Hankinta, unitit, Haartmaninkatu 1

HEL 2019-001163
More recent handlings
§ 93
This decisionmaker is no longer active

Päätös Haartmaninkatu 1:n hammashoitolan hammashoitoyksiköiden hankinnasta

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti hyväksyä Haartmaninkatu 1:en (H 1) hammashoitolan hammashoitoyksiköiden ja potilastuolien hankinnoissa:

1. Kohderyhmään 1 (ja 2) ”Lattiakiinnitteinen hammashoitoyksikkö potilastuolilla” Hammasväline Oy:n tarjouksen 51100 Intego Sirona- merkkisistä hammashoitoyksiköistä ja 51100 Intego Sirona-merkkisistä potilastuoleista

2. Kohderyhmään 3 (ja 4) “Lattiakiinnitteinen hammashoitoyksikkö liikuteltavalla potilastuolilla” Dental Systems Oy:n tarjouksen FD8000 Q2-merkkisistä hammashoitoyksiköistä ja FD5000 potilastuoleista.

Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi. Hankinnasta tehdään toimittajalle erillinen tilaus.

Hankinnan arvo elinkaarikustannukset mukaan lukien on kohderyhmä 1:ssä 787 534,80 euroa (alv 0 %) ja kohderyhmä 3:ssa 119 831,60 euroa (alv 0 %). Hankinnan kokonaisarvo on elinkaarikustannukset mukaan lukien 907 366,40 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Suun terveydenhuollolla on voimassaoleva puitesopimusjärjestely (HEL 2016- 011523) kuuden (6) toimittajan kanssa. Hankinta toteutettiin rajoitetulla menettelyllä, ns. minikilpailutuksena puitesopimustoimittajien kesken.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %. Vertailuhinnat muodostuivat potilastuolien, hammashoitoyksiköiden ja niihin liittyvien lisälaitteiden hinnoista sekä hammashoitoyksiköiden elinkaarikustannuksista.

Lisäksi valintoihin vaikutti H1: een siirtyvien toimintojen henkilökunnasta koottujen käyttäjätyöryhmien arvio hammashoitoyksiköille asetettujen vaatimusten toteutumisesta ja hammashoitoyksiköiden soveltuvuudesta H1:n hammashoitolan toimintaan. Henkilökunnan arvion perusteella hammashoitoyksiköt joko hyväksyttiin mukaan hintavertailuun tai hylättiin, jolloin niitä ei otettu mukaan hintavertailuun. Henkilökunnasta oli muodostettu kaksi eri käyttäjätyöryhmää, joista toinen arvioi lattiakiinnitteiset hoitokoneet potilastuolilla ja toinen hammashoitoyksiköt liikuteltavalla potilastuolilla Käyttäjätyöryhmät kävivät arvioimassa (tarjouspyynnön mukaisesti) kohderyhmä 1 ja 2:ssä vertailuhinnan perusteella kolmen edullisimman tarjoajan hammashoitoyksiköt. Kohderyhmä 3 ja 4:ssa oli kaksi tarjoajaa ja käyttäjätyöryhmä arvio molempien tarjoajien hammashoitoyksiköt ja potilastuolit.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyyntö on lähetetty puitejärjestelyssä mukana oleville toimittajille 17.4.2019 tarjouspalvelu.fi kautta. Tarjouspyynnön rakenteeseen tehtiin tekninen korjaus ja korjattu tarjouspyyntö lähetettiin tarjoajille 18.4.2019. Tarjouspyyntöä korjattiin 13.5.2019 ja korjattu tarjouspyyntö lähetettiin 13.5.2019 tarjoajille.

Lisätietokysymykset hankintaan tuli esittää 2.5.2019 mennessä. Korjatun tarjouspyynnön vuoksi lisätietokysymysten esittämisen määräaikaa jatkettiin 15.5.2019 saakka. Kaikkiin saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 13.5.2019 mennessä.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 20.5.2019.Korjatun tarjouspyynnön vuoksi tarjousten jättöaikaa pidennettiin 23.5.2019 saakka.

Tarjouspyyntö oli jaettu neljään osioon siten, että kohdissa 1 ja 3 olivat vaatimukset tarjotuille hammashoitoyksiköille, potilastuoleille ja lisävarusteilla ja kohdissa 2 ja 4 annettiin hinnat tarjotuille tuotteille.

