Poistumisturvallisuusselvitys (muutos), Cecilia rakennus, Sällikoti (VVA), Helsinginkatu 50 D, Vailla vakinaista asuntoa ry

HEL 2019-000097
More recent handlings
§ 13
This decisionmaker is no longer active

Poistumisturvallisuuden arviointi / Vailla vakinaista asuntoa Ry, Sällikoti, Helsinginkatu 50 D Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Vailla vakinaista asuntoa Ry:n kohdetta Sällikoti osoitteessa Helsinginkatu 50 D, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- palotarkastuksen jälkitarkastus 20.3.2018
- poistumisturvallisuusselvitys 20.12.2018

Sällikoti tarjoaa tuettua asumispalvelua entisille pitkäaikaisasunnottomille. Suurimmalla osalla asukkaista on vahva päihderiippuvuus ja asukkaiden toimintakyky vaihtelee. Asukkaita on yhteensä 28 (kaksikymmentäkahdeksan) ja heidän keski-ikänsä on 60 vuotta. Toiminnanharjoittajan selvityksen mukaan asukkaista vähintään 12 (kaksitoista) tarvitsee jatkuvasti yhden henkilön apua poistumiseen.

Sällikodin tilat sijoittuvat Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön Cecilia-rakennuksen kerroksiin 1.-4. Jokaisessa kerroksessa on seitsemän asuntoa. Rakennus on paloluokkaa P2 (käyttötapaosastointi). Asunnot on osastoitu (EI60/EI30). Kerrokset sekä rappukäytävät ovat erillisiä palo-osastoja.
Koko rakennuksessa on automaattinen sammutuslaitteisto sekä automaattinen paloilmoitin. Paloilmoitinkeskus sijaitsee rakennuksen sisäänkäynnillä ja lisäksi henkilökunnan toimistossa on paloilmoittimen lisänäyttö.

Asunnoista johtaa poistumisreitti asunnon uloskäynniltä kerroskäytävään, josta on pääsy porrashuoneisiin (2 kpl). Porrashuoneet sijaitsevat kerroskäytävän eri puolilla ja niistä on edelleen omat uloskäyntinsä eri puolille rakennusta.

Henkilökuntaa on paikalla kaikkina vuorokauden aikoina ja henkilökunta on saanut paloturvallisuus- ja alkusammutuskoulutusta. Palohälytyksen sattuessa ennakkotieto hälytyksestä ohjautuu kiinteistössä päivystävän hoitajan sekä Vailla vakinaista asuntoa Ry:n päivystävän hoitajan puhelimeen sekä paikallisesti paloilmoittimen näytölle. Varsinainen palohälytys ohjautuu hätäkeskukseen. Henkilökunnan toimintaohjeet ja avustusjärjestelyt osastojen välillä on sovittu selkeästi.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus on riittävä. Arvio perustuu:

- automaattiseen sammutuslaitteistoon (sammuttaa palon tai rajoittaa paloa estäen olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi ja antaa lisäaikaa pelastamiseen)
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet.

This decision was published on 06.05.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Ask for more info

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31372

katri.j.aaltonen@hel.fi

Decisionmaker

Jari Korkiamäki
pelastusjohtaja

Attachments

1. Liite 1. Yleiset ehdot

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.