtiöissä. Osakkeisiin kohdistuvat oikeudet kirjataan jatkossa Maanmittauslaitoksen ylläpitämään osakehuoneistorekisteriin. Tällä uudistuksella on haettu niin tehokkuushyötyjä kuin pyritty parantamaan osakehuoneistoja koskevien tietojen saatavuutta ja luotettavuutta. Uuden järjestelmän myötä sähköisten palvelujen kehittäminen ja käyttöönotto helpottuu merkittävästi niin luotonannossa kuin asuntokaupassa sekä tuo osakkeiden omistus- ja panttaustiedot nykyistä helpommin ja keskitetysti niin asuntoyhtiöiden kuin kiinteistövälittäjien ja luottolaitosten käyttöön. Rekisteriin yhdistetään myös erilaissa viranomaisrekistereissä olevaa tietoa yhtiöistä, osakkeista ja huoneistoista.

Ympäristöministeriön tarkoituksena on selvittää, minkälaisia vaikutuksia huoneistotietojärjestelmän laajentamisella olisi siten, että asumisoikeusasunnot, asumisoikeus ja asumisoikeuden panttaus merkittäisiin huoneistotietojärjestelmään.

Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan järjestelmän laajentaminen koskemaan myös asumisoikeusjärjestelmää on tarkoituksenmukaista. On kuitenkin huomioitava, että koska asumisoikeuslaki rajoittaa asumisoikeuden luovuttamista, olisivat rekisteristä ja kirjaamisjärjestelmästä saatavat hyödyt todennäköisesti vähäisempiä kuin asunto-osakeyhtiöiden puolella. Asumisoikeuden panttauksen osalta kirjaamisjärjestelmä selkeyttäisi panttaustoimenpiteitä. Asuntotuotannon ja asuntojen omistuksen näkökulmasta olisi hyvä, jos asumisoikeuksien panttaukset näkyisivät huoneistotietojärjestelmässä. Esimerkiksi kun asumisoikeussopimus irtisanotaan, voitaisiin järjestelmästä suoraan tarkistaa, onko kohde pantattu, jolloin raha palautetaan pankille. Jos kohde ei ole pantattu, voidaan raha palauttaa suoraan asiakkaalle. Järjestelmän hyötynä olisi sähköisten palveluiden parantaminen ja hallinnollisten käytäntöjen tehostaminen.

Asumisoikeusjärjestelmän kehittämisen näkökulmasta olisi myös luontevaa saada valtakunnallista tietoa vaihtuvuuden määrästä sekä esimerkiksi puutteellisen kysynnän vuoksi vuokrattujen asuntojen määrästä ja ominaisuuksista. Yhtenäinen valtakunnallinen järjestelmä mahdollistaisi myös nykyistä paremmat mahdollisuudet saada ajantasaista tietoa asumisoikeusasumisen tilanteesta ja auttaisi kohdentamaan uudistuotantoa ja mahdollistaisi järjestelmän kehittämisen yhtenäisen rekisteritiedon pohjalta.

Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan järjestelmän laajentaminen vuokra-asumiseen ja vuokra-asuntoyhtiöihin ei ole tarkoituksenmukainen. Vuokraoikeuden rekisteröintiin ei liittyisi huoneiston hallintaan oikeuttavien osakkeiden rekisteröintiä vastaavia vaihdantaa ja panttausta palvelevia hyötyjä ja lisäksi vuokra-asumisessa vuokralaisten vaihtuvuus on merkittävästi suurempaa kuin asunto-osakeyhtiön osakkaiden vaihtuvuus, mikä johtaa siihen epäilykseen, että rekisteristä saatavat hyödyt jäisivät olemattomiksi tai vähäisiksi verrattuna siitä aiheutuvaan hallinnointityöhön ja kustannuksiin. Kaupungin näkemyksen mukaan maistraattiin tehtävä muuttoilmoitus on riittävä toimenpide. Järjestelmän laajentamista vuokra-asumiseen ei nähdä perusteltuna vuokralaisen, vuokranantajan eikä vuokrataloyhtiön näkökulmasta.

Helsingin kaupunki pitää tärkeänä, että jatkovalmistelussa kuntien ja asumisoikeusyhtiöiden asiantuntijuutta hyödynnetään. Johtuen lyhyestä lausuntoajasta muutoksen vaatimien tietojärjestelmien kustannustason selvittäminen ei ollut mahdollista. Valmistelun edetessä on tärkeää, että lisäkustannuksiin kiinnitetään huomiota sekä varataan riittävä aika siirtymän valmisteluun, jotta omakustannusperiaatteella toimivien yhtiöiden on mahdollista vastata tähän muutokseen mahdollisimman kustannustehokkaasti. Asumisoikeusasuminen on merkittävä hallintamuoto nimenomaan kohtuuhintaisen asumisen mahdollistajana kasvukeskuksissa ja siksi kustannustekijöitä tulee tarkastella huolellisesti.

This decision was published on 17.01.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Mari Randell, asunto-ohjelmapäällikkö, puhelin: 09 310 25823

mari.randell@hel.fi

Decisionmaker

Jan Vapaavuori
pormestari