Osatarjoukset tarjouspyynnön sisällä hyväksyttiin siten, että tarjoaja pystyi jättämään tarjouksen vain kohderyhmiin 1 ja 2 tai vain kohderyhmiin 3 ja 4. Osatarjouksia kokonaisuuksien ja kohderyhmien sisällä ei hyväksytty.

Määräaikaan mennessä tarjouksensa kohderyhmä 1 ja 2:een jättivät seuraavat kuusi tarjoajaa:

- Fimet Oy

- Flinno Oy

- Dental Systems Oy

- Hammasväline Oy

- JH Hammastuote Oy

- Plandent Oy

Määräaikaan mennessä kohderyhmä 3 ja 4:een tarjouksensa jättivät seuraavat kaksi tarjoajaa:

- Dental Systems Oy

- Plandet Oy

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Suun terveydenhuolto on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Käyttäjätyöryhmä ja arviointi hammashoitoyksiköstä; kohderyhmät 1 ja 2

Suun terveydenhuollon vastaava hammaslääkäri ja käyttäjäryhmä ovat käyneet 13.6.2019 tutustumassa ja arvioimassa (tarjouspyynnön mukaisesti) kolme eniten vertailupisteitä saanutta hammashoitoyksikköä.

Kohderyhmä 1 ja 2:en käyttäjäryhmässä oli yhteensä 7 henkilöä: 1 erikoishammaslääkäri,1 hammaslääkäri,1 suuhygienisti ja 4 hammashoitajaa. Jokainen arvioi itsenäisesti hoitokoneen arvioitavat ominaisuudet. Käyttäjäryhmän jäsenten arvioista laskettiin arvioiduista ominaisuuksista kohdittain keskiarvo. Tarjouspyynnössä oli kerrottu, että mikäli käyttäjätyöryhmän antamien pisteiden keskiarvo jää jossakin / joissakin arvioitavissa ominaisuuksissa alle 2,5, niin tarjottu hammashoitoyksikkö katsotaan laadullisesti sellaiseksi, että sitä ei oteta mukaan hintavertailuun.

Valittu toimittaja Hammasväline Oy

Hammasväline Oy:n tarjoama hammashoitoyksikkö ja potilastuoli täyttävät vaatimukset ja työryhmän arvioinneissa jokaisen arvioidun ja pisteytetyn ominaisuuden pisteiden keskiarvo oli yli 2,5.

Hylkäyksen perusteet Fimet Oy

Fimet Oy:n tarjoama F1 City -merkkinen hammashoitoyksikkö ja F1 Classic-merkkinen potilastuoli hylätään, koska työryhmän arvion mukaan vaatimukset jalkakytkimen ergonomiasta eivät kaikilta osin täyttyneet. Työryhmän antamista pisteistä laskettu keskiarvo jalkakytkimen ergonomisuudesta oli 2,29.

Työryhmän sanalliset perusteet Fimet Oy:n hylkäämiselle olivat:

Jalkapoljin vaatii useita painalluksia, eikä nappuloissa lue mistä mitäkin tapahtuu esim. vesikierrokset. Ergonomisesti polkimen pitäisi toimia painamalla kytkintä eikä kääntämällä. Jalkakytkin on aika painava. Toimii sivusuuntaisesti työntämällä. Alaspäin jalalla painaen olisi ergonomisempi. Ei ole riittävän herkkä. Polkiessa joutuu kiertämään jalkaterää ja nilkkaa, mikä on pidemmän päälle epäergonomista. Asetusten vaihtaminen jähmeää, pitää polkea melko kovaa. Hyvää on, että poljin ei "karkaa" jalan alta. Polkimeen osuu helposti vahingossa, jolloin joko tuoli liikkuu tai pora käynnistyy vahingossa. Joutuu tekemään jalan kiertoliikkeen poljinta käytettäessä.

