OpusCapita -palvelusopimus, sopimusmuutos, Liikenneliikelaitos
OpusCapitan pilvipalvelun käyttöönoton tilaaminen
Päätös
Liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana OpusCapita maksuliikenneohjelmiston pilvipalvelun käyttöönoton ja vuosittaiset käyttömaksut OpusCapita Solutions Oy:ltä ajalle 1.3.2020-31.12.2023 yhteensä enintään 50.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Päätöksen perustelut
HKL on solminut Opus Capita -käyttöoikeussopimuksen 18.3.1994. Järjestelmän avulla HKL:ssä hoidetaan ostolaskujen maksatus sekä pankkitiliotteiden hallinta. Ohjelmisto sisältää liittymät HKL:n SAP järjestelmän tuottamaan maksuaineistoon.
Palveluntuottaja on siirtymässä pelkkään pilvipalveluun vuoden 2021 aikana. HKL arvioi, että Opus Capita –ohjelmiston siirtäminen pilvipalveluun kannattaa tehdä vuoden 2020 aikana, koska HKL:n muiden taloushallintojärjestelmien päivityksiä joudutaan tekemään myös vuosien 2020-2021 aikana ja päivityksiä ei ole mahdollista toteuttaa yhtä aikaa.
Pilvipalveluun siirtymisen käyttöönottokustannus on 7.500,00 euroa (alv 0%). Ohjelmiston lisenssimaksu on 9.300,00 euroa (alv 0%) vuodessa. Lisäksi päätöksessä on varauduttu mahdollisiin pieniin ohjelmiston kehitystöihin vuosina 2020-2023.
Nykyohjelmiston lisenssimaksu on noin 7.300,00 euroa (alv 0%) vuodessa.
Pilvipalvelun myötä HKL:ltä vapautuu oman sovelluspalvelimen ja SQL- tietokannan ylläpito sekä niihin liittyvät lisenssimaksut. Lisäksi loppuvat HKL:llä tapahtuvat joka toinen vuosi tehdyt Opus Capita-sovelluksen päivitykset. Vuositasolla pilvipalveluun siirtyminen tuo arvioilta noin 3.000,00 euron (alv 0%) säästön. Lisäksi pilvipalvelu mahdollistaa mm. etätyömahdollisuuden sekä mahdollisuuden joustavasti käyttää käyttöoikeuslisenssejä.
Aiemmat päätökset ja tilaukset:
Opus Capita Solutions Oy:
4600013392, 9.1.2019 20.000,00 eur (alv 0%), vuosilisenssimaksut
4600012077, 06.02.2019 1.600,00 eur (alv 0%), OpusCapita sovelluksen päivitys
OpusCapita Group Oy:
4600008085, 14.12.2017 1.900,00 eur (alv 0%), OpusCapita- ohjelmiston päivitys
4600005918, 15.05.2017 2.500,00 eur (alv 0%), maksuerien kaksoishyväksynnän käyttöönotto ja asennus
4600000618, 14.01.2016 25.250,99 eur (alv 0%), vuosilisenssimaksut
4600000015, 19.11.2015 1.290,00 eur (alv 0%), OpusCapita-version päivitys
4100021335, 13.01.2015 6.885,00 eur (alv 0%), vuosilisenssimaksut
4100019608, 15.05.2013 1.304,00 eur (alv 0%), OpusCapita- version päivitys
Opus Capita Oy:
4100019773, 04.07.2013 13.600,00 eur (alv 0%), vuosilisenssimaksut
4100017075, 27.12.2010 11.570,51 eur (alv 0%), vuosilisenssimaksut
4100015999, 18.12.2009 6.302,00 eur (alv 0%), vuosilisenssimaksut, SEPA maksatustoiminnot, SQL Server – Software Assurance
4100015211, 18.06.2009 2.283 eur (alv 0%), vuosilisenssimaksut
4100014298, 19.12.2008 5.450,47 eur (alv 0%) OpusCapita- ohjelmiston työt
4100013080, 16.04.2008 1.150,00 eur (alv 0%), OpusCapitan versiopäivitys 3.15
4100010227, 31.10.2006 1.022,80 eur (alv 0%), OpusCapitan uusi versio
4100009624, 20.06.2006 2.243,50 eur (alv 0%), OpusCapita- vuosilisenssi
4100007389, 06.04.2005 9.678,00 eur (alv 0%), FCS Monitor 1900, ulkoisen yhteyspisteen määrittely 985, asennus ja testaus 1321, ulkoisen yhteyspisteen vuosilisenssi 300
Tämän päätöksen jälkeen HKL on tilannut OpusCapita-maksuliikenneohjelmistoon liittyviä palveluita yhteensä enintään 164.030,30 eurolla (alv 0%).
Kyse on erityisalojen hankintalain 1398/2016 13 § kynnysarvon alittavasta palveluhankinnasta.
This decision was published on 20.03.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.
Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Kai Sohlberg , it-suunnittelija, puhelin: 09 310 78428