Ympäristölupa, jätteenkäsittelylaitos, Akkutie 2a, DP Recycling Oy

HEL 2018-013459
More recent handlings
Case 4. / 59 §

Valitus Vaasan hallinto-oikeudelle DP Recycling Oy:n ympäristölupapäätöksestä

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto, joka toimii Helsingin kaupungin ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaisena päätti valittaa Vaasan hallinto- oikeudelle Etelä-Suomen aluehallintoviraston 6.3.2020 tekemästä päätöksestä nro 89/2020 Dnro ESAVI/26700/2018. Päätöksessä aluehallintovirasto myöntää jätteenkäsittelytoimintaa koskevan ympäristöluvan DP Recycling Oy:lle osoitteeseen Akkutie 2 a, 00770 Helsinki.

Vaatimukset Vaasan hallinto-oikeudessa

Ympäristö- ja lupajaosto vaatii aluehallintoviraston päätöstä kumottavaksi ja palautettavaksi uudelleen valmisteluun.

Perustelut

Ympäristö- ja lupajaosto on antanut asian käsittelyvaiheessa lupahakemuksesta lausunnon Etelä-Suomen aluehallintovirastolle, mutta katsoo, että päätöksessä ei ole riittävästi huomioitu lausunnossa esitettyjä seikkoja.

Toiminnanharjoittaja ei ole esittänyt selvityksiä siitä, miten ympäristöluvassa hyväksytyt jätemäärät pystytään käsittelemään, varastoimaan ja lastaamaan toimipaikan tiloissa. Liian suurista jätemääristä seuraa väistämättä luvatonta ja valvonnan kannalta hallitsematonta varastointia laitoksen ulkopuolella. Varastointiin tarvittavien tilojen lisäksi laitoksella on oltava riittävät tilat useiden erilaisten jätteiden käsittelyprosesseille, jätteiden siirtoihin ja lastaamiseen vaadittavat alueet sekä tulevan asiakasliikenteen (40-50 autoa päivittäin) että lähtevien kuormien vaatimat liikenneväylät. Päätöksessä on tilojen ahtaudesta huolimatta hyväksytty hakemuksessa esitetyt jätemäärät. Ympäristö- ja lupajaosto viittaa tämän osalta aiemmin annettuun lausuntoon ja liitteenä olevaan Ramboll Oy:n tekemään selvitykseen ”Varastoitavien jätemäärien tilantarpeen arviointi” (selvitys, laskentataulukko ja asemapiirros). Selvitys on tehty aluehallintoviraston päätöksessä hyväksyttyjen jätemäärien pohjalta maaliskuussa 2020.

Lupamääräykset 7-9 koskevat autojen purkutoimintaa ja lupamääräys 14 siihen liittyvää varastointia. Asemapiirroksessa ei kuitenkaan ole osoitettu paikkaa vastaanotettaville autoille, joita päätöksen mukaan saa tontilla olla kerrallaan 24 kappaletta. Vuosittain vastaanotettavien autojen lukumääräksi on arvioitu 700 kappaletta (1 000 t, a´1425 kg). Yhden auton paino on arvioitu keskimääräistä korkeammaksi, mikä voi johtaa siihen, että käytännössä 1000 tonnin vuosittaiseen vastaanottomäärään sisältyy enemmän kuin 700 ajoneuvoa. Päätöksestä ei myöskään ole huomioitu sitä, että purkutoiminnassa syntyville uudelleen hyödynnettäville varaosille on varattava säilytystilat. Toiminnassa on noudatettava valtioneuvoston asetusta romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa 123/2015 (lupamääräys 7). Asetuksen mukaan uudelleenkäyttöön soveltuvat romuajoneuvon osat on poistettava ennen ajoneuvojen kokoonpuristamista ja purkamistuotteet on varastoitava siten, että romuajoneuvon osia voidaan myös käyttää uudelleen (VNA 123/2015, 11 §). Näiden varaosien vaatimaa tilantarvetta ei ole huomioitu aluehallintoviraston päätöksessä. Ne eivät myöskään sisälly Ramboll Oy:n tekemään tilantarpeen arviointiin, koska kyse ei ole jätteiden varastoinnista.

