Katu-, puisto- ja siltasuunnitelma, Raide-Jokeri osa 2

HEL 2019-003107
More recent handlings
Case 4. / 276 §

Raide-Jokerin katu-, puisto- ja siltasuunnitelmat; osa 2

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä seuraavat katu-, puisto- ja siltasuunnitelmat:

HAAGA

  • Eliel Saarisen tie välillä Vihdintie–Alppiruusupuisto, nro 30924/1-3

OULUNKYLÄ

  • Pirkkolantie välillä Metsäpurontie–Pirjontie, nro 30925/3
  • Lampuotilanpuisto, nro VIO 5993
  • Pirjontie välillä Maunulantie–Pakilantie, nro 30926/1
  • Pakilantie välillä Pirjontie–kortteli 28169, nro 30927/1-3
  • Oulunkyläntie välillä Norrtäljentie–Maaherrantie, nro 30930/1
  • Maexmontaninpuisto, nro VIO 5997
  • Maaherrantie välillä Oulunkyläntie–kortteli 36063, nro 30931/1-5 ja 22.4.2019 muutetut suunnitelmapiirustukset nrot 30931/4-5
  • Tulvaniitynpolun silta S105, nro 30931/405
  • Vantaanjoen raitiotiesilta S106, nro 30931/404

VIIKKI

  • Viikinkaari välillä Pihlajamäentie-Viikintie, nro 30933/1-2

VARTIOKYLÄ

  • Viilarintie välillä Viikintie-Laippatie, nro 30935/1-4
  • Raaseporintie, Turunlinnantie, Itäkeskuksen joukkoliikenneterminaali, nro 30937/1  

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päätti määrätä näiden katusuunnitelmien hyväksymispäätöksen tulemaan voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli projektipäällikkö Ville Reihe. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Lähtökohdat ja tavoitteet

Kadut ovat alueellisia tai paikallisia kokoojakatuja, pääkatuja tai joukkoliikennekatuja. Katusuunnitelmat perustuvat voimassa oleviin asemakaavoihin (asemakaavanumerot esitetty kohdassa Suunnitelma) ja liikenne- ja katusuunnittelupalvelun laatimiin liikennesuunnitelmiin, joita on tarkennettu Raide-Jokerin raitiotieallianssissa. Katusuunnitelmissa on huomioitu valmisteilla olevien asemakaavojen 12527, 12550 sekä Kauppamyllyntien ympäristöä koskevan asemakaavan muutokset. Pakilantien katusuunnitelmat sijoittuvat osittain asemakaavoittamattomalle alueelle, joka on pääosin valtion, mutta myös osin kaupungin omistuksessa.

Katusuunnitelmilla mahdollistetaan Raide-Jokerin pikaraitiotien sekä asemakaavojen mukaisten kortteleiden rakentaminen. Lisäksi parannetaan jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä sekä liikenneturvallisuutta.

Suunnitelmat

Eliel Saarisen tie välillä Vihdintie–Alppiruusupuisto suunnitelmapiirustukset nrot 30924/1−3 (liitteet 2−4)

Eliel Saarisen tie on pääosin kaksikaistainen paikallinen kokoojakatu, joka on välillä Isonnevankuja−Aino Acten tie joukkoliikennekatu. Katu alittaa Isonnevantien, Huopalahden rautatieaseman ja Laajasuontien alikulkutunnelissa. Joukkoliikennekatuosuudella raitiotie rakennetaan nykyiselle ajoradalle. Muulla osuudella raitiotie rakennetaan kadun keskelle. Huopalahden aseman yhteydessä olevat raitiovaunu- ja bussipysäkit sijoittuvat alikulkutunneliin, joilta on mm. hissiyhteys junalaitureille. Eliel Saarisen tiellä on yksi ajokaista suuntaansa. Kadulle rakennetaan kaksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt ja jalankulkuväylät kummallekin puolelle katua. Länsipuolella on pääpyörätieyhteys junaradan pohjoispuolelle saakka. Itäpuolinen pyöräyhteys päättyy Huopalahden asemalle.

