Valtuustoaloite, Yliopiston metroaseman pohjoisen sisäänkäynnin avaaminen

HEL 2019-001428
More recent handlings
Case 21. / 233 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Osmo Soininvaaran ym. valtuustoaloitteesta, joka koskee Yliopiston metroaseman toista sisäänkäyntiä

Urban Environment Committee

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteen ehdotus on ollut esillä vuonna 2015 toivomusponnen muodossa. Kuten valtuustoaloitteessakin todetaan, kaupunkisuunnittelulautakunta katsoi tuolloin, että uusi pohjoinen sisäänkäynti Helsingin Yliopiston metroasemalle olisi perusteltu parannustoimenpide Kruununhaan joukkoliikenneyhteyksiin.

Raitioliikenteen kehittämisohjelman osana on parhaillaan käynnissä suunnittelutyö Hakaniemen ja Kaivokadun välisen rataosan sujuvoittamiseksi. Tällä välillä eräänä ongelmakohtana on Liisankadun, Unioninkadun ja Kaisaniemenkadun liittymän toimivuus. Helsingin Yliopiston metroaseman uusi pohjoinen sisäänkäynti kannattaa suunnitella samassa yhteydessä liittymän muiden uudelleenjärjestelyjen kanssa.

Kaupunkiympäristölautakunnan mielestä Helsingin Yliopiston uuden pohjoisen sisäänkäynnin suunnittelu tulee käynnistää viipymättä siten, että uusi sisäänkäynti voidaan suunnitella ja se on mahdollista rakentaa osana Liisankadun, Unioninkadun ja Kaisaniemenkadun liittymän katuympäristön ratkaisua. Liittymän muutostyöt on tarkoituksenmukaista toteuttaa ennen Laajasalon raitiotieyhteyden valmistumista ja mahdollisesti Kruunusillat -allianssiin liittyvänä hankkeena.

HKL ei ole toistaiseksi varautunut investointiohjelmassaan uuden sisäänkäynnin rakentamiseen. Sen toteuttaminen vaatii siis lisäyksen talousarvion investointimäärärahoihin.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Close

Valtuustoaloite

Valtuutettu Osmo Soininvaara ja 43 muuta kaupunginvaltuutettua ovat tehneet 30.1.2019 seuraavan valtuustoaloitteen:

”Yliopiston metroaseman pohjoisen sisäänkäynnin avaaminen

Yliopiston metroaseman suunnitelmiin on alusta pitäen kuulunut pohjoinen sisäänkäynti, joka sijoittuu Liisankadun ja Unioninkadun ristetykseen. Siihen liittyy myös tunneli Unioninkadun ja Kaisaniemenkadun ali Kaisaniemen puistoon. Sisäänkäynnin vaatimat tilat on suurimmalta osin louhittu niin, ettei sisäänkäynnin avaaminen häiritsisi metroliikennettä.

Pohjoinen sisäänkäynti lyhentäisi matka metroasemalle suurimmasta osasta Kruununhaan asuinkortteleita ja huomattavalle osalle työpaikoista noin 250 metrillä ja poistaisi kahden valo-ohjatun risteyksen ylittämisen, jolloin aikasäästöksi tulisi valoista ja kävelynopeudesta riippuen 3,5 minuutista 5 minuuttiin.

Metroaseman pohjoinen sisäänkäynti parantaisi olennaisesti Kruununhaan muuten joukkoliikenneyhteyksiä ja lisäisi metron käyttöä. Metro on muuttuvilta kustannuksiltaan joukkoliikennemuodoista edullisin. Vastatessaan vuonna 2015 samaa asiaa koskevaan valtuutettu Otso Kivekkään ponteen, kaupunkisuunnittelulautakunta piti pohjoisen sisäänkäynnin avaamista kannattavana investointina, vaikka vain viidesosa metroaseman käyttäjistä valitsisi pohjoisensisäänkäynnin. Matkustajien aikahyötynä oli tässä laskelmassa 9 euroa tunnissa.

Edellä olevan perusteella me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kaupunki ryhtyisi toimiin Yliopiston metroaseman pohjoisen sisäänkäynnin avaamiseksi."

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 15.05.2019 mennessä. Lausuntoa on pyydetty myös HKL:n johtokunnalta.

Close

This decision was published on 15.05.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Ask for more info

Markku Granholm, liikenneinsinööri: 09 310 37121

markku.granholm@hel.fi