Hylkäyksen perusteet JH Hammastuote Oy

Työryhmän arvioiden perusteella JH Hammastuote Oy:n tarjoama SternWeber P300 – potilastuoli ja Stern Weber S220-hammashoitoyksikkö hylätään. Hammashoitoyksikön ergonomisuudessa oli arviointityöryhmän arvioiden perusteella paljon puutteita ja ergonomialle asetetut vaatimukset eivät kaikilta osin täyttyneet. Tarjouspyynnön liitteenä olleen työryhmän arviointikaavakkeen mukaisesti tehdyn arvioinnin perusteella sanalliset perustelut ja annetut pisteet Stern Weber S220-hammashoitoyksikölle olivat:

Arvioinnin kohta 2. Potilastuolin asentosäädöt mahdollistavat myös pitkän henkilön ergonomisen seisomatyöskentelyn. Arviointityöryhmän antamien pisteiden keskiarvo kohdan 2 mukaisista ominaisuuksista ja niiden toteutumisesta oli 1,86.

Sanalliset perusteet arvioidulle kohdalle 2:

Hoitotarjotin jää huonoon paikkaan, tuolia pitäisi saada hieman ylemmäs. Seisoessa instrumenttisilta jää korkealle, joten silloin tapahtuu olkapään nousemista, mikä on ergonomisesti todella huonoa. Tarjotin on hyvin kaukana instrumenttisillasta (ilmeisesti kuitenkin vaihdettavissa lyhyempää), tuoli ei nouse tarpeeksi ylös eikä instrumenttisilta nouse tarpeeksi ylös. Ongelma, jos on kookas, rintava potilas. Potilastuoli ei nouse tarpeeksi ylös, instrumenttisiltaa ei saada optimaaliseen työskentelyasentoon, vaan se jää liian korkealle, tarjotin tulee liian lähelle potilaan rintaa. Tarjottimen ja instrumentti sillan väli on liian suuri, jolloin olkapää rasittuu.

Arvioinnin kohta 4. Jalkakytkin on ergonominen käyttää. Arviointityöryhmän antamien pisteiden keskiarvo kohdan 4 mukaisista ominaisuuksista ja niiden toteutumisesta oli 1,71.

Sanalliset perusteet arvioidulle kohdalle 4:

Huono ja epäselvä jalkakytkin. Käytetään sivusuuntaisesti eikä sivuttaissuuntainen liike ei ole ergonominen. Vaikka pedaalin voisi ohjelmoida alaspäin painettavaksi, niin pedaaliosa on todella pieni ja vaikea löytää. Jalkakytkin painava ja jäykkä sekä liian suurikokoinen, käyttö hankalaa, kun työparin jalat selkänojan alla, ei ergonomiaa. Jalkakytkin liukuu pakoon. Kytkin on liian korkea, vaatii tasapainoilua käyttää kytkintä. Kytkin on melko raskas, myös painikkeiden käyttö vaatii harjaantuneisuutta, ei ota kosketusta kevyesti vastaan. Painikkeiden opastekuvat ovat epäselvät, eivät itsestään selvät, ei ergonominen, jalkakytkin liian korkea, ei helppokäyttöinen.

Arvioinnin kohta 6.Hammashoitoyksikkö on ergonomiseen nelikäsityöskentelyyn soveltuva. Arviointityöryhmän antamien pisteiden keskiarvo kohdan 6 mukaisista ominaisuuksista ja niiden toteutumisesta oli 1,86.

Sanalliset perusteet arvioidulle kohdalle 6:

Valo on liian pieni pinta-alaltaan. Sivusuuntainen liike poran käyttöön ei ole ergonominen. Instrumenttisilta jää liian ylös, ei pysty työskentelemään ergonomisesti. Doriovarret tulevat liian korkealta, ovat jäykät eikä niitä saa säädettyä. Tarjotin on hyvin kaukana instrumenttisillasta (ilmeisesti kuitenkin vaihdettavissa lyhyempään), tuoli ei nouse tarpeeksi ylös eikä instrumenttisilta nouse tarpeeksi ylös. Varsinkin ongelma jos on kookas, rintava potilas. Tarjotin ei lukitu, vaatii tasamittaisen työparin, tarjotinpöytä ei lukitu, hml ja hh jalat eivät mahdu hyvin tuolin alle paitsi, jos työpari on saman mittainen.

Arvioinnin kohta 7. Hammashoitoyksikkö on ergonomiseen yksintyöskentelyyn soveltuva. Arviointityöryhmän antamien pisteiden keskiarvo kohdan 7 mukaisista ominaisuuksista ja niiden toteutumisesta oli 1,86.