Suunnitelma perustuu asemakaavoihin nro:t 3261, 5948, 11526, 11938, 12392 ja 12400. Laadittu katusuunnitelma sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöön. Raidejokerin pysäkkien kohdalla pohjoispuolinen pääpyörätieyhteys leikkaa pieneltä osin puistoaluetta. Linjaus tehdään pysäkkijärjestelyiden vaatimien tilavarausten johdosta. Pääpyörätieyhteys liitetään puistoalueella olemassa olevaan jalkakäytävään ja pyörätieyhteyteen. Puistoalueen muutokset esitetään puiston rakennussuunnitelmassa, koska muutos puistoalueella ei ole merkityksellinen.

Pirkkolantie välillä Metsäpurontie–Pirjontie suunnitelmapiirustus nro 30925/3 (liite 6)

Pirkkolantie on alueellinen kokoojakatu. Raide-Jokerin ratalinja rakennetaan kadun eteläreunalle. Raitiotiepysäkit rakennetaan Metsäpurontien liittymän länsipuolelle. Kadun pohjoisreunaan rakennetaan pyörätie ja jalkakäytävä. Kadun eteläreunalla Lampuotilanpuiston ja Maunulantien välille rakennetaan jalkakäytävä. Suunnitelma perustuu asemakaavoihin nro:t 9423, 12185 ja 12420.

Lampuotilanpuisto suunnitelmapiirustus nro VIO 5993 (liite 8)

Puistosuunnitelma käsittää koillisosan Maunulanpuiston retkeily- ja ulkoilualueesta ja Lampuotilanpuiston puistoalueen, joka on nykyisellään osittain osa Maunulanpuiston ulkoilu- ja virkistysmetsää, käyttö- ja suojaviheraluetta ja maisemapeltoa. Puistossa on merkittäviä luontoarvoja, kuten Maunulan puiston itäosan merkittävät lintukohteet, sekä merivaelteisen taimenen esteetön nousuyhteys yläjuoksulle.

Raide-Jokeri pikaraitiotie rakennetaan puiston pohjoispuolelle Pirkkolantien katualueelle. Puistoalueelle rakennetaan pohjoisreunaan puistoraitti ja muutetaan nykyisen länsireunan puistoraitin linjausta. Puronuoma siirretään Pirkkolantien nykyisestä hulevesiviemäristä puistoon avouomaan. Puiston itäisen osan nykyistä avouomaa levennetään ja jatketaan puiston länsiosaan. Uomaan rakennetaan tulvantasausaltaita ja taimenille kutualtaita. Uoman ja uusien raittien vaatimat maaston muotoilut sovitetaan ympäröiviin tontteihin ja metsäympäristöön. Suunnitelma perustuu asemakaavoihin nro:t 12185 ja 12420.

Pirjontie välillä Maunulantie–Pakilantie suunnitelmapiirustus nro 30926/1 (liite 10)

Pirjontie on alueellinen kokoojakatu. Moottoriajoneuvoliikenneyhteys katkeaa Maunulantien kohdalla, Pirjontien länsiosalle. Katualueen eteläreunaan rakennetaan jalkakäytävä ja Raide-Jokeri pikaraitiotie. Raitiotien ja sen pohjoispuolelle rakennettavan ajoradan väliin tulee erotuskaista. Kadun pohjoisreunaan rakennetaan erotusraidalla erotettuna kaksisuuntainen pyörätie ja jalkakäytävä. Suunnitelma perustuu asemakaavoihin nro:t 3691, 9423, 11031 ja 12420.

Pakilantie välillä Pirjontie–kortteli 28169 suunnitelmapiirustukset nro 30927/1-3 (liitteet 12-14)

Pakilantie on alueellinen kokoojakatu. Katualueen keskelle rakennetaan Raide-Jokeri pikaraitiotie. Raitiotien molemmin puolin rakennetaan ajokaistat. Katualueen reunoille rakennetaan jalkakäytävät ja yksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt.

