Hankinta, kotihoidon kotisiivouspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Kotihoidon kotisiivouspalvelujen hankinta
Esitys
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
A hyväksyä kotisiivouspalvelun kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia, sekä
B oikeuttaa toimialajohtajan
- tekemään hankinnasta päätöksen
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Suunnittelija Heidi Saajamo oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaali- ja terveyslautakunnan nuorisoedustaja Alma Rantalaiho ei ollut läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä eikä siitä päätettäessä.
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Suunnittelija Heidi Saajamo on kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena oleva kotisiivouspalvelu on sosiaalihuoltolakiin (1301/2014), kansanterveyslakiin (66/1972) ja terveydenhuoltolakiin (1362/2010) perustuvaa, kotona asumista tukevaa palvelua. Kotisiivouspalvelua hankitaan helsinkiläisille, pääsääntöisesti yli 65-vuotiaille sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen, terveys- ja päihdepalvelujen sekä perhe- ja sosiaalipalvelujen tukea tarvitseville asiakkaille. Lisäksi kotisiivouspalvelua hankitaan helsinkiläisille rintamaveteraaneille ja sotainvalideille. Kotisiivouspalvelun asiakkaat ovat pääasiassa yksin asuvia ikääntyneitä, joiden toimintakyky on joko tilapäisesti tai pysyvästi alentunut. Vuonna 2020 siivottavia asuntoja on arviolta noin 120‒500 kappaletta.
Kotisiivouspalvelu sisältää sosiaali- ja terveystoimialan määrittämien asiakkaiden, käyntikertojen ja keston mukaisen asunnon ylläpitosiivouksen. Kotisiivouspalvelua tuotetaan pääsääntöisesti arkipäivisin klo 8‒18 välisenä aikana. Kotisiivouspalvelu on säännöllisin väliajoin tehtävää siivousta, jonka tavoitteena asiakkaan asunnon siistinä pitäminen. Lisäksi tavoitteena on tukea asiakkaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia ja mahdollisimman itsenäistä selviytymistä kotona sekä ylläpitää ja parantaa asiakkaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.
Kotisiivouspalvelu jakautuu kahdeksaan alueeseen Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan kotihoidon lähipalvelualueiden mukaisesti. Alueet muodostavat hankinnan osa-alueet, jotka ovat:
- Kaakkoinen alue
- Itäinen alue
- Koillinen alue
- Pohjoinen alue
- Keskinen alue
- Eteläinen alue
- Lounainen alue
- Läntinen alue
Hankintamenettely
Kotisiivouspalvelun hankinnan tarjouskilpailu järjestetään hankintalain (1397/2016) mukaisena avoimena menettelynä. Kotisiivouspalvelun hankinnassa perustetaan puitejärjestely, johon valitaan osa-alueittain enintään 10 tarjoajaa. Tarjoajat asetetaan puitejärjestelyssä osa-alueittain etusijajärjestykseen halvimman hinnan mukaisesti.
Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste on halvin hinta. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Palvelun vähimmäislaatu on esitetty tarjouspyynnössä ja sen liitteessä 1 (Palvelukuvaus).
Esityksen liitteinä olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään tarkemmin hankintamenettelyn periaatteet, hankittava palvelu sekä tarjoajille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä.
Tehtävät sopimukset
Palvelun perussopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.5.2020. Perussopimuskausi päättyy 31.12.2022.
Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään yhdellä (1) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.
Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan asiakkaiden tarpeen mukaisesti.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 10.12.2019 § 314 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan siivouspalveluhankintojen osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.
This decision was published on 29.01.2020
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 1, 2, 3 (A), 4 ja 12 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 3 (B), 5 ja 6 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Johanna Kahilakoski, vastaava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21831
Heidi Saajamo, suunnittelija, puhelin: 09 310 43860