Hankinta, liikkumisen apuvälineet, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-000244
More recent handlings
Case 10. / 275 §
This decisionmaker is no longer active

Liikkumisen apuvälineet hankinnan keskeytys ryhmän 7, positio 13 osalta

The Social Services and Health Care Committee

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti keskeyttää liikkumisen apuvälineet, ryhmän 7 (positio 13, Pyörätuolit, ristikkorunkoiset; pyörätuoli aktiivi) hankinnan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n ja 123 §:n mukaisesti ja kilpailuttaa hankinnan uudelleen. Päätös hankinnan keskeyttämisestä perustuu todelliseen ja perusteltuun syyhyn tarjouspyynnössä olleen tulkinnanvaraisen jalkatuen syvyyssäätövaatimuksen vuoksi.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta totesi, että keskeytettävään hankintaan jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia ennen kuin uusi kilpailutus on ratkaistu (laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta 621/1999 24 § 1 momentti 17 kohta).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hankinnan taustaa

Hankinnan kohteena ovat liikkumisen apuvälineet. Tarjouskilpailun tavoitteena on solmia puitesopimukset kattavasta valikoimasta liikkumisen apuvälineitä soveltuvin lisävarustein ja varaosin sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköiden asiakkaita varten.

Kilpailutus

Liikkumisen apuvälineiden hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus (2019-013141) julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa (www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service)). Määräaika tarjousten jättämiselle oli 14.8.2019 kello 12.00. Lisätietokysymykset oli lähetettävä 2.7.2019 mennessä ja niihin vastattiin 10.7.2019. Hankinta jakautui yhdeksään ryhmään ja viiteentoista positioon tarjouspyynnössä tarkemmin määritellyin ehdoin:

  • Ryhmä 1, positio 1, Kävelykepit, ei taittuvat
  • Ryhmä 2, positio 2, Kyynärsauvat, aikuisten
  • Ryhmä 3, positio 3, Kyynärsauva, aikuisten, anatomisesti muotoiltu kädensija
  • Ryhmä 3, positio 4, Kepinpääkumit
  • Ryhmä 4, positio 5, Jääpiikit
  • Ryhmä 5, positio 6, Kävelytelineet, nelipyöräiset
  • Ryhmä 6, positio 7, Kävelypöydät, erillisillä kyynärvarsituilla
  • Ryhmä 6, positio 8, Kävelypöydät erillisillä kyynärvarsipöydillä
  • Ryhmä 7, positio 9, Pyörätuolit, ristikkorunkoiset: Kuljetuspyörätuoli
  • Ryhmä 7, positio 10, Pyörätuolit, ristikkorunkoiset: Kevyt peruspyörätuoli
  • Ryhmä 7, positio 11, Pyörätuolit, ristikkorunkoiset: Kevyt XXL peruspyörätuoli
  • Ryhmä 7, positio 12, Pyörätuolit, ristikkorunkoiset: Askelluspyörätuoli, matala
  • Ryhmä 7, positio 13, Pyörätuolit, ristikkorunkoiset: Pyörätuoli, aktiivi
  • Ryhmä 8, positio 14, Pyörätuolit, kiinteärunkoiset
  • Ryhmä 9, positio 15, Pyörätuolit, lepoasentoon säädettävät

Tarjoajille asetetut vaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä ja sen liitteistä. Osatarjoukset kohderyhmittäin hyväksyttiin, eli tarjoaja saattoi antaa tarjouksen yhteen tai useampaan positioon. Osatarjouksia positioiden sisällä ei hyväksytty.

Määräaikaan mennessä ryhmään 7, positio 13 (Pyörätuolit, ristikkorunkoiset; pyörätuoli aktiivi) tarjouksen jätti kuusi tarjoajaa. Tarjotuista tuotteista järjestettiin katselmus ja laatuarviointi 30.8.2019 sekä laaturaati 2.9.2019. Tuotteiden katselmuksen perusteella kyseiseen positioon tarjotuista yhdeksästä pyörätuolista hylättiin seitsemän kappaletta puuttuvan jalkatuen levyn syvyyssäädön vuoksi.

Vertailuperusteet

Valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016) 115 §:n mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia. Hintaa arvioitiin tarjouspyynnön mukaisesti kohderyhmittäin tai positioittain.

Hankintapäätös

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta teki 5.11.2019 § 253 päätöksen liikkumisen apuvälineiden hankinnasta.

Haltija Group Oy teki hankintapäätöksestä valituksen markkinaoikeuden käsiteltäväksi liittyen liikkumisen apuvälineet ryhmä 7 positio 13 (pyörätuolit, ristirunkoiset: pyörätuoli, aktiivi) -osioon. Haltija Group Oy vaati hankintapäätöksen kumoamista, koska Haltija Group Oy:n tarjous oli hylätty virheellisesti.

Markkinaoikeus antoi ratkaisunsa 23.9.2020 päätöksessään (Nro 418/20). Markkinaoikeuden päätöksen mukaisesti tarjouspyyntö oli tulkinnanvarainen ja hankintayksikön on uudelleen arvioitava tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus ja vertailtava tarjoukset sekä tehtävä uusi perusteltu hankintapäätös ryhmän 7 positio 13 pyörätuolit, ristirunkoiset: pyörätuoli, aktiivi osalta.

Keskeyttämisen perustelut

Hankintalain 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä. Keskeyttämisen syyn arvioinnissa tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin ja tarjoajiin.

Hankinta päätetään keskeyttää Liikkumisen apuvälineet, ryhmän 7, position 13 osalta tarjouspyynnön tulkinnanvaraisen jalkatuen levyn syvyyden säädön vaatimuksen vuoksi. Hankintayksikkö arvioi, ettei tarjouspyynnössä esitetyin kriteerein voida varmistaa sitä, että tarjotut tuotteet täyttävät hankintayksikön tarpeet, minkä vuoksi pyörätuolit tulee kilpailuttaa uudestaan.

Koska hankintayksikön tekemä virhe tarjouspyynnössä ei ole enää oikaistavissa, tulee hankintayksikön keskeyttää hankinta ja kilpailuttaa tuoteryhmä uudestaan. Hankinnan keskeyttämiselle on näin ollen todellinen ja perusteltu syy. Hankinnan keskeyttäminen ei vaaranna tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua, sillä hankinnasta tullaan julkaisemaan uusi hankintailmoitus, jonka yhteydessä ryhmän 7, positio 13, ehdottomat vaatimukset kuvataan yksityiskohtaisesti, jolloin saadut tarjoukset ovat tältä osin yhteismitallisia.

Hankinnan keskeyttäminen edesauttaa myös sopimusaikaista yhteistyötä, kun ehdottomat vaatimukset ovat kaikille tarjoajille selkeät jo tarjouksen jättöhetkellä.

Tarjousasiakirjojen julkisuus

Tarjousasiakirjat voidaan pitää salassa asiakirjojen julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt luopua hankinnasta. Liikkumisen apuvälineet, ryhmän 7 (positio 13, Pyörätuolit, ristikkorunkoiset; pyörätuoli aktiivi) kilpailutetaan uudelleen, mistä syystä aiemmasta kilpailutuksessa jätetyt tarjousasiakirjat eivät ole julkisia asianosaisille ennen kuin uutta hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Close

This decision was published on 29.12.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Johanna Kahilakoski, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21831

johanna.kahilakoski@hel.fi