Suunnitelma perustuu asemakaavoihin nro:t 3691, 4844, 5722, 6835, 11326, 11847, 12025, 12420 ja 12445. Laadittu katusuunnitelma sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöön. Pakilantien ja Suursuon-aidan välisessä kulmauksessa jalankulku- ja pyörätie leikkaa pieneltä osin puistoaluetta. Muutos puistoalueella ei ole merkityksellinen ja jalkakäytävä jo nykyään sijaitsee puistoalueen puolella. Tuusulanväylän kohdalla nykyinen Pakilantie sijaitsee asemakaavoittamattomalla alueella. Suunnitelmassa olemassa olevalle kadulle rakennetaan raitiotie ja samalla on katsottu tarkoituksenmukaiseksi parantaa jalankulku- ja pyörätiejärjestelyitä olemassa olevalle sillalle. Tuusulanväylän kohdalla maanomistaja on valtio. Rakentamisesta kyseiselle alueelle tehdään toteuttamissopimus ELY-keskuksen kanssa.

Oulunkyläntie välillä Norrtäljentie–Maaherrantie suunnitelmapiirustus nro 30930/1 (liite 16)

Oulunkyläntie on alueellinen kokoojakatu. Raitiotien rakentamisen yhteydessä muun moottoriajoneuvoliikenteen yhteys Maaherrantielle katkaistaan. Raide-Jokeri -pikaraitiotie rakennetaan katualueen keskelle. Raitiotien molemmin puolin rakennetaan ajokaistat. Katualueen molemmin puolin rakennetaan jalkakäytävät. Ajoradan ja jalkakäytävän väliin rakennetaan yksisuuntaiset pyörätiejärjestelyt. Oulunkyläntien ylittävää Oulunkylänpolun nykyistä siltaa levennetään.

Suunnitelma perustuu asemakaavoihin nro:t 3313, 5787, 7754, 8202, 10201 ja 12440. Laadittu katusuunnitelma sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöön. Pääradan itäpuolella uusi jalankulku- ja pyörätieyhteys Oulunkyläntien ja Oulunkylänpolun välillä sijaitsee asemakaavan mukaisella puistoalueella ja toteutetaan erillisen puiston rakennussuunnitelman mukaisesti. Muutos puistoalueella ei ole merkityksellinen.

Maexmontaninpuisto suunnitelmapiirustus nro VIO 5997 (liite 18)

Puistosuunnitelma käsittää Maexmontanin puistoalueen pohjoisen osan, johon Raide-Jokeri -pikaraitiotien toteutuksen mukaiset muutokset ulottuvat. Puistosuunnitelma on asemakaavan nro 12440 VP-aluemerkinnän mukainen. Nykyisellään alue on rakennettua puistoa.

Puistosuunnitelmassa nykyistä Maaherrantietä linjataan uudelleen raitiotietä palvelevaksi yhteydeksi sekä sen rinnalla kulkevaksi erotelluksi jalankulku- ja pyörätieyhteydeksi. Raitiotien pohjoispuolelle osoitetaan puistokäytäviä sekä näiden risteysalueelle laajempi keskusaukio. Puistosuunnitelmassa on otettu historialliset arvot huomioon ja pyritty säästämään mahdollisimman paljon olemassa olevia puita, käytäviä ja linjauksia.

Maaherrantie välillä Oulunkyläntie–kortteli 36063 suunnitelmapiirustukset nrot 30931/1-5 (liitteet 20-26)

Maaherrantie on osittain kokoojakatu ja osittain pääkatu, joka on pääasiassa joukkoliikenteen käytössä. Raitiotie rakennetaan nykyisen ajoradan kohdalle tai hieman sen viereen. Kadulta poistuu autoliikenne. Raitiotien viereen rakennetaan pyöräilyn laatukäytävä, Oulunkylän juna-aseman kohdalla raitiotien pohjoispuolelle ja Jokiniementien länsipuolelta alkaen raitiotien eteläpuolelle. Katuosuudella rakennetaan kolme liikennevalo-ohjattua raitiotien ylityskohtaa: Maexmontaninpuistoon johtava jalankulku- ja pyörätie, Veräjän länsipuolella jalankulku- ja pyörätie sekä Veräjän katu. Katuosuudella rakennetaan kolme uutta siltaa: Oulunkylänpolun alikäytävä S101 (suunnitelmapiirustus 30931/402, liite 27) ja sen viereinen uusi jalankulku- ja pyörätiesilta S116, sekä Vantaanjoen raitiotiesilta S106 (suunnitelmapiirustus 30931/404, liite 28). Mykyinen Tulvaniitynpolun silta S105 levennetään (suunnitelmapiirustus 30931/405, liite 29).