Sähkö- ja elektroniikkaromun purkamiselle on osoitettu alue hallin sisällä, mutta tulevan tavaran ja kuljetusta odottavan tavaran varastoalueita ei ole osoitettu.

Aidan korkeudeksi on ilmoitettu kaksi metriä ja varastokasojen on arvioitu olevan aitaa korkeampia. Laitos sijaitsee Tattarisuontien ja Akkutien kulmassa. Tattarisuontie on jo nyt yksi teollisuusalueen pääväylistä ja jatkossa, kun Malmin lentokentän alueen rakentaminen etenee, tulee se olemaan keskeinen liikennereitti alueella. Akkutie 2 a (Tattarisuontie 7 b) tontin sivua pitkin kulkee kevyen liikenteen raitti. Lähimmät kerrostalot sijaitsevat reilun 300 metrin päässä laitokselta. Asuinalueelta ja Tattariharjunkadulta on Tattarisuontietä pitkin näköyhteys laitokselle. Päätöksessä ei ole huomioitu riittävästi varastoinnista aiheutuvaa mahdollista roskaantumista ja maiseman rumentumista. Alueella on muita jätteenkäsittelylaitoksia, joiden ympäristölupamääräyksissä on vaadittu, että varastokasat eivät saa ylittää ympäröivän aidan korkeutta. Tämä määräys on ympäristö- ja lupajaoston näkemyksen mukaan oltava myös DP Recycling Oy:n lupapäätöksessä.

Katalysaattoreiden purkamisesta syntyvän asbestipitoisen jätteen käsittelystä, varastoinnista ja luovuttamisesta ei ole annettu määräyksiä eikä osoitettu varastointitiloja. Hakemuksessa on mainittu myös sähkö- ja elektroniikkaromun purkamisesta syntyvä asbestipitoinen jäte.

Polttoaineen tankkauspaikka tulisi varustaa törmäyssuojalla, etenkin jos Akkutie 2a ja 2b tonttien välinen raja jätetään aitaamatta. Tankkauspaikka sijaitsee Akkutie 2 a ja 2 b tonttien yhteisellä piha-alueella.

Jätteenkäsittelylaitoksesta vastuussa olevalla hoitajalla tulee olla alan riittävä ammattitaito (lupamääräys 5).

Ympäristönsuojelulain (527/2011) 82 §:n mukaan perustilaselvitys on liitettävä lupahakemukseen. Ympäristö- ja lupajaosto katsoo, ettei aluehallintovirastolla ole voinut olla lain sallimaa mahdollisuutta siirtää vaatimusta perustilaselvityksen tekemisestä päätöksen lupaehtoihin (lupamääräys nro 20).

Edellä mainituista seikoista johtuen ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että DP Recycling Oy:n ympäristölupapäätöksen mukaisesta toiminnasta voi annetuista lupamääräyksistä huolimatta aiheutua ympäristön pilaantumisen vaaraa, yleisen viihtyvyyden vähentymistä ja terveyshaittaa. Päätöksessä ei ole riittävästi huomioitu jätelain yleistä velvollisuutta etusijajärjestyksestä eikä romuajoneuvoasetuksen 11 §:n velvoitetta uudelleenkäytettävien osien poistamisesta ja varastoinnista. Päätös on näistä seikoista johtuen kumottava ja palautettava uudelleen valmisteluun.

Direktiivilaitoksen lupaharkintaan koskevilta osin varataan tilaisuus täydentää vaatimuksen perusteluja.

Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto huomauttaa, että maaperän perustilaselvitys on toimitettava myös maanomistajalle (Helsingin kaupunki) ja ympäristönseuranta- ja -valvontayksikölle

Valitusoikeus

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolla on valitusoikeus Etelä-Suomen aluehallintoviranomaisen päätöksestä, sillä ympäristöluvanvaraisen toiminnan sijaintikunta on Helsinki.

