Hankinta, pesu- ja puhdistusaineiden yhteishankinta

HEL 2019-000024
More recent handlings
§ 56
This decisionmaker is no longer active

Julkisuuslaissa tarkoitettu päätös Berner Oy:n asiakirjapyyntöön (pesu- ja puhdistusaineiden yhteishankinta)

Hankintajohtaja

Päätös

Vs. hankintajohtaja päätti, ettei Berner Oy:lle anneta pesu- ja puhdistusaineiden kilpailutukseen liittyviä yksityiskohtaisia tuotetietoja tarjoajien toimittamista liitteistä 1 (hankintaohjelma 1) eikä liitteistä 3 (tarjottujen tuotteiden laajakäyttöisyys).

Päätöksen perustelut

Hankintalain (1397/2016) 138 §:n mukaan hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen ja asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999, julkisuuslaki).

Julkisuuslain 11 §:n mukaan asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Tätä oikeutta ei kuitenkaan ole julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liike- tai ammattisalaisuutta koskeviin tietoihin; tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava.

Julkisuuslain 14 §:ssä säädetään lisäksi, että jos virkamies tai muu 2 momentissa tarkoitettu henkilö kieltäytyy antamasta pyydettyä tietoa, hänen on:

1) ilmoitettava tiedon pyytäjälle kieltäytymisen syy,
2) annettava tieto siitä, että asia voidaan saattaa viranomaisen ratkaistavaksi,
3) tiedusteltava asian kirjallisesti vireille saattaneelta tiedon pyytäjältä, haluaako hän asian siirrettäväksi viranomaisen ratkaistavaksi sekä
4) annettava tieto käsittelyn johdosta perittävistä maksuista.

Pesu- ja puhdistusaineiden kilpailutuksessa tarjoajana toiminut Berner Oy on pyytänyt saada tarkempia vertailutietoja sisältävät tarjousten liitteet 1 ja 3. Liite 1 sisältää tarjoajien antamia rivikohtaisia hinta-, valmistus- ja muihin teknisiin ominaisuuksiin liittyviä tietoja yksittäisistä tuotteista. Liite 3 sisältää tarjoajien antamia tietoja yksittäisten tuotteiden laajakäyttöisyydestä. Berner Oy:n pyyntöön on vastattu kielteisesti ja ilmoitettu, että tietoja ei anneta, koska tiedot ovat liikesalaisuuksia. Kysyttäessä haluaako Berner Oy asiasta viranomaisen ratkaisun Berner Oy on vastannut myönteisesti.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.

Julkisuuslain perustelujen mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa a) joka on salaista, koska se ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa, b) jolla on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa, koska se on salaista ja c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin tiedon pitämiseksi salassa.

Kaikki kolme tarjoajaa ovat ilmaisseet tarjouksissaan tai kysyttäessä, että kyseessä olevat liitteet ovat salaisia. Toiminnan harjoittajan salassapitotahto ei ole yksistään ratkaiseva, vaan viranomaisen on arvioitava asiaan liittyvät salassapitointressit objektiivisesti. Epäselvissä tapauksissa viranomaisen on asianmukaista kuulla yrittäjää sekä ottaa arvioinnissa huomioon yrittäjän salassapitotahto.

Liite 1 sisältää tarjottujen tuotteiden yksityiskohtaiset hintatiedot riveittäin muun tuotekohtaisen tiedon lisäksi. Julkisuuslain perustelujen ja useiden tuomioistunpäätösten mukaan tarjouksen tehneen elinkeinonharjoittajan liikesalaisuuksina on pidetty tarjousasiakirjojen sisältämiä yksikköhintoja (esimerkiksi KHO 2007:83). Muita yksittäisiä tuotekohtaisia tietoja voidaan pitää tarjottuihin yksittäisiin tuotteisiin liittyvinä teknisinä kuvauksina, jotka lukeutuvat liikesalaisuuksiksi.

Liite 3 sisältää tuotekohtaiset tiedot tarjottujen tuotteiden laajakäyttöisyydestä. Liitteessä 3 ilmoitettuja tietoja voidaan pitää yksittäisiin tuotteisiin liittyvinä liikesalaisuuden piirin kuuluvina yksityiskohtaisina tietoina, joihin lisäksi kokonaisuutena sisältyy hankinnan toteuttamiseen liittyviä strategisia valintoja.

Näin ollen hankintayksikkö pitää liitteissä 1 ja 3 esitettyjä yksityiskohtaisia tietoja julkisuuslaissa ja sen perusteluissa tarkoitettuina liikesalaisuuksina. Berner Oy:n pyytämiä tietoja liitteistä 1 ja 3 ei siten anneta.

Tämän päätöksen antaa vs. hankintajohtaja, sillä julkisuuslain 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on.

Tämä päätös on pyynnön esittäjälle maksuton.

This decision was published on 12.07.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651

marja.sarmela@hel.fi

Decisionmaker

Sirkka Hiltunen
vs. hankintajohtaja

Attachments

1. Asiakirjapyyntö Berner Oy

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.