Katusuunnitelma on pääosin voimassa olevien asemakaavojen nro:t 12440 ja 10770 mukainen. Alueella on valmisteltu asemakaavamuutos (nro 12527) yhteistyössä kiinteistöjen omistajien kanssa, joka on hyväksytty Kaupunkiympäristölautakunnassa 19.3.2019 (§ 150). Katusuunnitelmassa on huomioitu tulevan asemakaavan 12527 mukaiset ratkaisut siten, että jalkakäytävä, joka suunnitelmassa sijaitsee osittain nykyisen voimassa olevan asemakaavan nro 7386 ja nro 10770 mukaisilla tonteilla 28006-2, 28009-12, 28009-11 ja 28009-7 sekä LP-alueella, osoitetaan asemakaavamuutoksessa katualueeksi. Rakentaminen voidaan toteuttaa vaiheittain siten, että nykyisellä tonttialueella olevat jalankulkualueet toteutetaan vasta uuden asemakaavan voimaantulon jälkeen.

Viikinkaari välillä Pihlajamäentie-Viikintie, suunnitelmapiirustukset nro 30933/1-2 (liitteet 31-32)

Viikinkaari on paikallinen kokoojakatu, joka on joukkoliikenteen sekä tonttiliikenteen käytössä. Raitiotie rakennetaan nykyisen ajoradan kohdalle sekaliikennekaistalle. Kadun reunoihin rakennetaan jalankulku- ja pyörätiet, pohjoisreunaan eroteltuna ja eteläreunaan yhdistettynä.

Laadittu katusuunnitelma on pääosin voimassa olevien asemakaavojen nro:t 10435 ja 10035 mukainen. Katualueella sijaitsevalle asemakaavan nro 10710 mukaiselle LPA-tontille on katusuunnitelmassa esitetty nykyisen pysäköinnin poistaminen. Pysäköinnin poistaminen on tarpeellista raitiotien sujuvan ja turvallisen liikenteen varmistamiseksi. Erotuskaistalle on suunniteltu yhteiskäyttöpylväitä sekä asemakaavan mukainen puurivi. Maanomistajan kanssa on sovittu LPA-tontin pysäköinnin poistamisesta syksyllä 2018. Asiasta laaditaan erillinen sopimus.

Viilarintie välillä Viikintie−Laippatie, suunnitelmapiirustukset nro 30935/1-4 (liitteet 34-37)

Viilarintie on alueellinen kokoojakatu. Raitiotie rakennetaan ajoratojen keskelle välillä Viikintien kiertoliittymä−Kauppamyllyntie ja ajoradan länsipuolelle Kauppamyllyntien raitiotiepysäkin eteläpuolella. Valo-ohjaus rakennetaan viiteen kohteeseen: Myllärintien liittymä, Kauppamyllyntien liittymä (kiertoliittymä korvataan tasoliittymällä), Kauppamyllyntien eteläpuolella ajoradan ja raitiotien risteyskohta, raitiotievarikon liittymä sekä Varikkotien liittymä. Viilarintien molemmin puolin on reunakivellä erotetut jalkakäytävä ja yksisuuntainen pyörätie. Pyörätie välillä Viikintie Kauppamyllyntie kuuluu tavoitteelliseen pyöräilyn laatukäytäverkkoon.

Laadittu katusuunnitelma sopeutuu pääosin voimassa olevien asemakaavojen nro:t 12400, 8725 ja 11682 mukaiseen ympäristöön. Kahdessa kohdassa jalkakäytävä ja ajorata sijaitsevat osittain tonteilla 45200-1 ja 45196-20. Tontilla 45196-20 on käynnistymässä asemakaavamuutos, jossa tuleva katualueen tilantarve huomioidaan. Molemmilla tonteilla on maanomistajana Helsingin kaupunki ja tontin 45200-1 vuokralaisen kanssa sovitaan muutoksesta vuokrasopimukseen.