Prosessiosoite

Helsingin kaupungin kirjaamo
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
sähköposti: helsinki.kirjaamo@hel.fi

Käsittely

Päivi Kippo-Edlund: Kpl 10 jälkeen lisätään uusi kpl: Ympäristönsuojelulain (527/2011) 82 §:n mukaan perustilaselvitys on liitettävä lupahakemukseen. Ympäristö- ja lupajaosto katsoo, ettei aluehallintovirastolla ole voinut olla lain sallimaa mahdollisuutta siirtää vaatimusta perustilaselvityksen tekemisestä päätöksen lupaehtoihin (lupamääräys nro 20).

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto, joka toimii Helsingin kaupungin ympäristönsuojelu- ja terveydensuojeluviranomaisena päättää valittaa Vaasan hallinto- oikeudelle Etelä-Suomen aluehallintoviraston 6.3.2020 tekemästä päätöksestä nro 89/2020 Dnro ESAVI/26700/2018. Päätöksessä aluehallintovirasto myöntää jätteenkäsittelytoimintaa koskevan ympäristöluvan DP Recycling Oy:lle osoitteeseen Akkutie 2 a, 00770 Helsinki.

Vaatimukset Vaasan hallinto-oikeudessa

Ympäristö- ja lupajaosto vaatii aluehallintoviraston päätöstä kumottavaksi ja palautettavaksi uudelleen valmisteluun.

Perustelut

Ympäristö- ja lupajaosto on antanut asian käsittelyvaiheessa lupahakemuksesta lausunnon Etelä-Suomen aluehallintovirastolle, mutta katsoo, että päätöksessä ei ole riittävästi huomioitu lausunnossa esitettyjä seikkoja.

Toiminnanharjoittaja ei ole esittänyt selvityksiä siitä, miten ympäristöluvassa hyväksytyt jätemäärät pystytään käsittelemään, varastoimaan ja lastaamaan toimipaikan tiloissa. Liian suurista jätemääristä seuraa väistämättä luvatonta ja valvonnan kannalta hallitsematonta varastointia laitoksen ulkopuolella. Varastointiin tarvittavien tilojen lisäksi laitoksella on oltava riittävät tilat useiden erilaisten jätteiden käsittelyprosesseille, jätteiden siirtoihin ja lastaamiseen vaadittavat alueet sekä tulevan asiakasliikenteen (40-50 autoa päivittäin) että lähtevien kuormien vaatimat liikenneväylät. Päätöksessä on tilojen ahtaudesta huolimatta hyväksytty hakemuksessa esitetyt jätemäärät. Ympäristö- ja lupajaosto viittaa tämän osalta aiemmin annettuun lausuntoon ja liitteenä olevaan Ramboll Oy:n tekemään selvitykseen ”Varastoitavien jätemäärien tilantarpeen arviointi” (selvitys, laskentataulukko ja asemapiirros). Selvitys on tehty aluehallintoviraston päätöksessä hyväksyttyjen jätemäärien pohjalta maaliskuussa 2020.

Lupamääräykset 7-9 koskevat autojen purkutoimintaa ja lupamääräys 14 siihen liittyvää varastointia. Asemapiirroksessa ei kuitenkaan ole osoitettu paikkaa vastaanotettaville autoille, joita päätöksen mukaan saa tontilla olla kerrallaan 24 kappaletta. Vuosittain vastaanotettavien autojen lukumääräksi on arvioitu 700 kappaletta (1 000 t, a´1425 kg). Yhden auton paino on arvioitu keskimääräistä korkeammaksi, mikä voi johtaa siihen, että käytännössä 1000 tonnin vuosittaiseen vastaanottomäärään sisältyy enemmän kuin 700 ajoneuvoa. Päätöksestä ei myöskään ole huomioitu sitä, että purkutoiminnassa syntyville uudelleen hyödynnettäville varaosille on varattava säilytystilat. Toiminnassa on noudatettava valtioneuvoston asetusta romuajoneuvoista sekä vaarallisten aineiden käytön rajoittamisesta ajoneuvoissa 123/2015 (lupamääräys 7). Asetuksen mukaan uudelleenkäyttöön soveltuvat romuajoneuvon osat on poistettava ennen ajoneuvojen kokoonpuristamista ja purkamistuotteet on varastoitava siten, että romuajoneuvon osia voidaan myös käyttää uudelleen (VNA 123/2015, 11 §). Näiden varaosien vaatimaa tilantarvetta ei ole huomioitu aluehallintoviraston päätöksessä. Ne eivät myöskään sisälly Ramboll Oy:n tekemään tilantarpeen arviointiin, koska kyse ei ole jätteiden varastoinnista.

