Hankinta, ReittiGIS reitinsuunnitteluohjelmisto, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
ReittiGIS reitinsuunnitteluohjelmiston hankinta
Päätös
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tietohallintopäällikkö päätti hankkia CGI Suomi Oy:ltä ReittiGIS-reittisuunnitteluohjelmiston lisenssejä ja näiden ylläpitomaksut neljälle vuodelle. Lisäksi tietohallintopäällikkö hankki ohjelmistolle käyttöönotto- ja asennustöitä ja loppukäyttäjien käyttökoulutuksia. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 59 095 euroa.
Päätöksen perustelut
ReittiGIS–reittisuunnitteluohjelmisto on oppilaiden koulumatkojen mittaamisen, oppilaaksiottoalueiden ja kuljetusreittien suunnittelun työkalu. Järjestelmä sisältää liittymän Visma Oy:n Primus oppilashallintajärjestelmään, joka mahdollistaa oppilaiden lukujärjestystietojen käytön reittien ja aikataulujen suunnittelussa.
ReittiGIS:in avulla voidaan hallita oppilaiden koko kuljetusprosessia siten, että
koulumatka voidaan laskea isolle joukolle oppilaita samanaikaisesti, reittien optimointi helpottuu, koulumatkojen tarkka mittaaminen tulee mahdolliseksi ja reittien suunnitteluun kuluva aika lyhenee.
Ohjelmiston hankinnalla vapautetaan koulusihteereiden työaikaa reittisuunnittelusta muihin tehtäviin. Järjestelmän avulla voidaan myös tilastoida ja tutkia eri oppilas- ja lapsiryhmien kokoa kaupungin eri alueilla, joten ohjelmistoa voidaan käyttää myös palveluiden suunnitteluun.
Toimituksen käyttöönotto- ja asennustöiden sekä koulutuksen osuus hinnasta on 7 146,62 euroa; kahden kelluvan käyttölisenssin (a’ 13 338 euroa) yhteishinta on 26 676,00 euroa. Näiden kertakustannuksiksi luonnehdittavien hankintojen kokonaishinta on 33 822,62 euroa. Lisenssien vuosittainen ylläpitomaksu on 6 318,00 euroa, neljän vuoden ajalta yhteensä 25 272,00 euroa. Kaikki ilmoitetut hinnat ovat ilman arvonlisäveroa.
Lisenssit ja ensimmäisen vuoden ylläpito maksetaan tietohallintopalveluiden tililtä 486100 ja muut kustannukset 434100.
Hankinta perustuu Helsingin kaupungin opetuksen digitalisaatio-ohjelmaan vuosille 2016-2019 (koulutuksen ja oppimisen digistrategia), Opetuslautakunnan päätös 4/31.3.2016, dnro HEL 2016-003192.
Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen
This decision was published on 28.06.2019
VALITUSOSOITUS
Mikäli hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta hankintapäätöstä muutetaan, on asianosaisella oikeus valittaa päätöksestä markkinaoikeudelle.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Ask for more info
Lea Juvonen, ICT-palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42230