Hankinta, vuokraustoiminnan ja asiakkuudenhallinnan järjestelmähankinta

HEL 2019-003108
More recent handlings
§ 18
This decisionmaker is no longer active

Vuokraustoiminnan ja asiakkuudenhallinnan järjestelmähankinta, palveluntuottajan valinta

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hyväksyä Visma Tampuuri Oy:n kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen ja allekirjoittaa sopimuksen vuokraustoiminnan ja asiakkuudenhallinnan järjestelmän toimittamisesta arvonlisäverottomaan hintaan 251 500 euroa sekä käyttöoikeuksista arvonlisäverottomaan kuukausihintaan 8 344 euroa. Sopimukseen sisältyy yksikköhintaisia lisäpalveluita, joiden arvonlisäverottoman arvon arvioidaan olevan yhteensä 150 000 euroa. Lisäpalvelut ovat hankinnan toimitushintaan kuulumattomia kehitystöitä.

Järjestelmän kilpailutukseen on sisältynyt myös muun muassa energianseurantaan ja huoltokirjaan liittyvä optio, jonka kokonaistoimituksen arvonlisäveroton arvo on 10 000 euroa ja käyttöoikeuksien arvonlisäveroton arvo on 429 euroa kuukaudessa. Option käyttämisestä päätetään erikseen.

Sopimuskausi kestää käyttöönoton jälkeen 2 vuotta määräaikaisena, jonka jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassaolevana automaattisesti ilman erillistä päätöstä.

Päätöksen perustelut

EU-hankintailmoitus neuvottelumenettelystä ”Vuokraustoiminnan ja asiakkuudenhallinnan järjestelmähankinta” julkaistiin sähköisessä ilmoituskanavassa HILMAssa 18.12.2018. Hankinta toteutetaan hankintarenkaana yhdessä Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) kanssa.

Hankinta on toteutettu neuvottelumenettelyllä, koska hankintayksikön tarpeita ei voida täyttää olemassa olevia ratkaisuja mukauttamatta. Hankintamenettelyn osana toteutettiin markkinakartoitus/infotilaisuus, johon julkaistiin kutsu sähköisessä ilmoituskanavassa HILMAssa.

Tietohallintopäällikön päätöksellä 12.3.2019 § 9 valittiin neuvotteluihin kolme tarjoajaa, joiden kanssa käytiin neuvottelut touko – kesäkuussa. Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin tarjoajille 1.7.2019.

Tarjousten viimeinen jättöpäivä oli 23.8.2019. Määräaikaan mennessä saatiin kaksi tarjouspyynnön mukaista tarjousta seuraavilta tarjoajilta:

  • Visma Tampuuri Oy
  • Unit4 Oy

Hankinnan neuvotteluissa mukana ollut Aareon Sverige AB ei jättänyt tarjousta, vaan ilmoitti luopuvansa hankinnasta.

Tarjousten vertailu perustui kokonaistaloudelliseen edullisuuteen (hintalaatusuhteeltaan edullisin). Tarjousten vertailu on suoritettu tarjouspyynnössä ilmoitettujen valintaperusteiden mukaisesti. Laadun painoarvo oli 60 % ja hinnan 40 %. Laatua pisteytettiin seuraavasti:

  • Vaatimusluettelon vaatimukset, painoarvo 55 %. Niiden pisteet annetaan kaavalla: tarjoajan pisteet / (vaatimusten maksimipistemäärä) x 55. 
  • Käytettävyyden arviointi, painoarvo 35 %. Käytettävyyden arvioinnista pisteet annetaan kaavalla: tarjoajan pisteet / (käytettävyyden maksimipistemäärä) x 35.
  • Projektisuunnitelma, painoarvo 10 %. Projektisuunnitelmasta pisteet annetaan kaavalla: tarjoajan pisteet / (projektisuunnitelman maksimipistemäärä) x 10.

Hintavertailussa laskettiin ensin yhteen molemmille hankintayksiköille tarjotut kokonaishinnat, josta muodostui vertailuhinta. Vertailussa halvin tarjous saa 40 pistettä. Muut tarjoukset pisteytetään kaavalla: halvin hinta / vertailtava hinta x 40.

EU-hankintailmoituksen mukaisesti kaupunkiympäristön toimialan ja Hekan työryhmä on suorittanut tarjousten pisteytyksen. Lisäksi neuvotteluihin, käytettävyysarvioinnin järjestämiseen sekä arvioinnin tukena hankintayksiköt käyttivät Gofore Oyj:n asiantuntijoita. Neuvottelut äänitettiin ja dokumentoitiin.

Tarjoukset pisteytettiin seuraavasti vertailun kokonaispistein:

Osa-alue
Pisteet
 
Visma Tampuuri Oy
Unit4 Oy
Hinta
40,00
27,115
Laatu
60,00
41,970
Yhteensä
100
69,021

Vaatimusluettelon, käytettävyyden arvioinnin ja projektisuunnitelman tarkemmat pisteet ilmenevät liitteissä 1-5.

This decision was published on 02.10.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Janne Penttinen, lakimies, puhelin: 09 310 38388

janne.penttinen@hel.fi

Janne Mäki, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 20744

janne.maki@hel.fi

Decisionmaker

Kari Vuorinen
tietohallintopäällikkö

Attachments

1. Vaatimusluettelon pisteytys
The attachment will not be published on the internet.
2. Käytettävyysarvioinnin tulosten yhteenveto
The attachment will not be published on the internet.
3. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
4. Confidential: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
5. Projektisuunnitelmien arviointi ja perusteet
The attachment will not be published on the internet.
6. Hankintasopimusluonnos
The attachment will not be published on the internet.
7. Tarjouspyyntö
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.