Sähkö- ja elektroniikkaromun purkamiselle on osoitettu alue hallin sisällä, mutta tulevan tavaran ja kuljetusta odottavan tavaran varastoalueita ei ole osoitettu.

Aidan korkeudeksi on ilmoitettu kaksi metriä ja varastokasojen on arvioitu olevan aitaa korkeampia. Laitos sijaitsee Tattarisuontien ja Akkutien kulmassa. Tattarisuontie on jo nyt yksi teollisuusalueen pääväylistä ja jatkossa, kun Malmin lentokentän alueen rakentaminen etenee, tulee se olemaan keskeinen liikennereitti alueella. Akkutie 2 a (Tattarisuontie 7 b) tontin sivua pitkin kulkee kevyen liikenteen raitti. Lähimmät kerrostalot sijaitsevat reilun 300 metrin päässä laitokselta. Asuinalueelta ja Tattariharjunkadulta on Tattarisuontietä pitkin näköyhteys laitokselle. Päätöksessä ei ole huomioitu riittävästi varastoinnista aiheutuvaa mahdollista roskaantumista ja maiseman rumentumista. Alueella on muita jätteenkäsittelylaitoksia, joiden ympäristölupamääräyksissä on vaadittu, että varastokasat eivät saa ylittää ympäröivän aidan korkeutta. Tämä määräys on ympäristö- ja lupajaoston näkemyksen mukaan oltava myös DP Recycling Oy:n lupapäätöksessä.

Katalysaattoreiden purkamisesta syntyvän asbestipitoisen jätteen käsittelystä, varastoinnista ja luovuttamisesta ei ole annettu määräyksiä eikä osoitettu varastointitiloja. Hakemuksessa on mainittu myös sähkö- ja elektroniikkaromun purkamisesta syntyvä asbestipitoinen jäte.

Polttoaineen tankkauspaikka tulisi varustaa törmäyssuojalla, etenkin jos Akkutie 2a ja 2b tonttien välinen raja jätetään aitaamatta. Tankkauspaikka sijaitsee Akkutie 2 a ja 2 b tonttien yhteisellä piha-alueella.

Jätteenkäsittelylaitoksesta vastuussa olevalla hoitajalla tulee olla alan riittävä ammattitaito (lupamääräys 5).

Edellä mainituista seikoista johtuen ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että DP Recycling Oy:n ympäristölupapäätöksen mukaisesta toiminnasta voi annetuista lupamääräyksistä huolimatta aiheutua ympäristön pilaantumisen vaaraa, yleisen viihtyvyyden vähentymistä ja terveyshaittaa. Päätöksessä ei ole riittävästi huomioitu jätelain yleistä velvollisuutta etusijajärjestyksestä eikä romuajoneuvoasetuksen 11 §:n velvoitetta uudelleenkäytettävien osien poistamisesta ja varastoinnista. Päätös on näistä seikoista johtuen kumottava ja palautettava uudelleen valmisteluun.

Direktiivilaitoksen lupaharkintaan koskevilta osin varataan tilaisuus täydentää vaatimuksen perusteluja.

Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto huomauttaa, että maaperän perustilaselvitys on toimitettava myös maanomistajalle (Helsingin kaupunki) ja ympäristönseuranta- ja -valvontayksikölle

Valitusoikeus

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolla on valitusoikeus Etelä-Suomen aluehallintoviranomaisen päätöksestä, sillä ympäristöluvanvaraisen toiminnan sijaintikunta on Helsinki.