Sanalliset perusteet arvioidulle kohdalle 7:

Jalkakytkin ei ole hyvä. Liian pieni pedaali ja huonoa se, että tulee sivuttaisliike alaspäin painettavan tason sijaan. Instrumenttisilta sekä doriovarret raskaasti liikkuvat ja jäykät. Instrumenttisilta jää liian ylös ja on korkealla, joten olkapää nousee, kun ottaa doriovarren. Instrumenttitarjotin liukuu, ei lukitu, turvallisuusriski.

Arvioinnin kohta 9. Potilastuoli on ergonominen ja mukava myös tuolissa makaavan henkilön kannalta ja mahdollistaa pitkienkin hoitojen toteuttamisen. Arviointityöryhmän antamien pisteiden keskiarvo kohdan 9 mukaisista ominaisuuksista ja niiden toteutumisesta oli 2,43.

Sanalliset perusteet arvioidulle kohdalle 9:

Yläselkäosa on liian pieni. Valuin pois potilastuolista. Valo osuu häiritsevästi potilaan silmiin, vaikka himmentää valoa. Valo on myös pinta-alaltaan liian pieni, oli vaikea saada osumaan potilaana suun alueelle. Tarjotinpöytä liian lähellä potilasta, varsinkin isolla tarjottimella. Isompirintainen ihminen ei mahdu tuoliin niin, että ergonomia ei kärsi. Niskatuki jäykähkö, kova. Tuoli on kova ja niskatuen säätö on hankalaa- vain yksi pieni nappi toisella puolella niskatukea. Potilaskahvat ovat kaukana. Tuoli oli epämukava ja kova.

Arvioinnin kohta 11. Hoitoyksikön laiteletkut on ergonomisesti käytettävissä hoitoyksikön ollessa työskentelyasennossa (instrumenttisillan sijaitessa potilaan rintakehän yläpuolella). Arviointityöryhmän antamien pisteiden keskiarvo kohdan 11 mukaisista ominaisuuksista ja niiden toteutumisesta oli 1,86.

Sanalliset perusteet arvioidulle kohdalle 11:

Hoitotarjotin on pitkällä varrella liian jäykkä ja instrumenttisilta sijoittuu liian ylös. Lyhyellä tarjottimen varrella taas porat roikkuvat tarjottimen päällä. Letkut ovat jäykät, liikkuvat jähmeästi ja tuntuvat liian raskaalta. Jäävät liian korkealle, doriovarsien lukitus liian jäykkä, ei palaudu helposti. Tarjotin on liian lähellä asiakasta. Kulmakappaleet ovat liian korkealla.

Käyttäjätyöryhmä ja arviointi hammashoitoyksiköstä; kohderyhmät 3 ja 4

Kohderyhmä 3 ja 4:en arviointityöryhmässä oli yhteensä 4 henkilöä H 1:een siirtyvien toimintojen henkilökuntaa: 1 erikoishammaslääkäri, 1 suuhygienisti ja 2 hammashoitajaa. Jokainen arvioi itsenäisesti hoitokoneen arvioitavat ominaisuudet. Työryhmän jäsenten arvioista laskettiin kohdittain keskiarvo, jonka perusteella työryhmän kanta arvioitavista ominaisuuksista määräytyi.

Molemmat tarjotut hoitoyksiköt ja tuolit täyttivät vaaditut ominaisuudet ja pääsivät mukaan hintavertailuun.

Valinta

Suun terveydenhuollon hankintatyöryhmä ja hankintapalvelut ovat 17.6.2019 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia, tarjouksista tehtyä vertailua ja käyttäjätyöryhmien arviointeja.

Vertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimman hammashoitoyksikön tarjosi kohderyhmiin 1 ja 2 Hammasväline Oy vertailuhinnalla 787 534,80 euroa (alv 0 %) ja vertailupisteillä 100.

Kohderyhmiin 3 ja 4 kokonaistaloudellisesti edullisimman hammashoitoyksikön tarjosi Dental Systems Oy vertailuhinnalla 119 831,60 (alv 0 %) ja vertailupisteillä 100.

Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1) olevassa vertailutaulukossa. Vertailutaulukosta on poistettu työryhmän arvioinnin perusteella hylätyt Fimet Oy ja JH Hammastuote Oy.

This decision was published on 04.07.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.

Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Attachments

1. Confidential: JulkL 7 § 2 mom

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.