Hankinta, eräiden Helsingin kaupungin koulujen, päiväkotien ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston toimipisteiden siivous- ja ruokapalvelut
Oikaisuvaatimus hankintapäätökseen eräiden Helsingin kaupungin koulujen, päiväkotien ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston toimipisteiden siivous- ja ruokapalvelut
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti muuttaa 28.5.2019 (§ 167) tekemäänsä hankintapäätöstä Fazer Food Services Oy:n tekemän hankintaoikaisun johdosta siten, että kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hyväksyä käydyn tarjouskilpailun perusteella Fazer Food Services Oy:n tekemän tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ruoka- ja siivouspalveluissa ryhmään seitsemän.
Samalla kasvatus- ja koulutuslautakunta oikeutti toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen ja päättämään optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen sekä tarvittaessa sopimuksien irtisanomisesta tai purkamisesta.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo on noin 730 000 euroa huomioiden perussopimus- ja optiokaudet.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Fazer Food Services Oy:n 13.6.2019 tekemän oikaisuvaatimuksen, jonka kyseinen tarjoaja oli tehnyt Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnan 28.5.2019 (§ 167) tekemästä eräiden Helsingin kaupungin koulujen, päiväkotien ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston toimipisteiden siivous- ja ruokapalvelujen hankintapäätöksessä ajalle 1.8.2019 - 31.7.2022. Hankintapäätöksessä oli virheellisesti valittu Palmia Oy palveluntuottajaksi ruoka- ja siivouspalvelujen ryhmään 7 (Strömbergin ala-aste ja esikouluryhmä Kisälli, ruokapalvelut ja Strömbergin ala-aste siivouspalvelut).
Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnan alkuperäinen hankintapäätös 28.5.2019 § 167 tulisi kumota ruoka- ja siivouspalvelujen ryhmän 7 osalta. Fazer Food Services Oy:n perustelujen mukaan sen laatupisteet olivat alkuperäisen hankintapäätöksen liitteenä olleessa vertailutaulukossa laskettu väärin. Oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä (liite 1). Vertailutaulukon tiedoista puuttuivat Fazer Food Services Oy:n saamat täydet laatupisteet siivouksen laatuliitteistään. Korjattu tarjousvertailu on tämän asian liitteenä (liite 2). Korjatun tarjousvertailun perusteella Fazer Food Services Oy on tehnyt kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen ryhmään seitsemän.
Esittelijä katsoo, että esitettyjen perusteiden valossa alkuperäistä hankintapäätöstä tulee oikaista ehdotuksen mukaisesti. Myöskään Palmia Oy ei pyydetyssä vastineessaan ole kiistänyt oikaisuvaatimuksen tekijän vaatimusta ja pitää oikaisuvaatimusta perusteltuna siltä osin kuin se koskee kilpailijan laatupisteiden huomiotta jättämistä lopullisessa pistevertailussa.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 28.05.2019 § 167
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein, että ajalla 1.8.2019 -31.7.2022 siivous- ja ruokapalveluja hankitaan eräisiin kaupungin kouluihin, päiväkoteihin ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston toimipisteisiin seuraavasti:
- Ruokapalvelut
Palmia Oy ( (FI26537623)
- ryhmät 1-6 - Siivouspalvelut
SOL Palvelut Oy (21602991)
- ryhmät 3-4 - Ruoka- ja siivouspalvelut
Palmia Oy
- ryhmä 7
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hylkäsi Services Neton (2157359-6) tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena, koska siitä puuttui laatuvertailussa tarvittavat liitteet ja tarjoushinnat.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta oikeutti toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät sopimukset ja päättämään optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksien irtisanomisesta tai purkamisesta.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton hankintahinta on n. 15 403 000 euroa, alv. 0 %, sisältäen option.
Esittelijä
Lisätiedot
Päivi Koskinen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 86341
Katja Peränen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 310 22596
Sirpa Jalovaara, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 310 43246
Erja Hammarén, asiantuntija, puhelin: 310 20464
This decision was published on 19.08.2019
VALITUSOSOITUS
Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Janne Tarkoma, hankintalakimies, puhelin: 09 310 21582
Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033