Prosessiosoite

Helsingin kaupungin kirjaamo
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto
PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
sähköposti: helsinki.kirjaamo@hel.fi(Link opens default mail program)

Close

Keskushallinto Pormestari 19.08.2019 § 140

Päätös

Pormestari antoi Etelä-Suomen aluehallintovirastolle DP Recycling Oy:n jätteiden käsittelyä koskevasta ympäristölupahakemuksesta seuraavan lausunnon:

Helsingin kaupunki viittaa ympäristöpalveluiden lausuntoon ja toteaa ettei ympäristölupaa tule myöntää ellei jäljempänä olevia asioita ole hoidettu uskottavasti kuntoon.

Lupahakemuksen mukaiset jätejakeiden määrät ovat suuria suhteessa toiminta-alueen kokoon. Hakemuksessa ei ole esitetty kerrallaan varastoitavana tai käsiteltävänä olevia jätejakeiden määriä. Hakemuksessa ei ole esitetty selvitystä tai prosessia, jolla osoitetaan, että haettu kokonaismäärä pystytään alueella ottamaan vastaan ja käsittelemään asianmukaisesti. Toiminnan ympäristövaikutusten arvioinnin kannalta nämä tiedot ovat välttämättömiä.

Lupahakemusta tulee täydentää kerrallaan varastoitavien ja käsiteltävien jätejakeiden enimmäismäärillä ja toiminnan kokonaisvaltaisella prosessikuvauksella. Ympäristöluvan mukaista toimintaa ei saa missään tapauksessa laajentaa tai hajauttaa lupakohteen ulkopuolelle. Käsiteltävät jätteet ja varastot tulee sijoittaa siten, ettei niistä aiheudu vaaraa tai haittaa viereisille tonteille ja niiden toiminnalle, alueella tai yleisillä alueilla liikkuville eikä palo- ja pelastusturvallisuudelle. Asemakaavamääräyksen mukaan alueella on otettava huomioon pohjavesi- ja maaperäolosuhteet rakennusten, piha-alueiden ja ajoreittien suunnittelussa ja perustamisessa. Toimintojen sijoittaminen ja kuormat on tarkasteltava painaumien kannalta, koska alueella voi syntyä painaumia.

Hakemuksessa ei ole esitetty toiminnasta mahdollisesti syntyviä päästöjä, niiden seurantaa ja mahdollista ehkäisyä. Hakemuksessa ei ole esitetty laitoksen toiminta-aikoja, jotka ovat tarpeen läheisen asutuksen vuoksi. Lupahakemusta tulee täydentää luotettavilla selvityksillä toiminnan aiheuttamista päästöistä. Liikenteelliset vaikutukset tulee arvioida huolellisesti ja ilmoittaa ammattimaisen raskaan liikenteen määrät ja vaikutukset.

Hakijalla on Helsingissä toinen kohde, jossa on harjoitettu luvatta ympäristölupaa edellyttävää ammattimaista keräys- ja käsittelytoimintaa. Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päätöksellään 27.4.2018 § 87 asettanut 100 000 euron uhkasakon yritykselle tästä luvattomasta toiminnasta. Päätöksessä on todettu, että mikäli toimintaa aiotaan jatkossa harjoittaa uudessa toimipaikassa tulee toiminnalla olla ympäristölupa ennen toiminnan käynnistämistä.

Hakemuksessa ilmoitetusta poiketen Helsingin kaupungin omistama tontti 410011/36 on vuokrattu Kristol Oy:lle. Vuokrasopimus on määräaikainen ja päättyy 31.12.2034.

Toimintaa valvovan viranomaisen tulee kiinnittää erityistä huomiota toiminnan valvontaan ja seurantaan.

Toiminnan aloittamisluvan myöntämiselle mahdollisesta muutoksen hausta huolimatta ei ole perusteita eikä edellytyksiä.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Timo Linden, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550

timo.linden@hel.fi
Close

This decision was published on 31.03.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Ask for more info

Leena Terhemaa, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32032

leena.terhemaa@hel.fi

Attachments

1. Päätös_AVI 6.3.2020
2. Lausunto DP Recycling Oy:n ympäristölupahakemuksesta
3. Jätemäärien tilavaatimus_selvitys
5. Asemapiirros

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.