Hankinta, suun terveydenhuollon ostopalvelu

HEL 2019-003220
More recent handlings
§ 21
This decisionmaker is no longer active

Päätös suun terveydenhuollon ostopalvelujen hankinnasta

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä Hygga Oy:n tarjouksen suun terveydenhuollon ostopalvelujen palveluhankinnassa.

Hankinnan sitoumukseton, arvioitu kokonaisarvo on noin 23 miljoonaa euroa (alv 0 %) mahdollinen optiokausi mukaan lukien.

Tilaaja sitoutuu hankkimaan koko sopimuskauden vähintään 440 viikkotuntia, kuitenkin enintään 660 viikkotuntia. Tuntimääristä sovitaan erikseen ja hankittava tuntimäärä riippuu suun terveydenhuollon tarpeesta ja talousarvioon osoitetusta määrärahasta.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 10.12.2019 § 311 hyväksynyt hankintaa koskevat periaatteet ja ehdot.

Hankinnan kohteena ovat hammaslääkäri-hammashoitaja -työparien ja suuhygienistien tekemät toimenpiteet. Hankittava palvelu sisältää pääasiassa aikuispotilaiden kiireellistä ja kiireetöntä hoitoa. Hankittava palvelu ei sisällä erikoishammaslääkäritasoista hoitoa. Palveluntuottajan tulee tehdä kaikkia hammaslääkärin peruskoulutukseen kuuluvia toimenpiteitä.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.

Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 8.1.2020 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Korjattu tarjouspyyntö julkaistiin 17.1.2020.

Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 10.2.2020 mennessä. Kysymyksiin vastattiin 10.2.2020. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 10.3.2020.

Määräaikaan mennessä saapui seitsemän (7) tarjousta. Tarjouksensa jättivät:

- Hygga Oy, Y-tunnus 23454144

- KotiHammas Oy, Y-tunnus 2547260-2

- Coronaria Hammaslääkärit Oy, Y-tunnus FI29089109

- Hammas ja Hammas Pääkaupunkiseutu Oy, Y-tunnus FI28272323

- Oral Hammaslääkärit Oy, Y-tunnus 0967828-0

- Mehiläinen Oy, Y-tunnus FI9275565

- Suomen Terveystalo Oy, Y-tunnus 1093863-3

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden ja tarjouksen liitteeksi pyydetyt dokumentit. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä esitetyt ehdot.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Harmaan talouden torjuntaan liittyvät dokumentit sekä hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet on tarkastettu vain siltä tarjoajalta, joka näytti vertailun perusteella tulevan valituksi Palveluntuottajaksi.

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Hankintamenettelynä oli avoin menettely ja valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 70 % ja laadun 30 %.Hinnan painoarvo jakautui siten, että toimenpidekoodin SFA10 painoarvo hinnasta oli 68 % ja toimenpidekoodin SDA03 painoarvo oli 2 %.
Laadulla vertailtiin tarjoajan tarjoamaa viikkotuntimäärää (max. 660 viikkotuntia).

Valinta

Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 13.3.2020 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.

Vertailun perusteella parhaat yhteisvertailupisteet 99,523 sai Hygga Oy.

Vertailutaulukko ja vertailupisteet käyvät ilmi tästä päätöksestä ja päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).

Sopimus ja sopimuskausi

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sopimuskausi alkaa aikaisintaan 1.11.2020, kuitenkin viimeistään 1.1.2021. Tarkka sopimuskauden alkamispäivä ilmoitetaan Palveluntuottajalle 1.7.2020 mennessä. Sopimuskauden alku määräytyy Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton aikataulusta Helsingin kaupungin suun terveydenhuollossa. Tämä hetkisen tiedon mukaan Apotti otetaan suun terveydenhuollossa käyttöön 31.10.2020. Sopimuskausi alkaa aikaisintaan samanaikaisesti Apotti-järjestelmän käyttöönoton kanssa.

Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kolme (3) vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus yhden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta Tilaaja päättää viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankintavaltuudet

Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 10.12.2019 § 311 valtuuttanut terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, päättämään sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta ja allekirjoittamaan hankinnasta solmittavat sopimukset.

This decision was published on 08.04.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050 341 2834

eeva.rantala@hel.fi

Decisionmaker

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Attachments

1. Liite 1. Vertailutaulukko

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.