Raaseporintie, Turunlinnantie, Itäkeskuksen joukkoliikenneterminaali, suunnitelmapiirustus nro 30937/1 (liite 39)

Raaseporintie välillä Varikkotie ja Marjaniementie on paikallinen kokoojakatu. Raitiotie rakennetaan kadun ajoradan eteläpuolelle omalle väylälleen. Raaseporintien reunaan rakennetaan eroteltu jalankulkutie ja kaksisuuntainen pyörätie (tavoitteellinen pääreitti). Itäkeskuksen joukkoliikenneterminaaliin pohjoisreunaan rakennetaan raitiotien päätepysäkki. Turunlinnantien liikennejärjestelyt säilyvät periaatteiltaan nykyisen mukaisina.

Laadittu katusuunnitelma sopeutuu pääosin voimassa olevien asemakaavojen nro:t 4959, 8210 ja 9851 mukaiseen ympäristöön. Raaseporintien ja Kajaaninlinnantien liittymässä jalkakäytävä ja pyörätie sijaitsevat osittain tontilla 45061-1. Tontilla on maanomistajana Helsingin kaupunki ja tontin vuokra-laisen kanssa sovitaan muutoksesta vuokrasopimukseen.

Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevista suunnitelmaselostuksista nro 30924/1-3 (liite 1), nro 30925/1 (liite 5), nro VIO 5993 (liite 7), nro 30926/1 (liite 9), nro 30927/1-3 (liite 11), nro 30930/1 (liite 15), nro VIO 5997 (liite 17), nro 30931/1-5 (liite 19), nro 30933/1-2 (liite 30), nro 30935/1-4 (liite 33), nro 30937/1 (liite 38).

Kadut ja puistot sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Vuorovaikutus

Katu- ja puistosuunnittelu on toteutettu Raide-Jokerin raitiotieallianssissa yhteistyössä liikenne- ja katusuunnittelupalvelun, kaupunkitila- ja maisemasuunnittelupalvelun kanssa sekä ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Cloud Oy. Kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa.

Katu- ja puistosuunnitelmaluonnokset ovat olleet esillä kahdessa osassa kaupunkiympäristön Sörnäistenkadun asiakaspalvelupiste Tellingissä ja Helsingin kaupungin internetsivuilla 8.– 21.10.2018 sekä 5.– 18.11.2018 välisenä aikana. Pitäjänmäen ja Oulunkylän välisen alueen suunnitelmaluonnoksien esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 10.10.2018 Pohjois-Haagan yhteiskoululla. Oulunkylän ja Itäkeskuksen välisen alueen suunnitelmaluonnoksien esittelytilaisuus pidettiin 7.11.2018 Viikin Ympäristötalolla. Viikinkaaren katusuunnitelma on ollut nähtävillä 30.1.–28.2.2019 välisen ajan. Muut katusuunnitelma ovat olleet nähtävillä 6.3.−4.4.2019 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta on ilmoitettu virallisessa lehdessä sekä kaupungin verkkosivuilla. Suunnitelmista on tehty neljä muistutusta.

Muistutusten käsittely

Muistutukset on käsitelty erillisessä muistutusten käsittely –liitteessä nro 39. Muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.

Kustannukset ja aikataulu

Katu-, silta- ja puistosuunnitelmien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 146 600 000 euroa (alv. 0 %). Kustannuksista Raide-Jokerin pikaraitiotien osuus on 119 100 000 euroa (alv. 0 %), josta vastaa Helsingin kaupungin liikelaitos (HKL). Muu kadun rakentamisen osuus on 27 500 000 euroa (alv. 0 %), josta vastaa Maankäyttö- ja kaupunkirakenne palvelukokonaisuus. Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:

Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 950 000 euroa (alv. 0 %).

Muu kadun rakentaminen rahoitetaan talousarvion kohdista 8 03 01 01 Uudisrakentaminen ja 8 03 01 02 Perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.

Sovelletut säännökset

Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 90 §, 62 §, 202 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §. Hallintosääntö 16 luku 1 § 2 mom. kohta 11

Tiedoksianto

Päätös toimitetaan yleistiedoksiantona, koska vastaanottajia on yli 30. Asiakirjan nähtäville asettamisesta ilmoitetaan Virallisessa lehdessä ja viranomaisen ilmoitustaululla.

Close

Kaupunkiympäristölautakunta 21.05.2019 § 256

Close

This decision was published on 04.06.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Ask for more info

Ville Reihe, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 38803

ville.reihe@hel.fi

Olli Haanperä, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 38237

olli.haanpera@hel.fi

Attachments